️⃣1️⃣ یعنی: و سؤال می کنم تو را به حق نور ذات، یا مظهر نوردهنده تو. و نور وجه، غیروجه است. والا این فقره تکرار فقره سابقه بر آن خواهد بود. ولکن باز مرجع آن، امام زمان خواهد بود. زیرا که نظیر آنچه در کرسی، که مظهر نور عرش بود، گفتیم، در اینجا هم می آید. زیرا که قائم مقام نبی و ولی (ع) هر دو، امام عصر است پس وجه و نور وجه هم هر دو عبارت از آن بزرگوار است و همچنین، چنانکه بعد از ذکر عرش و کرسی در فقرات سابقه، ذکر خلق خلایق شد، بعد از ذکر وجه و نور وجه هم در اینجا می گویی: و ملکک القدیم. یعنی: و سؤال می کنم تو را به حق پادشاهی قدیم تو، یا مملکت قدیم تو. و معلوم است که ملک و مملکت عالم، افعال خداوند است; که عالم خلایق باشد، که آن هم به ظهور امام متحقق می شود، که اشیاء مختلفه ظاهر می شوند. یعنی حقیقت آن ها و مراتب آنها، معلوم می شود. چنانکه گویا در عدم، مساوی بوده اند و به وجود، ممتاز از یکدیگر و مختلف شده اند; چنان که در سابق گفتیم. و در وصف «ملک »، به «قدیم » اشاره به لزوم وجود امام است در جمیع اعصار. زیرا که مظهر ذات و کمال و افعال خداوند است. و تغییر در خداوند محال است. پس قدیم است. و ازلی است. و ابدی است. و امام هم مظهر او در جمیع آنها است. و محال است عدم او در زمانی. اگرچه بعضی اوقات ظاهر مشهور و بعض اوقات غائب مستور باشد. •~~~┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* @deldadegi دلدادگی💙