#علوی_بروجردی
✍ دکتر حسن سبحانی نیز یک یادداشت کوتاه منتشر کردند:
• «اقتصاد اسلامی» از جمله مفاهیمی است که در جهان مملو از اندیشهها و تفکرات متفاوت و مختلف از همی که در آن به سر میبریم، با عمری بیش از نیم قرن، توسط علاقمندان و دانشمندانی مرتبط با خویش مورد تحقیق، تدریس و ترویج واقع گردیده و ادبیات نسبتاً مفصلی را، معطوف به تلاشهای علمی صورت گرفته به خود منسوب نموده است. این گرایش فکری در اقتصاد، همچون هر گرایش دیگری میتواند و باید از ناحیه دیگران مورد نقد و بررسی قرار گیرد و از این طریق، در صورتی که ظرفیت داشته باشد متکامل شده و به حیات خویش ادامه داده و به رشد فکری و عملی بشریت کمک نماید.
• نقد و بررسی هم، همانطور که سیره عقلا میباشد با محور قرار گرفتن مقالات و کتب و ادبیات مربوط عملیاتی میشود. زیرا در عرف علما و دانشمندان، مرسوم نمیباشد که نقد و بررسی، به صورت کلی و مبهم و همچنین بدون ارجاع به منابع و مآخذ عالمانه صورت گیرد. البته ممکن است کسانی با هر انگیزهای بدون عنایت به لوازم «روششناسانه» مباحث، چنین بایستههایی را رعایت نکنند، که در آن صورت مقبولیت ماندگاری را هم بوجود نمیآورند. زیرا «عالم » صرفاً و با احتیاط، به موضوع میپردازد و از بحث در سطح مطالب و بدون استناد پرهیز میکند.
• رعایت چنین شیوهای در مباحث و مجادلات عالمانه از برکات بسیاری برخوردار بوده است زیرا هم موجب میشود که بحث و حتی مجادله، تخطئه محسوب نشود و هم توان علمی و ظرفیت و سعه صدر ناقدان را در قلمرو موضوع مشخص (در دانش اقتصاد و یا هر دانش دیگری)، نشان میدهد و یاد آوری میکند که افق فکری دانشمندان در پذیرش و نقد و ترویج دانش تا چه اندازه گسترده و متواضعانه است.
• بر این اساس به نظر میرسد که پرداختن و یا هجمه به یک عبارت کلی همچون «اقتصاد اسلامی» ، بدون استناد به یک موضوع مشخص از آن و بدون ارجاع به مقاله یا نوشته ای درباره موضوع و همچنین بدون اشاره به منبع نشر و صاحب ایده و نظر، از ناحیه هر عالم بزرگواری که در حوزه و یا دانشگاه درس خوانده و در فضای آن تنفس نموده است صورت گیرد، میتواند امری غیر متعارف تلقی شده و حتی به نحوی ناخواسته برچسب بیان ژورنالیستی را بخود اختصاص دهد.
• البته چنین شیوهای ممکن است مقاصد برخی از غیر علما و غیر متخصصان در موضوع را از طریق ترویج مکانیکی آن، تأمین نماید. اما موجبات ارتقاء و شأنیت علمی گوینده و یا نویسنده خود را از حیث «روش شناسی» فراهم نیاورده و از آن حراست نمیکند و حتی میتواند زمینه قضاوتهای آمیخته با صحت و سقم را در خصوص وی رقم بزند.
• ما به دلیل ارادتی که نسبت به اهل علم اعم از دانشگاهی و حوزوی قائل هستیم، ضرورت لحاظ «روش» در پرداختن به موضوع مشمول «شناخت» واقع شده را، خاطر نشان نموده و متواضعانه یاد آور میشویم از آنجا که «معرفت»، همواره از نقد همراه با وقوف به موضوع، بهرهمند بوده و رشد و نمو و گسترش یافته است.
• بنابراین نقد موضوعات در اقتصاد اسلامی و نه ایراد خطابه درباره عنوانی کلی (که طی آن خواننده حتی مطلع نمیشود که از آن عنوان و یا موضوع ، چه استنباطی در ذهن ناقد وجود دارد) را مقولهای لازم و موجب رفع نواقص و کاستیهای آن دانسته و بر این باوریم که متفکران باید از آن استقبال نموده و طرح معرفتشناسانه آن را، مغتنم بشمارند و این در حالی است که مطمئن هستیم برای اهالی انواع اغراض غیر معرفتی در این قلمرو، منطقاً جایگاهی متصور نمیباشد.(انتهای یادداشت)
✅
@hassan_sobhani
🔻پینوشت: برخلاف انتظار ما بحث هنوز داغ است. موافق و مخالف، دوست و دشمن در این خصوص موضع میگیرند.
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡
@e_zakat