جمعه روز جمع و شنبه روز انتشار 🔺️در روایات اسلامی در ذیل آیه ۱۰ سوره جمعه بیان می کنند که روز شنبه روز آغاز کار و به اصطلاح روز انتشار است: ✅وَ سَأَلَ أَبُو أَيُّوبَ اَلْخَزَّازُ ، أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «فَإِذٰا قُضِيَتِ اَلصَّلاٰةُ فَانْتَشِرُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ اِبْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اَللّٰهِ» قَالَ «اَلصَّلاَةُ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ وَ اَلاِنْتِشَارُ يَوْمَ اَلسَّبْتِ». من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۴۲۴ مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۲۴۱ فقه القرآن ج ۱، ص ۱۳۶ ✅وَ سَأَلَ أَبُو أَيُّوبَ اَلْخَزَّازُ وَ عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ سِنَانٍ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «فَإِذٰا قُضِيَتِ اَلصَّلاٰةُ فَانْتَشِرُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ اِبْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اَللّٰهِ» فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «اَلصَّلاَةُ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ وَ اَلاِنْتِشَارُ يَوْمَ اَلسَّبْتِ». من لا يحضره الفقيه ج ۲، ص ۲۶۷ همچنین شیخ صدوق در کتب دیگرش و برقی این مضمون را روایت کردند: ✅حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ اَلْوَلِيدِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلصَّفَّارُ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُثْمَانَ اَلْخَزَّازِ أَنَّهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذٰا قُضِيَتِ اَلصَّلاٰةُ فَانْتَشِرُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ اِبْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اَللّٰهِ قَالَ اَلصَّلاَةُ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ وَ اَلاِنْتِشَارُ يَوْمَ اَلسَّبْتِ وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أُفٍّ لِلرَّجُلِ اَلْمُسْلِمِ أَنْ لاَ يُفَرِّغَ نَفْسَهُ فِي اَلْأُسْبُوعِ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ لِأَمْرِ دِينِهِ فَيَسْأَلَ عَنْهُ. الخصال ج ۲، ص ۳۹۳ ✅عَنْهُ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ وَ أَبِي أَيُّوبَ اَلْخَزَّازِ قَالاَ: سَأَلْنَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ - « فَإِذٰا قُضِيَتِ اَلصَّلاٰةُ فَانْتَشِرُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ اِبْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اَللّٰهِ » قَالَ اَلصَّلاَةُ مِنْ يَوْمِ اَلْجُمُعَةِ وَ اَلاِنْتِشَارُ يَوْمَ اَلسَّبْتِ وَ قَالَ اَلسَّبْتُ لَنَا وَ اَلْأَحَدُ لِبَنِي أُمَيَّةَ. المحاسن ج ۲، ص ۳۴۶ 🔺️اما از سویی در روایت پیش گفته خصال روز جمعه روز یادگیری احکام و معارف و همچنین در روایات دیگر روز دیدار و خرید گوشت و میوه و... قرار داده شده است. یک مشکلی ممکن است به ذهن برسد و آن برداشت ترتیب با فاصله زیاد است (شنبه بعد از نمازجمعه) از حرف فاء در عبارت "فانتشروا" ترتیب فهمیده می شود، اما ترتیب در فاء بر خلاف ثُمَّ ترتیب بلافاصله است، بعد از نماز جمعه یعنی عصر جمعه اما در روایات قبل به شنبه اشاره شده است. در پاسخ باید گفت که فاء در هر عبارتی به حسب خودش است مانند عبارت "تَزوَّج فلان فولد له" که حداقل ۹ ماه را بدون فاصله حساب می کنند یا عبارت انزل من السماء ماء فاخضرت الارض و مانند آن. امام یوم الجمعه را روز برقراری نماز عبادی سیاسی و بقیه آداب روز جمعه حساب کردند، بر خلاف شنبه که روز انتشار در زمین برای کسب روزی است. ❗اما اگر مشکل ارتباطات تجاری با خارج کشور و از دست دادن فرصت های اقتصادی و تجاری است، راه حل های دیگر غیر از تعطیلی کل کشور برای آن وجود دارد: 📌اول: باز کردن شیفت جمعه (بصورت اضافه کاری یا شیفت جمعه بدون اضافه کاری: مانند تقسیم کارمندانی که بصورت ۲۴/۴۸ سر کار می روند در اینجا کارمندان به صورت یک هفته درمیان یکشنبه/جمعه سر کار بروند بدون اضافه کاری چون یکشنبه اکثر کشورهای دنیا تعطیل هستند) برای ارگان های مرتبط با تجارت خارجی مانند بانک های عامل، وزارت خانه های مربوطه، گمرک و... 📌دوم: افتتاح اتاق مشترک جمعه که همه ارگان های مربوط در یک مرکز مشترک جمع شوند و تجارت بین المللی در روز جمعه از همان اتاق مشترک رفع و رجوع شود. 🔴سوال اینست چند درصد مردم با تعطیلی روز شنبه درگیری مستقیم دارند؟ سپس برای همان چاره می شد! 🟢بنابراین تعطیلی کل کشور نیازی نیست و بعد تجارت روز پنجشنبه و جمعه را هم می توان بدون تعطیلی روز شنبه مدیریت کرد. مهدی دهبان @dehban_ir