🌷امام مهدی شناسی ۱۳۳۰🌷 🍀‌شناخت و معرفت امام علیهم السلام 💠خداوند متعال هدف نهائی خلقت انسان را اطاعت و بندگی و نیل به کمال و معرفت خودش می‌داند، چنانچه قرآن کریم می‌فرماید: {ما خَلَقْتُ الِجنَّ وَالانْسَ الا لِیَعْبُدُونَ}نیافریدم جن و انسان را مگر اینکه مرا بندگی و عبادت کنند. 💠حال که خداوند هدف اصلی خلقت انسان را عبادت و پرستش خود می‌داند باید ببینیم چه چیزی اساس و پایه این عبادت را تشکیل می‌دهد. 💠با توجه به احادیثی که از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به دست ما رسیده است؛ اساس و پایه عبادت را همان معرفت خدا دانسته اند. 💠به عنوان نمونه امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: اول عبادة الله معرفته. اساس و پایه بندگی خدا شناخت اوست، معرفت خدا اصل و ریشه همه عبادات است. 💠معرفت خداوند به منزله ی روحی است که در کالبد همه اعمال عبادی جریان دارد و بدون آن عاری از حقیقت است. بنابراین؛ معرفت خدا بالاترین معرفت ها و در رأس همه معارف قرار دارد و همه نعمت‌ها از طریق پذیرفتن آن نصیب انسان می‌شود؛ لذا بهترین و با فضیلت ترین واجبات، پذیرفتن معرفت الله است؛ 💠چنانکه امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: إنّ أفضل الفرائض و اوجبها علی الانسان معرفة الرّب و الاقرار له بالعبودیة.همانا با فضلیت ترین و ضروری ترین واجبات بر انسان، معرفت پروردگار و اقرار به بندگی اوست. 💠در این حدیث، (معرفهْ الرّب) به عنوان یک فعل اختیاری - که بر انسان واجب است -مطرح شده است و منظور از عبادت در لسان روایات (در موارد مختلف) همان معرفت دانسته شده است. با این بیان به راحتی تصدیق می‌شود که عبادت بودن اعمالی؛ چون نماز، روزه و حج، به همان معرفتی اطلاق می‌شود که پشتوانه آن قصد قربت و امتثال امر الهی است چرا که تمام اعمال عبادی بندگان، به جهت تسلیم شدن به پیشگاه خداوند و کرنش در مقابل فرامین اوست؛ همین تسلیم محض به پیشگاه پروردگار است که معرفت خداوند نامیده می‌شود. 💠لذا در روایت آمده است که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: العلم اول دلیل و المعرفة آخر نهایة علم و دانش اولین راهنما است و معرفت آخرین درجه و مرحله است. 💠بندگی از علم آغاز و به معرفت پایان می‌پذیرد؛ روایت در مقام بیان این معناست که عبودیت دارای درجات مختلفی است که هرچه انسان این درجات را بیشتر بپیماید به درجات عالی تری از معرفت نائل خواهد شد؛ به عبارت دیگر معرفت و عبودیت مرتبط با یکدیگر بوده و سعی و تلاش انسان در هر کدام باعث سوق بیشتر او در دیگری است. 💠 این سیر بندگی با پشتوانه معرفت ادامه پیدا می‌کند و تا درجاتی که خدای متعال بخواهد، بالا می‌رود تا جائی که انسان به بالاترین معرفت‌ها نائل می‌گردد و بالاترین معرفت‌ها آنگونه که در روایات به آن اشاره شده، همان معرفت الله است؛ 💠 امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: معرفة الله سبحانه اعلی المعارف. معرفت خدای سبحان بالاترین معرفت‌ها است. 💠نکته قابل توجه اینکه معرفت توأم با عمل است. امام باقر علیه السلام در روایتی این ارتباط را این چنین بیان فرموده اند: لایقبل عمل الا بمعرفة ولامعرفة الابعمل ومن عرف دلّته معرفته علی العمل ومن لم یعرف فلا عمل له. هیچ عملی بدون معرفت پذیرفته نمی شود و هیچ معرفتی هم بدون عمل نخواهد بود و هر کسی معرفت داشته باشد معرفت او راهنمای عملش می‌شود و آن که معرفت ندارد در واقع عملی هم ندارد. 💠معرفت شرط پذیرفتن عمل و عبادت است و از طرفی معرفت، انسان را به عمل وا می‌دارد و بنابراین؛ هیچ معرفتی بدون عمل نمی شود. 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313