.
بسمه تعالی
تحلیل نقلِ آب ریختن امام رضا در حمام بر سَرِ مسافری غریب
#تحلیل_مداحی
#حاج_حسن_خلج
#دکتر_محمد_فراهانی 🎤
1. متن نقل:
نقلی هست که امام رضا ( ع) در حمام مشغول استحمام بودند مردی که آن حضرت را نمی شناخت از حضرت خواست که در شست و شو به او کمک کنند. آقای خلج این نقل را اینگونه بیان می کنند:
«امام فرمود : مسافری؟
غریبه گفت : آره مسافرم، غریبم»
2. استحسان
اینجا آقای خلج این برداشت ذوقی را داشتند که :
«به خدا می اَرزه ...آدم همهء کس و کارش رو وِل کنه و غریب شه؛ تا آقا ، یه بار یه ظرف آب سرِ ما بریزه»
3. تشویق و ترغیب غیر کلیشه ای
در ادامه استحسان یک برداشت دارند که نمونه مناسبی از تشویق و ترغیب غیر کلیشه ای است وآقای خلج خطاب به مستمعین گفتند:
«اما تو حسرت نخوریا، تأسف نخوریا؛ بلایی سر شما آورده ،خدا شاهده، دریا دریا کوثر رو سرت می ریزه، همین الان...
غصه اش رو نخوریا؛ هر وقت هر کی گفت "السلام علیک یا اباعبدالله"، و تو اشکت جاری شد، همون موقع کوثر رو ریخت رو سرت، داد به جانت...»
به ذاکرین عزیز توصیه می کنیم این نقل، استحسان و تشویق و ترغیب غیر کلیشه ای را حفظ کنند و در مجالسشان به مقتضای حال به کار ببرند.
#آموزش_مداحی
.
#حساسیت_بخشی
قبل از گفتن اشعار خاص ،بایستی حساسیت مستمع را برانگیخت، در این مورد، آقای خلج برای گفتن زبانحال حضرت رقیه (س) در مصراع «بنفشه توام ای لاله، خشک و پژمرده» با جمله «دو سه تا کلمه در این شعر هست، خواهشم اینه روش توقف کنید» حساسیت بخشی کردند.
#مکث
برای اثر گذاری کلمات خاص در شعر، گاهی باید بعد از آن مکث کرد، در این جلسه آقای خلج در مصراع «بنفشه توام ای لاله، خشک و پژمرده» بعد از عبارت «بنفشه توام» مکث کردند و فرصت زمزمه به مستمع دادند.
#استحسان
گاهی برداشتهای زیبا که استحسان نامیده می شود، در اثر گذاری کلام بسیار حائز اهمیت است، در این جلسه آقای خلج در مصراع «سیاه پوش تو و سوگوار می میرم» اینگونه استحسان کردند که : «کبودی بدن حضرت رقیه(س)، لباس سیاهی است که هیچ وقت از بدن آن حضرت در نمی آید».
.