هندسه فقه
رایج ترین تقسیمبندی ابواب علم فقه -در آثار فقهای امامیه- دسته بندی محقق حلی در کتاب «شرایع الإسلام» است که کتاب خود را در چهار بخش تدوین کرده است: «عبادات؛ عقود؛ ایقاعات؛ احکام»
و شهید اول (متوفی ۷۸۶) در کتاب «القواعد و الفوائد» در توضیح این تقسیمبندی و فلسفۀ آن فرموده است:
هدف حکم شرعی یا آخرت است و یا دنیا،
احکامی که برای سعادت اخروی، تشریع شده است،
#عبادات است
و احکام مربوط به سعادت دنیوی بشر نیز بر دو گونه است:
نخست: آنکه به تعبیر لفظی(صیغه) احتیاج دارد و خودش به دو گروه تقسیم میشود:
عقود (عبارت لفظی از دو نفر) و ایقاعات (عبارت لفظی از یک نفر)
دوم: آنکه به تعبیر لفظی احتیاج ندارد پس در گروه احکام آورده میشود.
نقد شهید مطهری:
1. جدا کردن عقود و ایقاعات، سبب شده است که ابواب نکاح و طلاق در دو باب مختلف بررسی شوند با اینکه هر دو مربوط به حقوق خانوادگی است، یكی برقراری پیوند زناشویی است و دیگری گسسته شدن آن،
2. بر اساس این تقسیم بند، اجاره وجعاله با همه قرابت ذاتی و ماهوی میان آنها، به دلیل اختلاف در عقد و ایقاع بودن، از یكدیگر جدا شده اند.
3. سبق و رمایه به دلیل اینكه مشتمل بر عقد است از جهاد كه به خاطر آن تشریع شده، به كلّی جدا شده است،
4. اقرار كه از توابع كتاب القضاء است، در بخشی غیر از بخش كتاب القضا واقع شده است.
5. كتاب القضا و كتاب الاطعمه و الاشربه و كتاب الارث، بدون هیچ مشابهتی؛ به دلیل این كه نه عبادتند و نه عقد و نه ایقاع، داخل در یك گروه (احکام) شناخته شده اند.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB