💠 مصاحبه ی خبرگزاری تسنیم به مناسبت نیمه ی شعبان 🔻قسمت اول: 💢تسنیم: در ابتدا توضیحی درباره ی آیات وعده و وعید در قرآن کریم بفرمایید؟ 🔸 «وعد» در اصطلاح به‌معنی متعهّد شدن بر انجام کاری اعم از خیر و شر است. خداوند در قرآن کریم، هم نوید و بشارتِ پاداش به مؤمنان را داده است که از آن به (وعده) نام برده می‌شود و هم تهدید به کیفر داده که از آن به (وعید) یاد می‌شود. آنچه از آیات به‌طور واضح مشخص می‌شود، عدم تخلف خداوند در وعدهای الهی است «إِنَّ اللَّهَ لایُخْلِفُ الْمیعاد» یا تعبیر «...أَلا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ» (یونس،55) یعنی آگاه باشید که وعده ی خداوند حقّ است. برای دستیابی به تصویر درستی از مجموعه وعده و وعید‌های خداوند، باید به قرآن و روایاتِ مأثور کنار یکدیگر مراجعه کنیم تا به ترسیم دقیقی از فرجام بشر دست یابیم. 💢تسنیم: آیا می‌توان این دو مقوله را برای درک بیشتر تقسیم‌بندی کرد؟ 🔸بله همین‌طور است، از طریق گونه‌شناسی وعده‌ها و وعیدهای خداوند متعال، می‌توانیم آنها را به چند قسمت تقسیم کنیم: ⏺ اول: وعده‌های بهشت که برای ایجاد انگیزه ی انسان برای نیک زیستن ارائه شده است، به همین مناسبت وعیدهای دوزخ را شاهد هستیم که برای جلوگیری انسان از اعمال ناشایست مطرح شده است، به‌عنوان مثال، خداوند در آیه 122 سوره نساء می‌فرماید: «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها أَبَداً وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِیلاً» و کسانى که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند، به‌زودى آنها را در باغ‌هایى از بهشت وارد مى‌کنیم که از زیر درختان آن نهرها روان است، همیشه در آن جاودان هستند، وعده ی خداوند حق است و کیست که در گفتار و وعده‌هایش، از خدا صادق‌تر باشد؟ یا آیه ی شریفه «وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ» و دوزخ، میعادگاه همه آنهاست (حجر43 و 44). ⏺ دوم: وعده‌هایی که درباره ی مسأله ی قیامت مطرح است: این وعده‌ها که بیشترین آیات را به خود اختصاص داده‌اند، از یقینی و قریب الوقوع بودن روز جزا یاد می‌کند؛ مثلاً آیه 4 سوره یونس: «إِلَیْهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعاً وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا إِنَّهُ یَبْداُ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُه...» بازگشت همه شما به‌سوى اوست، خداوند وعده حقّى فرموده او آفرینش را آغاز مى‌کند. ⏺ سوم: وعده‌هایی در خصوص ظهور امام زمان(عجل الله فرجه). این وعده‌ها که از بزرگ‌ترین اتفاقات هستی در آخرالزمان یاد می‌کند شامل حوادث آخرالزمان است و بسیاری از آیات مسأله ی قیامت در تفسیر و تأویل در این قسم از آیات مشترک هستند، به‌عنوان مثال، آیه ی 55 سوره ی نور: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِم»؛ خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‌اند وعده مى‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روى زمین خواهد کرد، همان‌گونه که به پیشینیان آنها خلافت روى زمین را بخشید. 🔰آثار تربیتی وعده‌های آخرالزمانی  همه ی این وعده و وعیدها در یک هدف مشترک هستند و آن آثار تربیتی است که بر هر یک مترتب می‌شود؛ وعده و وعیدهای قرآن و حدیث برای رسیدن انسان به کمال بندگی مطرح شده است، بنابراین با توجه به این آیات به برنامه‌ریزی خداوند برای نظام آفرینش می‌توان پی برد. 🌔 @drehsanpouresmaeill