شماره دوم ‼چون‌حاوی الفاظ زشت‌است عذرخواهی می کنیم. تا‌جای ممکن‌عبارت را تغییر داده‌ایم.‼ ⛔برخی‌روایات فحش های رکیک و صریح اهل بیت ع به دشمنان خود درعلن وبین مردم ❌این متن را دیگران نوشته اند ما فقط سخن آنها را نقل می کنیم و بعد جواب می دهیم:❌ نسبت الفاظ فحش به اهل بیت ع:👇👇 امیرالمؤمنین به خالد بن ولید ملعون فرمودند: الذی یقتلنی أضیق أستا منک ای خالد کسی که مرامی کشد که سوراخ ک!!ش از تو تنگ تر است(یعنی خالد تو ک!! گشادی یعنی خالد ابنه ای بوده) 📕احتجاج ج 1ص89و 90 📕بحار ج 30ص145 جواب: بررسی عبارت دوم: مَنْ يَفْعَلُهُ أَضْيَقُ حَلْقَةِ اِسْتٍ مِنْكَ احتجاج ج١ ص ٨٩ 🔶️اینجا بین روایات این عبارت اختلاف وجود دارد، کتب متقدم این عبارت را ندارد ولی از قرن ششم این عبارت وجود دارد. در کتاب ایضاح نوشته فضل بن شاذان که از کهن ترین تاریخ های شیعی است (او متوفی ۲۶۰ است) دوران امام هادی و امام جواد علیهما السلام وجود ندارد. درحالی که مولف احتجاج متوفی ۵۴۸ يعنى قرن ششم است. این عبارت را فضل نیاورده بلکه عبارت او اینگونه است: 🔷️ كذبت ولؤمت انت اضيق حلقه من ذاك(کنایه از کمی شجاعت) الإيضاح الفضل بن شاذان ج١ ص ١٥٧ 🏷در کتاب اصول ستة عشر در اصل عباد هم که از متقدم ترین کتب روایی است هم همین عبارت کتاب فضل بن شاذان آمده (الأصول الستة عشر ج١ ص ١٨) ولی در بعضی نسخه ها بجای حلقه عبارت خلقة هم آمده.(اضیق خلقة کنایه از کمی شجاعت) 🔴از دیگر اشکالات نقل احتجاج در قرن ششم این است که او کلام خالد را اینگونه آورده: فَقَالَ يَا خَالِدُ مَا اَلَّذِي أَمَرَكَ بِهِ؟ قَالَ بِقَتْلِكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ..!! احتجاج ج١ ص ٨٩ 🔺️ امکان صدور چنین جمله ای از خالد وجود ندارد، هیچگاه ایشان، در نظر شخصی مثل خالد امیرالمؤمنین نبود...! باید گفت نقل احتجاج نقل به مضمون یا معنی است. 🔖بنابراین احتجاج که قطعا عبارت را از کتب قبل از خودش مانند کتاب فضل بن شاذان گرفته عبارت را با تغییر الفاظ ذکر کرده و نسخه او هم مخدوش بوده. https://eitaa.com/dehban_ir