♻️چرا امام را یاری نمی کنم؟ ¤توجیه المسائل کربلا¤ یکی از اشراف بصره که حضرت برایش نامه نوشت احنف بن قیس بود. جمله عجیبی پس از دیدن نامه امام گفت: عیون الأخبار لابن قتیبه عن السکن: کَتَبَ الحُسَینُ بنُ عَلِیٍّ علیه السلام إلَی الأَحنَفِ یَدعوهُ إلی نَفسِهِ، فَلَم یَرُدَّ الجَوابَ، وقالَ: قَد جَرَّبنا آلَ أبِی الحَسَنِ فَلَم نَجِد عِندَهُم إیالَهً لِلمُلکِ، ولا جَمعا لِلمالِ، ولا مَکیدَهً فِی الحَربِ. ایاله : سیاسه منبع: عیون الأخبار لابن قتیبه: ج 1 ص 211 وراجع: الفائق فی غریب الحدیث: ج 1 ص 60. سه نکته عجیب در این روایت وجود دارد که ظاهرا ناشی از نوع حکومت بنی امیه بوده و مردم نیز به این نوع حکومت عادت کرده بودند و هرجا اینطور بشود، خطرناک است: 👈ما، خاندان علی را تجربه کرده ایم. آنان 📌نه سیاست مملکتداری دارند 📌و نه ثروت اندوزند 📌و نه اهل نیرنگ زدن در جنگ 🔺️توضیح این سه نکته: 💠 اول: منظور از سیاست یعنی بنی هاشم حاضر نیستند مثل معاویه به هر قیمتی حکومت کنند ولو با کشتن و زندانی کردن و .... همین اشکال را در قضایای صفین و حکمیت به امیر المومنین می گرفتند حضرت سه تا جمله دارند جواب این اشکالات را دادند: 🔸️جمله اول: امیرالمؤمنین: هيهات لولا التقى كنت أدهى العرب  اگر تقوا نبود سیاستمدار ترین فرد عرب بودم. الدهاء: جودة الراى، والحذق وبمعنى المكر والاحتيال وهو المراد ههنا الكافی كلينى‏ ج ۸ ص ۱۸ ؛ تحف‏العقول حسن بن شعبه حرّانى‏ ص ۹۲ شرح‏نهج‏البلاغة،ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۲۸ 🔸️جمله دوم: قول علي عليه السّلام: «لو استحسنت المكر ما كان معاوية أمكر مني» المناقب و المثالب نویسنده : القاضي النعمان المغربي    جلد : 1  صفحه : 267 اگر مکر و حیله خوب بود، معاویه از من مکّارتر نبود. 🔸️جمله سوم: عنه عليه السلام : و اللّه ِ ما معاويةُ بِأدهى مِنّي و لكنَّهُ يَغدِرُ و يَفجُرُ ، و لو لا كَراهِيَةُ الغَدرِ لكُنتُ مِن أدهَى الناسِ ، و لكنْ كُلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ، و كلُّ فُجَرَةٍ كُفَرَةٌ ، و لكلِّ غادِرٍ لِواءٌ يُعرَفُ بهِ يومَ القِيامَةِ . و اللّه ِ ما أُستَغفَلُ بِالمَكِيدَةِ ، و لا أُستَغمَزُ بِالشَّديدَةِ . منبع  نهج البلاغة : الخطبة 200 . به خدا سوگند كه معاويه از من زيركتر نيست، اما او دست به پيمان شكنى و معصيت مى آلايد. و اگر نبود كه خيانت و عهد شكنى زشت و نارواست، بي گمان من زيركترين مردمان بودم. اما هر خيانتى گناه است و هر گناهى نوعى كفر، و در روز رستاخيز هر پيمان شكنى را پرچمى است كه با آن شناخته مى شود. به خدا سوگند من غافلگير نيرنگ [معاويه و امثال او ]نمى شوم و در برابر سختى ها ناتوان نمى گردم. 💠دوم: اهل جمع اموال نیستند سیاست فرعونی و بنی امیه ای سیاست کنّازی است که در قرآن آمده: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۗ 👈وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ سوره توبه آیه ۳۴ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بسیاری از دانشمندان (اهل کتاب) و راهبان، اموال مردم را به باطل می‌خورند، و (آنان را) از راه خدا بازمی‌دارند! 👈و کسانی که طلا و نقره را گنجینه (و ذخیره و پنهان) می‌سازند، و در راه خدا انفاق نمی‌کنند، به مجازات دردناکی بشارت ده! اهل بیت علیهم السلام این سیاست را نداشتند مثل بخشش های خدیجه قضایای سوره انسان بخشش ها از فدک اوقاف امیرالمؤمنین بخشش های زیاد دیگر از اهل بیت 💠سوم: اهل نیرنگ زدن در جنگ نیستند منظورش زیر پا گذاشتن همه اصول اسلامی در جنگ است چنانکه در صفین رخ داد در بستن آب بر دشمن قرآن بر نیزه زدن قتل سوزاندن مردم و... چنانکه در کربلا انجام دادند... مهدی دهبان @dehban_ir