🔺️چند نفر از مخاطبین کانال برایشان سوال ایجاد شده در رابطه با تیر سه شعبه و پیامی که در کانال روضات الجنات به شرح زیر بارگذاری شده است:👇👇 🔹 تیر سه شعبه ✅ بنابر فحصی که کردیم، در کربلاء فقط یک تیر سه شعبه پرتاب شده است و آن هم به قلب مبارک اباعبدالله (علیه السلام) اصابت کرده است. ⬅️ فَأَتاهُ سَهمٌ مُحَدَّدٌ مَسمومٌ ، لَهُ ثَلاثُ شُعَبٍ ، فَوَقَعَ في قَلبِهِ. 🔸 در مورد حضرت عباس، حضرت علی اصغر، حضرت عبدالله علیهم السلام، فقط لفظ تیر آمده است و در منابع مورد بررسی، اثری از تیر سه شعبه نیست. 👈سوال مخاطب محترم سلام استاد این صحیح هست به نظر شما؟ 🔶️اول باید دید منظور از تیر سه شعبه چیست؟ 🔸️تیر سه شعبه یعنی تیری که پیکان آن پهن و داری سر مثلثی شکل است که هر سه طرف آن تیز و برنده می باشد،(با معذرت خواهی از امام زمان عج) از این تیر برای کشتن حیوانات وحشی و بزرگ استفاده می شود. نه تیر دارای سه پیکان که در فیلم مختار نامه نشان دادند. 🔸️در زبان عربی به تیر پهن این چنینی مِشقَص گفته می شود. 🔺️در مقتل این طفل مظلوم آمده: فدعا بصبي له صغير ، فأجلسه في حجره ، فرماه رجل من بني أسد ، وهو في حجر الحسين بمشقص، فقتله . الاخبار الطوال نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 258 https://lib.eshia.ir/40011/1/258 👈«در حالی که آن طفل در آغوش حسین بود، شخصی از بنی اسد تیرِ مِشقَص، پرتاب کرد و آن طفل را کشت» 🔺️در جای دیگر فردی در قرن چهارم این صحنه را به شعر در آورده با لفظ مشقص : و للناشي علي بن وصيف(المعروف بالناشي الصغير، توفي سنة 366 ه) مما يناح به في المآتم: [....]يقول يا قوم أبيعليّ البر الأبي و فاطم بنت النبيأمي و عني سائلوا منّوا على طفلي بمافقد ضرا فيه الظما و لم يكن قد أجرماحيث الفرات سائل قالوا فلن يرتويافإن تجيء مستجديا فانزل بحكم الأدعيافقال بل اناضل حتى أتاه مشقص رماه وغد أبرص من سقر لا يخلصرجس دعي واغل مقتل الحسین ع نویسنده : خوارزمی    جلد : 2  صفحه : 165 http://lib.eshia.ir/10509/2/165 👈برای همین با اینکه کار تیر سوراخ کردن است این تیر به دلیل پهن بودن قطع می کند چنانکه لغویون ماده شقص را قطع معنا می کنند. در اکثر مقاتل بعد از تیر خوردن حضرت علی اصغر کلمه ذبح آمده که ذبح کار شمشیر و خنجر است نه تیر: قالَ: اُتِيَ الحُسَينُ عليه السلام بِصَبِيٍّ لَهُ، فَهُوَ في حِجرِهِ، إذ رَماهُ أحَدُكُم يا بَني أسَدٍ بِسَهمٍ فَذَبَحَهُ تاريخ الطبري: ج ۵ ص ۴۴۸ . 🔶️مشقص چه تیری است؟ 🔸️لغویون درباره مشقص اختلاف نظر دارند برخی آن را عریض و برخی عریض و دارای طول بلند می دانند برخی گفته اند اصل ماده شقص به معنای قطع کردن است، برخی تصریح کردند برای کشتن حیوانات وحشی از آن استفاده می کنند: 📌وقال الليث : المِشْقَصُ : سهمٌ فيه نصلٌ عريضٌ يرمى به الوحشُ. تهذيب اللغة نویسنده : الأزهري، محمد بن أحمد    جلد : 8  صفحه : 245 📌و المِشْقَصُ ، كمِنْبَرٍ: نَصْلٌ عَرِيضٌ‌ من نِصَالِ السِّهام، قالَهُ ابنُ دُرَيْد تاج العروس من جواهر القاموس نویسنده : المرتضى الزبيدي    جلد : 9  صفحه : 298 📌«مشقص» سهم له نصل عريض.  نهايه الارب في فنون الادب نویسنده : النويري    جلد : 6  صفحه : 233 📌والحظوة: السهم الصغير. والمشقص: نصل مستطيل.  الفصول والغايات نویسنده : أبو العلاء المعري    جلد : 1  صفحه : 149 📌والمِشْقَصُ: سهمٌ فِيهِ نَصْل عَرِيضٌ يُرْمى بِهِ الوحشُ؛ قَالَ أَبو مَنْصُورٍ: هَذَا التَّفْسِيرُ للمِشْقَص خطأٌ، وَرَوَى أَبو عُبَيْدَةَ عَنِ الأَصمعي أَنه قَالَ: المِشْقَصُ مِنَ النِّصَالِ الطويلُ، وَفِي تَرْجَمَةِ حَشَا: المِشْقَصُ السهمُ العريضُ النَّصْلِ. لسان العرب نویسنده : ابن منظور    جلد : 7  صفحه : 48 📌فِي أكحلة بمشقص ثمَّ حسمه. هُوَ نصل السهْم الطَّوِيل غير العريض وضده المعبلة. الفائق في غريب الحديث نویسنده : الزمخشري    جلد : 2  صفحه : 257 📌و المِشْقَصُ من النصال: ما طَالَ وَ عَرُضَ. الصحاح‌ تاج اللغة و صحاح العربية نویسنده : الجوهري، أبو نصر    جلد : 3  صفحه : 1043 📌فِي الْمُجْمل المشقص سهم فِيهِ نصل عريض والْحَدِيث الَّذِي نَحن فِي تَفْسِيره لَا يحْتَمل إِلَّا الْوَجْه الأول وأصل الشّقص الْقطع وَالْقسم وَمِنْه قيل للقصاب مشقص أَي يقسم اللَّحْم ويقطعه والشقص النَّصِيب والقطعة من الشَّيْء تفسير غريب ما في الصحيحين البخاري ومسلم نویسنده : الحَمِيدي، ابن أبي نصر    جلد : 1  صفحه : 416 https://eitaa.com/dehban_ir