🔴 نامه به آیت الله مکارم شیرازی ⭕️ سکولاریسم و کاپیتالیسم در حوزه 3⃣ بخش سوم ♦️ آیت الله مکارم شیرازی! در تکمیل بحث، فرصت را غنیمت دانسته و سؤالاتی درباره سوابق و سلایق شما مطرح میشود: 🔸 حکمت حمایت بی سابقه شما از وزیر هزارمیلیاردی در حد «دعوت تلفنی برای تقبل مسئولیت وزارت بهداشت» چیست؟ آیا نفس وزارت یک ابرسرمایه دار ذی نفع در بخش اسماخصوصی خلاف اصول صریح امام انقلاب و قانون اساسی نیست؟ علت حمایت مکرر شما از طرح استثماری تحول سلامت چیست؟ آیا به تبعات خصوصی سازی بهداشت و درمان که بازی با جان مردم و کالایی کردن زندگی انسان هاست توجه کرده اید؟ چرا به تشویق دولت کاسبان، یارانه ناچیز را برای بی نیازان پول مشکوک معرفی کردید اما مخالفتی با افزایش نجومی حقوق پزشکان متخصص نشان ندادید؟ آیا امروز که اعترافات به شکست این طرح شنیده میشود، به حقانیت انتقادات چندساله عدالتخواهان پی برده اید؟ آیا مسئولیت خسارت های خانمان سوز این طرح را به سهم خود بر عهده می گیرید؟ 🔸 حکمت حمایت های کم نظیر شما از برجام خسارت بار در حدی که «مخالفت علنی با برجام را خلاف شرع و قانون» می دانستید چیست؟ کدام مطلعین از خدا بی خبر به شما گفتند «هر روز که با شک و تردید سپری می‌شود مبالغ هنگفتی ضرر به کشور وارد می‌گردد» تا تعجیل در تصویب برجام را به مجلس الزام، و در یک پازل کلان تر، نوشیدن جام زهر را به رهبر انقلاب تحمیل کنید؟ آیا امروز که هزینه هنگفت مادی و معنوی برجام علیه اقتصاد و اقتدار کشور پذیرفته شده؛ به حقانیت انتقادات چندساله عدالتخواهان پی برده اید؟ آیا مسئولیت این اشتباه تاریخی را به سهم خود بر عهده می گیرید؟ 🔸 حکمت حمایت مستمر از حسن روحانی، رئیس جمهور امنیتی ترین و ناکارآمدترین دولت پس از انقلاب چیست؟ بر اساس کدام تبیین مستدل و تحلیل مستندی روحانی را «رییس‌جمهور موفق» میدانید؟ وقتی حتی اقتصاددانان حامی دولت، بحران اقتصادی ناشی از ناکارآمدی و منفعت طلبی دولتمردان و رفقا و شرکا را در حد یک کودتای واقعی می دانند، چرا شما خسارت های سرسام آور این دولت را تقریبا رها کرده و در پاسخ به کارتن نوشته یک طلبه بیانیه صادر می کنید؟ تهدید و تحقیر کم سابقه جان و مال و ناموس و آبروی ملت ایران توسط یک دولت اشرافی ناکارآمد، در حد تصور ناشی از یک تحریف رسانه ای مبنی بر تهدید رئیس جمهور توسط یک طلبه، نیست؟ آیا امروز که افراطی ترین و امیدوارترین حامیان روحانی هم منتقد و حتی معاند او شده اند، به حقانیت انتقادات چندساله عدالتخواهان پی برده اید؟ آیا مسئولیت خسارت های ساختاری و انسانی این دولت را به سهم خود بر عهده می گیرید؟ 🔸 حکمت برائت شما از انتقادات استاد ازغدی از دولت و حوزه چیست؟ عصاره پیام تجمع فیضیه این است: خطر کاپیتالیسم در حکومت به ویژه دولت و خطر سکولاریسم در حوزه به ویژه بیوت. آیا «منشور روحانیت» امام خمینی «بیانیه» و رساله ای سراسر علیه «سکولاریسم اسلامی» نیست؟ آیا انتقادات مداوم امام از متحجرین معتقد به جدایی دین از سیاست و تداوم این مسیر توسط رهبر انقلاب و اصرار بر تحول حوزه و تذکر خطر انقلابی زدایی از حوزه، نشانه وجود و اهمیت این آسیب نیست؟ اشتغال حداکثری به موضوعات فردی از عبادت تا طهارت و نجاست، و اجتهاد حداقلی در معضلات اجتماعی و مسائل مستحدثه، اگر «اسلام آمریکایی» نیست پس چیست؟ صرف مواضع خام انتخاباتی و حمایت لسانی از نظام که برای سکولارنبودن حوزه کافی نیست. آیا پذیرش گسترش «سکولاریسم کاپیتالیستی» در حوزه از جانب جنابعالی با چند سال تأخیر محتمل نیست؟ 🔸 آیا در کنار نگرانی برای خوشحالی دشمن خارجی که «هیچ غلطی نمی تواند بکند» نگران سرمستی دشمن داخلی که گویا دارد هر غلطی میخواهد میکند هستید؟ علت استقبال مستمر رسانه های سرمایه داری از سَیر خاصی از مواضع شما چیست؟ آیا «مطلعان» شما را از این نشانه های معنادار مطلع کرده اند؟ یا مشاوران، خود بسترساز این همسویی خواسته یا ناخواسته اند؟ آیا این مسئله و سابقه شما در حمایت از وزیر و دولت سرمایه سالار و اقداماتی نمادین چون رونمایی از قرآن مطلا و تأسیس حوزه علمیه مجلل و...، شبهه همسویی شما با اسلام سرمایه داری را تقویت نمی کند؟ آیا در مسئله اخیر، اسیر حاشیه سازی همین رسانه ها و دچار تخریب دشمن شاد کن یکی از محدود متفکران حوزوی منتقد سرمایه داری و سرمایه داران نشده اید؟ آیا حضور کاپیتالیسم که خطرناک ترین نمود سکولاریسم و صورت اقتصادی_اجتماعی آن است را در بیت و بیانات خود احساس نمی کنید؟ 🔸 ضرورت رعایت حرمت شخصیت ارزشمند شما بدیهی، و تشکر از تلاش های طولانی مدت و طاقت فرسایتان در برخی عرصه های علوم حوزوی، ضروری است؛ اما شبهات مهم رویکرد شما در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، برای ضرورت طرح این پرسش ها توسط ما و پاسخ بزرگوارانه توسط شما کافی نیست؟ ✍ کیوان سلیمانی 🔴 جامعه شناسی اسلامی 🔴 @iisociology