💠
#خلاصه درس اصول 2
#اطلاق_و_تقیید
📅 سه شنبه 24 مهر 97
🔻جلسه 14
🔰بحث در مورد نتیجه مقدمات حکمت (نتیجه شمولی یا نتیجه بدلی)
🔸نظریه شهید صدر در باب تفاوت مفاد حکمت در موارد افاده اطلاق بدلی و اطلاق شمولی:
علت اینکه اطلاق گاهی شمولی و گاهی بدلی است، اختلاف در متعلق و موضوع است؛ موضوع مفروغ عن وجوده تلقی میشود اما متعلق مطلوب الوجود است نه مفروغ عن وجوده. در موضوع افراد در خارج موجود و بالفعل است اما متعلق مطلوب است و چیزی است که وجود ندارد و میگوید ایجاد کن. پس طبیعت موضوع اطلاق شمولی و طبیعت متعلق اطلاق بدلی است.
🔹در این بحث دو استثناء وجود دارد:
1. اگر تنوین تنکیر بیاید چون افاده وحدت میکند طبیعت را از دلالت موضوع بر شمولیت میاندازد. لذا بر اساس این قرینه از افاده شمولیت بازمیماند و افاده بدلیت میکند.
2. آنجایی که این متعلق، متعلق نهی باشد نه متعلق امر، افاده شمولیت میکند.
🔸نکته:
قرینه عرفیه، غلبۀ انحلالیت مفسده است؛ انحلال مفسده به تعدد افراد متعلق این مفسده است.
تأملات بر نظریه شهید صدر:
1. طبق نظر مرحوم خوئی مفاد بدلیت یعنی اینکه یک اطلاق بدلی یا شمولی باشد، لذا بدلیت و شمولیت ربطی به مقدمات حکمت ندارد بلکه نشئتگرفته از یک قرائن و خصوصیات خارج از مقدمات حکمت است. شما (مرحوم صدر) این را نپذیرفتید اما در نهایت به همان کبرای ختم کردید. شما برای هر دو اطلاق یک قرینه خارجی میآورید و در نهایت میگویید که قرینه اقتضای آن را دارد. حرف آقای خوئی هم همین بوده است! پس رد فرمایش آقای خویی وجهی ندارد.
2. فرمودید نکته در طرف نواهی این است که اگر افاده اطلاق شمولی میشود این افاده نشئتگرفته از قرینه عرفیه انحلالیت مفسده است و این قرینه عرفیه اقتضا میکند که به هر فردی از افراد اکرام یک نهی خورده است، چون هر فردی طبق این قرینه عرفیه یک مفسده مستقل دارد جدای از مفسدهای که بر فعل دیگر بار میشود.
🔹علت:
تفاوت اصلی بین امرونهی در مفاد این دو فعل است؛ در امر ارسال است (مفاد هیئت امر نسبة ارسالیة است.) مفاد هیئت نهی نسبة زجریة است؛ دلالت بر زجر میکند.
🔸نتیجه تأملات:
لازم عقلی ارسال به طبیعت این است که مراد مرسل یتحقق بتحقق فردٌ ما از افراد طبیعت و لازم عقلی زجر هم این است که زجر از کل فردٍ فردٍ از افراد طبیعت باشد و لذا نسبت زجریه در مقام مدلول تصدیقی افاده اطلاق شمولی و نسبت ارسالیة هم در مقام مدلول تصدیقی افاده اطلاق بدلی میکند؛ اما مدلول تصوری نسبت ارسالیه ارسال الی الطبیعة و مدلول تصور نسبت زجریه هم زجر خود طبیعت است. لذا ربطی به عرف ندارد و از لازمه عقلی میتوان به آن پی برد.
🔹نظر مختار:
ما این کبری را نظر قبول داریم که بدلیت یا شمولیتِ اطلاق نشئتگرفته از امری خارج از خود مقدمات حکمت است. اما سه خصوصیت وجود دارد که برخی از این سه خصوصیت، موجب افاده اطلاق بدلی و بعضی از این خصوصیات موجب اطلاق شمولی میشود.
🔸خصوصیات سهگانه افاده کننده اطلاق شمولی یا بدلی
1. تفاوت بین موضوع و متعلق؛ ذات متعلق بودن اقتضای بدلیت و ذات موضوع بودن اقتضای شمولیت میکند. پس موضوع بر سر هرکدام برود، اطلاق شمولی خواهد شد.
2. تفاوتی بین لازم عقلی مدلولِ تصوریِ نسبتِ زجریه با لازم عقلی مدلول تصوری نسبت ارسالیه وجود دارد.
3. زجر با بعث یا ارسال دو گونه لازم عقلی هستند؛ وقتی نسبت بعثیة یا ارسالیة باشد تنوین تنکیر در عالماً افاده فردٌ ما میکند چه در موضوعات متعلق اوامر و چه در موضوعاتی که متعلق نواهی میشوند. اما وقتی ارسال به فرد ما میشود طبیعتاً اطلاق بدلی مفاد است.
🔹🔸نتیجه:
بنابراین با این خصوصیات ثلاثة میتوان روشن کرد که در آنجایی که مفاد، اطلاق بدلی است ملاک دلالت بر اطلاق بدلی چه چیزی و آنجایی که مفاد اطلاق شمولی است ملاک دلالت بر اطلاق شمولی چه چیزی است.
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki