🟢 گوهر ۱۸۳ 📖 الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ [بقره، ۴۶] 🔻[همان] كسانى كه مى‌دانند پروردگارشان را ملاقات خواهندكرد، و به‌سوى او باز مى‌گردند. ⚜ امام باقر (علیه السلام)می فرماید: نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ عُثْمَانَ بْنِ مَظْعُونٍ وَ عَمَّارٍ وَ أَصْحَابٍ لَهُم. یعنی: این آیه درباره‌ی علی (علیه السلام)، عثمان‌بن‌مظعون، عمّار و برخی از یاران ایشان نازل شده است. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۸، ص۲۳۳ و ابن شهر آشوب، المناقب، ج۲، ص۹ و حسکانی، شواهدالتنزیل، ج۱، ص۱۱۵ ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: الذِینَ یُقَدِّرُونَ ... إِنَّمَا قَالَ یَظُنُّونَ لِأَنَّهُمْ لَا یَرَوْنَ بِمَا ذَا یُخْتَمُ لَهُمْ وَ الْعَاقِبَهًُْ مَسْتُورَهًٌْ عَنْهُمْ ... لَا یَعْلَمُونَ ذَلِکَ یَقِیناً لِأَنَّهُمْ لَا یَأْمَنُونَ أَنْ یُغَیَّرُوا وَ یُبَدَّلُوا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَا یَزَالُ الْمُؤْمِنُ خَائِفاً مِنْ سُوءِ الْعَاقِبَهًِْ وَ لَا یَتَیَقَّنُ الْوُصُولَ إِلَی رِضْوَانِ اللَّهِ حَتَّی یَکُونَ وَقْتُ نَزْعِ رُوحِهِ وَ ظُهُورِ مَلَکِ الْمَوْتِ لَهُ. یعنی: منظور از یَظُنُّونَ «یقدرون» است؛ یعنی کسانی که در نظر دارند ... به این جهت در آیه تعبیر یَظُنُّونَ آمده، که آن‌ها نمی‌دانند عاقبت کارشان چه خواهدشد و عاقبت کار، از آن‌ها پنهان است ... آن‌ها از روی یقین این را نمی‌دانند [یعنی نمی‌دانند وضع آن‌ها چه خواهدشد] به همین خاطر از اینکه دچار تغییرات شده و یا عوض شوند، احساس ناامنی کرده و خود را مصون و در امان نمی‌دانند. رسول‌خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: «مؤمن همواره از پایان کار خود، ترسان است و تا زمان جان‌کندن و ظاهرشدن فرشته‌ی مرگ [عزرائیل] در نزد او، نسبت به رسیدن به رضوان الهی یقین ندارد». 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶، ص۱۷۶ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۳۸ فیه: بالتفاوت ⚜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)می فرماید: الذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ یَعْنِی یُوقِنُونَ أَنَّهُمْ یُبْعَثُونَ وَ یُحْشَرُونَ وَ یُحَاسَبُونَ وَ یُجْزَوْنَ. یعنی: کسانی که به برانگیخته‌شدن، محشورشدن، حسابرسی، جزا و عقاب‌شدن خویش یقین دارند. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۳۰/ التوحید، ص ۲۵۷/ بحارالأنوار، ج۷، ص۴۲ و العیاشی، ج۱، ص۴۴؛ فیه: «مبعوثون و اظن منهم یقین» بدل «یبعثون و یحشرون و یحاسبون و یجزون»/ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۱۴ و الاحتجاج، ج۱، ص۲۵۰؛ فیهما «یحشرون و یحاسبون و یجزون» محذوفٌ 📖 ... مُلاقُوا رَبِّهِمْ ... [بقره، ۴۶] 🔻پروردگارشان را ملاقات خواهندکرد ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: یَلْقَوْنَ رَبَّهُمْ اللِّقَاءَ الَّذِی هُوَ أَعْظَمُ کَرَامَاتِهِ. یعنی: آن‌ها افرادی هستند که توقّع دارند که خداوند خود را ملاقات کنند، که ملاقات خدا بزرگترین کرامت خداوند به بندگان است. 📚 علامه مجلسی‌، بحارالأنوار، ج۶، ص۱۷۶ و الإمام العسکری، التفسیر، ص۲۳۸ ⚜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)می فرماید: أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ یَعْنِی الْبَعْثَ فَسَمَّاهُ اللَّهُ لِقَاءً. یعنی: انَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ یعنی «برانگیخته‌شدن»؛ که خداوند آن را ملاقات نامید. 📚علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۳۰ و شیخ صدوق، التوحید، ص ۲۵۷ و طبرسی، الاحتجاج، ج۱، ص۲۴۴؛ فیهما: «و قوله الی یوم یلقونه ... عملاصالحا» زیادهًْ/ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۰۳ 📖 ... أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ [بقره، ۴۶] 🔻و به سوی او باز می‌گردند ⚜ امام عسکری (علیه السلام)می فرماید: الی کَرَامَاتِهِ وَ نَعِیمِ جِنَانِهِ لِإِیمَانِهِمْ وَ خُشُوعِهِمْ. یعنی: این بندگان به پاداش ایمان و فروتنی‌شان به‌سوی کرامت‌های خداوند و نعمت‌های بهشت او [بازمی‌گردند]. 📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۶، ص۱۷۶ و ج۷۹، ص۱۹۳؛ فیه: «لإیمانهم و خشوعهم» محذوفٌ و الإمام العسکری، التفسیر،ص۲۳۸ 🌔 @drehsanpouresmaeill