بسم الله الرحمن الرحیم
🔸غرب زدگى در تفسير تعاليم اسلام
در روزنامه اطلاعات مورّخ شنبه 18 آبان 1398، مقاله اى به قلم سردبير تحت عنوان «چند همسرى» چاپ شده است، وى ادعا كرده كه: چند همسرى از بقاياى سنت هاى بدوى و در حال انقراض است. آنگاه مى افزايد: همانطورى كه چند شوهرى امروز در حال منسوخ شدن است چند زنى نيز به تاريخ در حال منسوخ شدن است.
در اين مورد نظر نويسنده را به چند نكته معطوف مى داريم:
1. عطف چند همسرى به چند شوهرى بسيار عطف نابخشودنى است; چند شوهرى از مقوله فحشا است، كه در ميان تمام ملل محكوم است و پيامدهاى جسمى و روانى بدى دارد. در حالى كه مسأله تعدد همسر از اين مقوله پيراسته است و در آيين مقدس اسلام به عنوان دوا ـ نه غذا ـ تشريع شده است.
2. جاى گفتگو نيست كه بايد در هر مسأله اى افراد متخصص نظر دهند; مسأله چند همسرى يك مسأله فقهى است در اين مورد بايد به قرآن مجيد و سخنان معصومان(عليهم السلام) مراجعه نمود و راه نزديكتر، فتاواى مراجع عظام است كه بازگو كننده مضامين قرآن و سنت هستند. قرآن در اين مورد مى فرمايد:(وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْني وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْني أَلاَّ تَعُولُوا)(سوره نساء:3)
«و اگر مى ترسيد كه (به هنگام ازدواج با دختران يتيم)، عدالت را رعايت نكنيد، (از ازدواج با آنان، چشم پوشى كنيد و) با زنان پاك(ديگر) ازدواج نماييد، دو يا سه يا چهار همسر و اگر مى ترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد».
با وجود اين كه آيه با صراحت تعدد زوجات را تحت شرايطى قانونى مى داند در اين مورد چگونه نويسنده مى گويد چند همسرى مانند چند شوهرى است؟
3. اگر اسلام تعدد زوجات را به عنوان دارو تجويز نموده است نه به عنوان لذت گرايى، نكته آن روشن است; صنف مرد پيوسته در جنگ ها، در مسافرت ها و در كارخانه ها آسيب پذيرند و پيوسته كشته مى شوند در حالى كه زنان از اين آسيب ها كمتر مى بينند. در دفاع مقدس كه دفاع از شرف و كشور و آيين بود صد هزار مرد به شهادت رسيدند و همسران آن ها بيوه شدند، تكليف اين زنان چيست؟ سرشمارى ها ثابت مى كند كه آمار زنان آماده ازدواج بيش از مردان است اگر موضوع تعدّد زوجات را تجويز نكنيم سرنوشت اين زنان چه مى شود؟ چه سرنوشتى در انتظار آنان است؟
4. گاهى از اوقات همسر انسان نازا و يا بيمار است و يا حاملگى براى او خطرناك است، در اين شرايط تكليف شوهر چيست؟ گاهى شوهران به خاطر شغل خاصى كه دارند نيمى از سال را در دو نقطه دور از هم زندگى مى كنند درباره اين عدّه چگونه مى انديشيد؟
5. نويسنده در اين مقاله با گفتار محمدرضا در كتاب «مأموريت براى وطنم» هماهنگ شده است، حتى او هم اجتهاد كرده و بر حرمت چند همسرى از آيه قرآن استدلال كرده بود.
6. متأسفانه افراد، غالباً در اين مسائل فقهى دنبال رو غربيان هستند و گمان مى كنند كه چون در غرب چند همسرى به عنوان يك آسيب اجتماعى عنوان شده، طبعاً اين كار بايد انجام نگيرد ولى تك همسرى آنان به صورت ظاهر تك همسرى است اما گروهى از آنان ـ نه همه ـ به صورت هاى ديگر غريزه جنسى را پاسخ مى گويند.
اين مقاله نشانه يك نوع روشنفكرى بيمار است كه نتيجه دنباله روى از غرب است. ديروز پاى زنان به ورزشگاه ها كشيده شد تا از تماشاى بدن هاى نيمه لخت محروم نمانند! و آيه (وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ)، «و به زنان با ايمان بگو چشم هاى خود را فرو گيرند» ناديده گرفته شد; امروز هم مسأله تعدد زوجات با تعدد شوهر يكى معرفى مى شود، فردا هم عقد موقت با اين توجيه كه زن كالاى تجارى نيست به چالش كشيده مى شود، پس از آن هم عفاف و حجاب به عنوان اين كه زنان پاكدامن در حفظ عفت خود خودكفا بوده و نيازى به حجاب ندارد مورد هجوم واقع مى شود و...
باش كه تا صبح دولتش بدمد *** كاين هنوز از نتايج سحر است
قم ـ دفتر حضرت آية الله سبحانى
18 آبان 1398
https://eitaa.com/e_sobhani