🔷خانمی با چادر سیاه پشت ‌فرمان یک مرسدس‌بنز چندصدهزارتومانی! 🔷چطور گلستانِ نهضت زنان چادری از آتش تجدد و تحجر ایرانی سر برآورد؟ 🔸محمدرضا امینی 🔸مدیر کارگروه تاریخ اجتماعی پژوهشکدۀ تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم 🔸 دانشجوی دکتری فلسفهٔ اخلاق دانشگاه ادیان و مذاهب 🔷زن روز در شماره ۲۲۹ (۱۳۴۸) نامه‌ای از زنی به نام فاطمه چاپ کرده که از نوع نگاه و قضاوت زنان بی‌حجاب به زنان چادری گلایه می‌کند. 🔷از سال‌های آغازین دهه پنجاه، رفته رفته بر تعداد اقبال‌کنندگان به حجاب و چادر افزوده شد. همین افزایش کمّیِ باحجاب‌ها منجر شد به اندک‌اندک چگال‌ترشدن ادبیات اعتراضی و لحن‌های طلبکارانه این دسته از دختران و زنان که ذیل گروه زنان سنتی نیز دسته‌بندی نمی‌شدند. زنان سنتی در برابر اموری که در لایه‌های سطحی یا عمیق‌تر جامعه می‌گذشت، اغلب «لابشرط» بودند تا که شب چه زاید باز؛ اما نسبت این دسته از زنان و دختران با مسائل سیاسی و اجتماعی کشور عموماً «بشرط لا» بود و میل اکیدی به درانداختن طرحی نو داشتند. این زنان و دختران در حال تعریف هویتی مستقل از هر دو گروه زنان مدرن و زنان سنتی بودند. 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag