‍ 🔴 های ✅ قسمت اول لایَخرُجُ المهدیُّ حَتَی یُکفَرَ بِاللهِ جَهرَةً (معجم احادیث الامام المهدی(ع)، ح 149) مهدی (ع)خروج نمی کند تا اینکه به خداوند آشکارا کفر ورزیده شود. منظور از در این حدیث: 1. باید توجه داشت که اگرچه منظور از کفار در این حدیث کافران اعتقادی هم هستند لکن مخاطبان اصلی این حدیث مسلمانان می باشند. زیرا قرآن به صراحت عاقبت کافران را روشن کرده و می فرماید: "خَتَمَ اللهُ عَلَی قُلوبِهِم و عَلَی سَمعِهِم و عَلَی أبصارِهِم غِشاوَةٌ وَ لَهُم عَذابٌ عَظیمً"[1] اما در مقابل بیان می کند که مخاطبان اصلی فرامین قرآن و صاحبان هدایت ، متقین هستند و می فرماید: "ذلک الکتاب لا ریبَ فیه *هُدیً لِلمُتَّقین"[2] و اولین شاخصی را که برای تقوا و متقین بیان می کند، ایمان به غیب است که یکی از مصادیق غیب،امام مهدی(ع) است. در نتیجه رابطه تنگاتنگ امام موعود و ایمان را برای ما مشخص می کند. چنانچه پیامبراکرم(ص) در روایتی که مورد قبول بین شیعه و سنی است، معرفت و اعتقاد به امام غائب را شرط ایمان دانسته و مرگ کسی را که بدون این معرفت بمیرد، مرگ جاهلیت و درحال کفر معرفی می کند و می فرماید: 💥 "مَن ماتَ و لم یَعرِف امامَ زمانِه ماتَ میتةً جاهلیةً"[3] و بدینوسیله ایمان را تخصیص زده و کسانی را که معتقد به امام غائب نیستند از کافران به حساب می آورد زیرا کافر کسی است که خدا یا پیامبر خاتم یا ضرورت های دین را منکر شود، این درحالی ست که ولایت و امامت ائمه اطهار(ع) از ارکان دین و دارای جایگاهی رفیع در اسلام می باشد. و حتی مخالفان آنها نیز به این مطلب اعتراف کرده اند. قاضی بیضاوی مفسر معروف اهل سنت در کتاب "منهاج الاصول" با کمال صراحت می گوید: "ان الامامه من اعظم مسائل اصول الدین التی مخالفتها توجب الکفر و البدعه" [4] و اهمیت آن تا آنجاست که خداوند به پیامبراکرم (ص)می فرماید: "یا اَیُهَا الرَّسول بَلِّغ ما اُنزِلَ الیکَ مِنربِّک و إن لَّم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ"[5] اگر امروز (غدیر) علی(ع) را به عنوان حجت خدا و جانشین خود به منظور ولایت بر مسلمین معرفی نکنی گویا در تمام این سالها تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده ای. یعنی عصاره دین ولایت است و عدم بیان ولایت ائمه معصومین(ع) مانند عدم تبلیغ دین در همه این سالهاست. 2. اما خطاب دیگر حدیث به معتقدان به ولایت ائمه معصومین(ع) به عبارت دیگر شیعیان می باشد که مبادا شما در هنگام خروج مهدی (عج)از کافران باشید! 💥 چگونه چنین امری ممکن است؟ پاسخ این است که واژه کفر معانی مختلفی دارد یکی از آنها کفر عملی یعنی معصیت و گناه است. یعنی فراوانند افرادی که به عنایت خداوند دچار کفر اعتقادی نیستند ولیکن به علت گناهان دچار کفر عملی میشوند که آیات متعددی به این نوع کفر اشاره دارد: مثل آیه 84 ، 85 ، 102 و 275 سوره بقره و 97 سوره آل عمران و آیات دیگر که به این مطلب اشاره دارد. پی نوشت ها: [1] قهر خدا مهر بر دلها و پرده بر گوش ها و چشم های ایشان نهاد (که فهم حقایق و معارف الهی را نمی کنند) و ایشان را در قیامت عذابی سخت خواهد بود. بقره/7 [2] آن کتاب بی هیچ شک راهنمای پرهیزگاران است. بقره/2 [3] کافی، ج1 ، ص 371 ؛ مسند احمد، ج4 ، ص 96. [4]همانا امامت از عظیم ترین مسائل اصول دین است که مخالفت با آن موجب کفر و بدعت می شود. شب های پیشاور، ص 231. [5] ای پیامبر آنچه از خدا بر تو نازل شد را به خلق برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده ای ... ( آیه راجع به غدیر و خلافت علی(ع) است) مائده/67 @entezar_ma313