۲۹ 💢ضرورت تشکیل حکومت اسلامی 💠حکومت اسلامی در جامعه جزء ضروریات عقلی است و با توجه به این‌که حفظ نظام جامعه از واجبات مورد تاکید شرایع الهی است و بی‌نظمی امور مسلمانان نزد خدا و خالق؛ امری قبیح است و روشن است که حفظ نظام و مانع شدن برای مسیرهای اختلاف به‌جز به استقرار حکومت اسلامی در جامعه تحقق نمی‌پذیرد. 💠اجرای قوانین و مجازات‌ها که در اصطلاح حدود و تعزیرات گفته می‌شود، ممکن نیست، مگر از طریق قدرت حکومتی که دارای حق اجرای احکام است. این همان مفهومی می‌باشد که فقها از احکام دریافته و آن را به کمک روایاتی که چنین معنایی را می‌رساند، تاکید کرده‌اند. در اسلام احکامی وجود دارد مثل احکام مالی، نظامی، قضایی و...؛ بنا به حکم عقل، تشکیل حکومت، جهت تحقق همه‌جانبه اسلام امری ضروری است. 📌امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) در این مورد می‌فرماید: «احکام الهیه، چه احکام مالی و چه احکام سیاسی یا حقوقی، نه تنها نسخ نشده است، بلکه تا قیامت باقی است و بقای این احکام، لزوم و ضرورت حکومت را ایجاب می‌کند تا این‌که برتری قانون الهی را تضمین کرده و اجرای آن را به‌عهده گیرد و اجرای احکام الهی جز به‌وسیله حکومت امکان ندارد، برای این که موجب هرج و مرج می‌شود... علاوه‌بر این‌که حفظ مرزهای کشور اسلامی از هجوم دشمنان و حفظ سرزمینشان از تسلط سرکشان، عقلاً و شرعاً واجب است. انجام این وظیفه جز با تشکیل حکومت، امکان ندارد، تمام این‌ها از واضحات است که مسلمین به آن‌ها احتیاج دارند و از آفرینده حکیم، معقول نیست آن‌ها را ترک کند... لزوم حکومت برای گسترش عدالت، تعلیم و تربیت افراد، حفظ نظم، از بین بردن ستم، حفظ مرزها و جلوگیری از تجاوز اجانب، از روشن‌ترین احکام عقل است و این مسئله مختص به زمان و مکان مشخصی نیست. 📌 پس به حکم در صورت برپا نکردن حکومت اسلامی، بخش‌های سیاسی، قضایی و فقه اسلامی را معطّل گذاشته می‌شود، حرمت معطّل گذاشتن احکام اسلامی نیز از بدیهیات است، چرا که این کار به تعطیل حدود الهی منجر می‌شود. 📌امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) می‌فرماید: این حکم عقلی، چنان بدیهی و روشن است که اگر در منابع متقن اسلامی هم دلیلی بر وجود و لزوم آن پیدا نمی‌شد، باز هم شکی در صحت آن نبود، و در این مورد می‌فرماید: «چون برقراری نظام سیاسی غیر اسلامی به معنای بی‌اجرا ماندن نظام سیاسی اسلام است، هم‌چنین به این دلیل که هر نظام سیاسی غیر اسلامی، نظامی شرک‌آمیز است، چون حاکمش طاغوت است، ما موظفیم، آثار شرک را از جامعه مسلمانان و از حیات آنان دور کنیم». 📌نیازمند بودن جامعه به حفظ و اجرای عدالت و رعایت حقوق افراد، زمینه لازمی برای برپایی و تشکیل حکومت اسلامی است. به همین جهت عقلا به ضرورت برپایی حکومت در جوامع انسانی حکم کرده‌اند. جامعه اسلامی، از جهت نیاز به اداره کشور و وجود حکومت، با جوامع دیگر فرقی نداشته و برای تنظیم روابط خود، احتیاج به احکام اجتماعی دارد تا هم امنیت ایجاد شود و هم حقوق افراد رعایت و عدالت گسترش یابد پس جامعه اسلامی در نیازمندی به حکومت، مثل جوامع دیگر است. 📌در نزد عقلا تشکیل حکومت در جامعه آنقدر ضروری است که بدون آمودن هیچ حکمی از طرف خدا و پایبند بودن به حکم از طرف مولی همه جوامع در راستای ایجاد حکومت تلاش و برای تحقق آن از هر کاری دریغ نمی‌کنند! چگونه ممکن است امر عقلی به این مهمی و دارای اهمیتی برای مجری اسلام که انگیزه جهانی شدن دارد در نظر خدا کم‌اهمیت بوده و در راستای این لزوم، هیچ وجوبی از طرف خداوند نیامده باشد؟ 📌اگر در مورد مسئله«تشکیل حکومت اسلامی لازم الاجرا و واجب است». قرآن و روایات بررسی شوند، پر واضح است که بدون تعلل رأی بر ایجاد حکومت اسلامی داده و آن را امری مسلم، که نه تنها عقلی است بلکه شرع هم بر این عقل مهر تایید گذاشته؛ می‌دانیم اما چرا در مرتبه و مرحله اول گمان می‌کنیم پیامبر (صلی‌الله) و فرزندان گرام ایشان حکومت اسلامی تشکیل نداده‌اند؛ این برمی‌گردد به اطلاعات کم متصور و یا به قدرت تحلیل نداشتن رفتار و نداشتن رفتار و کردار و گفتار پیامبر (صلی‌الله) و تلاش ایشان برای اجرای احکام اسلامی در یک حکومت اسلامی که هر جا موقعیت برای ایشان فراهم بوده بلافاصله حکومت را تشکیل و احکام و قوانین جامعه اسلامی را اجرا نموده‌اند و هر کجا فضای این امر مهم، از ایشان گرفته شده در تلاش برای روشنگری مردم بوده‌اند تا مجدد حکومت را به دست صاحبان اصلی آن برسانند و اگر هم پیامبر و فرزندانش به آشکارا نتوانستند حکومت را از ضاله بگیرند به این دلیل بوده که عنوان حکومت اسلامی بر سر در حکومت این اقشار بوده و با نام اسلام و قرآن و خدا بر مردم حکومت می‌کردند و جز راه روشنگری راهی نمی‌ماند تا مردم به بصیرت برسند. ✍سمیعی‌نژاد @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته های انقلابی