🔖«اضطرار» و «انتظار» آری، «تشرف» شاید، «توقیت» و «تطبیق» ابدا ✏️به قلم ...‌‌‌‌‌‌‌.................................. تحولات اخیر منطقه به صورت خاص مسایل سوریه موجب ارائه و احیانا استدلال به برخی روایات و نشانه‌ها پیرامون مسئله ظهور حضرت حجت ابن الحسن روحی له الفداء شده است. از آن جهت که مسئله مهدویت در طول تاریخ گاه موجب انحراف و گاهی موجب سوء برداشت و بعضا موجب سوء استفاده گردیده به نظر در این مورد چند نکته بایسته توجه است. ۱) «اضطرار الی الحجة» در دوره معصومین علیهم السلام و از اولین روزهای غیبت امام عصر سلام الله علیه در سیره تربیتی ائمه و علمای شیعه همواره مورد توجه و تأکید بوده است به گونه‌ای که مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی بابی را با عنوان «الاضطرار الی الحجة» تدوین نموده است و مضطر بودن به حضور حضرت حجت سلام الله علیه همواره مورد توجه شیعیان پیرو مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده است. ۲) «انتظار فرج» نیز همواره مورد سفارش و توصیه و سیره تربیتی امیدساز ائمه و عالمان دینی بوده به‌گونه‌ای که افضل الاعمال را «انتظار فرج» دانسته‌اند و این مهم نیز به عنوان حقیقتی امیدزا در چنین شرایطی موجب تعالی معرفت و خروج از انفعال است. ۳) «تشرّف» مربوط به دیدار برخی افراد خاص با حضرت امام عصر سلام الله علیه است که کم‌تر عالم و عارفی تشرفات خویش را احتمالا به دلیل امکان انحرافات و ادعاها، در زمان حیات و به صورت عمومی نقل کرده است و حتی فقیهان در مباحث اصولی «اجماع تشرفی» را تنها برای صاحب ادعا حجت دانسته و از عمل عمومی به محتوای آن اجتناب کرده‌اند.(خیلی تخصصی شد). ۴) «توقیت» اما داستان دیگری دارد به گونه‌ای که ائمه و عالمان طراز شیعه همواره تعیین کنندگان وقت ظهور را تکذیب نموده و بر اساس روایت شریفه «کذًب الوقاتون» نمی‌توان مشی این عده را مبنای معرفتی و عملی و امیدزا دانست بلکه گاه موجب امیدسوزی اجتماع است. ۵) «تطبیق» نیز مسئله قابل توجه دیگری است. در طول تاریخ کسانی که افراد مختلف را بر مهدی موعود تطبیق داده و ادعای مهدویت داشته یا کسی را مصداق مهدی موعود دانسته‌اند با برخورد شدید ائمه و عالمان شاخص مواجه شده‌اند. نمونه‌ای از این سنخ انحرافات فکری و عملی را می‌توان در فرقه‌های «کیسانیه»، «اسماعیلیه»، «واقفیه» و هم‌چنین در عصر کنونی جریان‌هایی هم چون «یمانی» و مانند آن دانست که بعضاً مربوط به دوستان مفرط و گاه دست ساخته دشمنان سوء استفاده کننده خبیث است. حاصل آن‌که: در این اوضاع پیچیده جهان و شرایط بحرانی منطقه و اتفاقات امروز در به غارت رفتن اموال حرم حضرت زینب سلام الله علیها و آتش زدن اطراف زینبیه که ذهن و دل را عصر عاشورایی و دلتنگ روضه غربت می‌کند، وقت «اضطرار» و «انتظار» است نه «تطبیق» و «توقیت»! این اندک شاید جایش در همه تحلیل‌ها خالی بود و تصور این بود که گفتن و توجه و تذکر آن لازم؛ اگر شما هم موافقید در ترویج فرهنگ صحیح مهدویت کوشا باشید. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ لینک کانال دیدگاه در پیام رسان ایتا 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/didgahha