📌نظر شیخ کلینی درباره شهادت حضرت زهرا س(۴) :
أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي أَ لَا تَذْكُرُ مَا كَانَ فِي الْوَصِيَّةِ فَقَالَ سُنَنُ اللَّهِ وَ سُنَنُ رَسُولِهِ- فَقُلْتُ أَ كَانَ فِي الْوَصِيَّةِ
تَوَثُّبُهُمْ وَ خِلَافُهُمْ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ نَعَمْ وَ اللَّهِ شَيْئاً شَيْئاً وَ حَرْفاً حَرْفاً أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- إِنَّا نَحْنُ نُحْيِ الْمَوْتى وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ[3] وَ اللَّهِ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةَ ع أَ لَيْسَ قَدْ فَهِمْتُمَا مَا تَقَدَّمْتُ بِهِ إِلَيْكُمَا وَ قَبِلْتُمَاهُ فَقَالا بَلَى وَ صَبَرْنَا عَلَى مَا سَاءَنَا وَ غَاظَنَا.
الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني ج1ص281
👈راوى گويد: من به ابو الحسن گفتم: پدر و مادرم قربانت، نمىفرمائيد در اين وصيتنامه چه نوشته بود؟ فرمود: سخن خدا و سنن رسول خدا (ص)، گفتم:
در ضمن وصيتنامه، شورش و مخالفت آنها با امير مؤمنان درج شده بود؟ فرمود: آرى به خدا، جزء به جزء و حرف به حرف، آيا نشنيدى قول خدا عز و جل را (12 سوره يس): «به راستى ما مردهها را زنده كنيم و بنويسيم آنچه را پيش فرستادهاند و آثار آنها را و هر چيز را آمار كنيم در امام مبين» به خدا، رسول خدا (ص) به امير المؤمنين و فاطمه (ع) فرمود: آنچه را به شما تقديم داشتم آيا خوب فهم نكرديد و نپذيرفتيد؟ عرض كردند: چرا، و بر آنچه ما را بد آيد و به خشم آرد صبر كنيم.
📌
منظور از توثُّب در متن حدیث بالا چیست؟ الاستيلاء على الشيء ظلماً. راجع : الصحاح ، ج ١ ، ص ٢٣١
سیطره با ظلم بر چیزی، شورش(ابوبکر) علیه حاکم(امیرالمؤمنین) ، اِشغال زمین کسی و یا یک سرزمین!
مثلا در لغت آمده:!
أَ يَتَوَثَّبُ أَبو بكر على وَصِيّ رسول اللّٰه
أَي يَسْتَوْلي عليه و يظلِمُهُ؟ (تاج العروس من جواهر القاموس , ج2 , ص463)
@dehban_ir