240219_001.mp3
6.99M
📢 📅۳۰/ بهمن ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه۸۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣نه استدلال مشهور بر ادعای ایشان دلالت دارد یعنی روایاتی که اقامه شده است بر وجوب کفایی تجهیز میت بر همه ی مسلمین دلالتی ندارد و همچنین استدلال صاحب حدائق درست نیست یعنی روایاتی که اقامه کرده است دلالتی بر وجوب عینی تجهیز بر ولی میت ندارد و لذا باید سراغ اصول عملیه رفت. 2️⃣نسبت به مسلمین به غیر از ولی وقتی شک می شود که وجوب کفایی تجهیز بر ایشان هست یا نیست اصالة البرائة از وجوب کفایی جاریست اما نسبت به ولی میت که شکّ دارد وظیفه او وجوب عینی تجهیز است یا وجوب کفایی تجهیز به مقتضای علم اجمالی باید احتیاط کند که نتیجه آن با وجوب عینی تجهیز بر ولی میت یکسان است. 3️⃣در موارد علم اجمالی اگر اطراف اقل و اکثر ارتباطی باشند اصل برائت نسبت به اکثر که کلفت زائده دارد پیاده می شود از این جهت که علم اجمالی منجلّ می شود؛ زیرا اقلّ، قدر متیقن است اما اگر اطراف علم اجمالی استقلالی باشند مانند وقتی شک بین وجوب عینی و کفایی می شود باید به مقتضای علم اجمالی احتیاط کرد و براست از وجوب عینی جاری نمی شود.