🔶 به بهانه مهسا امینی و به یاد برادرم حبیب‌الله سلیمانی؛ به نمایندگی از کارگران شریفی که دور از چشمان کور طرفین ماجرای اخیر، در چرخه ویرانگر سرمایه‌داری جنایتکار، هر روز پنج نفرشان شهید می‌شوند. 2⃣ بخش دوم: ۵. برخی از خودعمارنماها و پیروان مستحمره با شعفی ناشی از حس کشف ساحت عمیقی از حقیقت، فریاد سر می‌دهند که مسئله این‌ها حجاب و گشت ارشاد نیست، مسئله این‌ها بنزین نیست، حتی اقتصاد نیست. بله نیست! همه می‌دانند که نیست! شما از قافله عقبید؛ مسئله سال‌هاست روش فشل و منطق منحطی از حکمرانی سرمایه‌سالارانه، عدالت‌ستیز، عقلانیت‌گریز و معنویت‌پرهیز است که به موتور تولید و بازتولید نابرابری و انبوهی از مسائل اجتماعی سیاسی اقتصادی فرهنگی تبدیل شده است. بله! امروز مسئله زن، زندگی، آزادی است، حتی اگر شما ضدانقلاب‌های واقعی این شعار انقلابی انسانی اسلامی را برخاسته از گروه تروریستی دانسته و آنقدر غرق در غفلت یا تجاهل باشید که یادتان رفته این‌ها تنها بخشی از آرمان‌های امام و انقلاب _که به لطف شما لطیفه شده‌اند_ بوده و چنان با آن‌ها بیگانه و در ستیز بودید که چون غده‌ای چرکین یک‌جا دور انداخته و حالا که دیگران آن را برداشته‌اند، عناد عملی با آرمان‌ها را اعلام علنی کرده‌اید. در این وضعیت است که هر واقعه‌ای به مثابه جرقه‌ای در انبار انباشته از باروت نارضایتی عمل کرده و انفجاری که امام هشدار داده، حاصل می‌شود؛ خواه بدرفتاری با دختری باشد در گشت ارشاد خواه مانور تجمل خانواده مدعی مدیریت جهادی در ترکیه و خواه هر چه. ۶. بله، مسئله صرفا خانم امینی نیست اما ایشان هم به صورت خاص مسئله مهمی است و هم به‌مثابه نمونه و نماینده‌ای از مردم در موقعیت مواجهه نمایندگان حکومت با آن‌ها، خاصه در وضعیتی به هر دلیل ناهم‌سو. مسئله شرافت و کرامت ذاتی انسان و ضرورت مواجهه محترمانه و متواضعانه مسئولین با آن‌ها در هر زمینه و زمانه و شرایطی است. مسئله جان و حیات مقدس انسانی است که باید خط قرمز هر مسئول و سیاست و حاکمیتی باشد. درباره شخص خانم امینی بسیار گفته‌اند و باید سریع و صریح مسئله، مشخص، و هر قصوری بوده، با همه عوامل برخورد شود. هر کس جان یک نفر را بگیرد گویی جان همه جهانیان را گرفته است. حکومتی که مدعی دفاع از مظلومین است خود باید در وهله اول بری از هرگونه ظلمی در هر سطحی بوده و برای این امر با حساسیت حداکثری، رویه‌ها و سازوکارهای لازم مدیریتی و نظارتی و قضائی و... را لحاظ و اجرا کند و در وهله دوم با هر گونه ظلمی از سوی مسئولان و ماموران خود با نهایت فوریت و اولویت و قاطعیت و شفافیت برخورد کند. اما این آرمان‌ها کجا و وضع موجود کجا؟ کرامت ذاتی کجا و ژن خوب کجا؟ تقدس جان‌ها کجا و آسیه پناهی کجا؟ تا کنون، کی و کجا با فسادها و ظلم‌های متعدد و متنوع منتشره از طبقه مرفه مستکبر جدید که اکثریت آن متشکل از حلقه درهم‌تنیده مسئولین و نزدیکان است، برخوردهای قاعده‌مند قاطعانه مستمر راه‌گشای محسوس علی‌وار شده است؟ امروز قالیباف رئیس مجلس است و زاکانی شهردار تهران و بذرپاش رئیس دیوان محاسبات و بانک‌های رباخوار برقرار و آقازاده‌ها مشغول واردات و صادرات و تولیدات انحصاری دانش‌بنیان از ماشین تا مواد و فیلترشکن، و اکثریت ثروت در دست اقلیت و اکثریت مستضعف رو به قهقرا و فقرا فقیرتر و اغنیا غنی‌تر و کاخ‌ها برافراشته و حاشیه‌نشینان به گل نشسته و.. . چاقو چرا و چگونه دسته خود را ببرد؟ در این وضعیت اسفناک است که مردم در اعتراض به مرگ مشکوک یک خانم در گشت ارشاد اقدام به شورش عصیان‌گرانه می‌کنند. و چرا نکنند؟ به چه امیدی؟ تا امروز کدام رسانه حاکمیتی مدعی صداقت، منادی عدالت بوده و رویه مبتنی بر شجاعت و شفافیت داشته که به آن اعتماد کنند؟ تا امروز کدام مسئله مبهم مشابه حل شده که منتظر بمانند؟ برای نمونه، برخورد زننده و ظالمانه با زنان از سوی هر که باشد محکوم است، چه مامور چه معترض. معترض دستگیر و محاکمه و احتمالا زندانی می‌شود اما مامور به‌ویژه لباس شخصی که بدون استدلال و انسانیت و ضرورت بر سر زنانی که تنها با زبان اعتراض می‌کنند، باتوم می‌زند هم دستگیر و محاکمه و زندانی می‌شود؟ ۷. برخی مرگ مهسا امینی را با مرگ شلیر رسولی مقایسه کرده و مدعی‌اند که چون برای اولی معترضند و برای دومی نه؛ پس این‌ها بهانه است و آن‌ها معاند! تشخیص تفاوت این دو، پیچیده نیست: در اولی متهم حکومت است و دومی شخص. پس در دومی شاکی، شخص است و مرجع، حکومتی که ابایی از احقاق حق ندارد اما در اولی شاکی، عموم هستند و مرجع، همان متهمی است که در اتهامات مشابه پیشین کارنامه قابل قبولی در رسیدگی به اتهامات و ستم‌های خود و عوامل خود نداشته است. اتفاقا فهم این تفاوت، نشانه هوشمندی مردم و عقب‌ماندگی این قماش است. 🔸 بخش سوم👇 🔸 eitaa.com/edallat/366