❌عده ای از بزرگواران خواستند از این شریفه فانکحوا ما طاب لکم استفاده کنند و بگوینداصل بر چند همسری هست
چون میفرماید دو و سه و چهار زن بگیرید و اگر نتوانستید به همان یک زن بسنده کنید یعنی اصل بر چند همسری هست و به خاطر عارض شدن مشکلی باید به یکی اکتفا کرد
ولی به نظر میرسد این دلیل درستی نیست
✅ابتدا باید مقدمتا گفت که:
اصولاً کسانی بدنبال سرپرستی یتیمان میروند که ازدواج کرده باشند.خصوصا اگر فرزند نداشته باشند.کسیکه مجرد باشد مگر استثنائا بخواهند یتیمی را بزرگ کنند.مرد مجرد بدنبال همسر هست و نگهداری فرزند برای یک مرد مجرد مشکل هست
نتیجتا این آیه شریفه خطاب به مردان متأهل میباشد و بعد از اینکه در جاهای مختلف خطر سوءاستفاده از مال یتیم را گوشزد فرمود چون بعضی ایتام دارای مال فراوانی بودند و آن سرپرست میخواست از مال خود یتیم برای اداره زندگی یتیم استفاده کند و احیانا چه بسا وسوسه میشد و بیشتر از حد لازم برمیداشت و کلا مخلوط شدن مال یتیم با مال سرپرست و اینکه چگونه حساب کند خیلی مشکل بود بخصوص اگر آن سرپرست بخواهد با دختر یتیمی که بزرگ کرده،ازدواج کند خطر دیگری هم وجود دارد و آن اینکه بگوید حالا که تو را بزرگ کردم مهریه نباید بگیری یا مهریه ای در شأن آن دختر قرار ندهد و بعد از ازدواج هم نسبت به نفقه کوتاهی کند و از مال خود یتیم استفاده کند
آیه شریفه میفرماید ای کسانیکه ازدواج کردید و میخواهید با دختر یتیم هم ازدواج کنید اگر میترسید نسبت به مال یتیم،قسط را رعایت نکنید(از همین جا استحباب تعدد هم ثابت میشود چون باید از یک سیاست تشویقی استفاده کرد تا مردان متأهل از وسوسه نسبت به مال یتیم بدور باشند وگرنه صرف اینکه بفرماید از این به بعد مجاز هستید با زنهای دیگر تا چهار تا ازدواج کنید،انگیزه چندانی برای دوری از ازدواج با یتیم ایجاد نمیکند.و چه زیبا این سیاست تشویقی را بیان میکند به طوری که در هر کلمه ای بکار میبرد از بیان تشویقی استفاده میفرماید به این صورت:) بروید با زنهای دیگر که پسند و گوارایتان باشد دوتا دوتا و سه تا سه تا و چهار تا چهار تا ازدواج کنید و اگر میترسید که عدالت را در تعدد رعایت نکنید از طرفی هم که نسبت به ازدواج با یتیمی که بزرگ کردید میترسید پس به همان یک زنی که داشتید اکتفا کنید و یا اگر میخواهید بدون دغدغه ٔ عدالت،زنهای بیشتری را سرپرستی کنید بروید هر مقدار که میخواهید با کنیز ازدواج کنید
روشن شد روی سخن با کسانی هست که زن دارند نه اینکه اصلا زنی نداشته باشند و از ابتدا بفرماید دوتا و سه تا و چهار تا بگیرید.منطقی هم نیست که از دو شروع شود چون قبل از دو،یک هست و از تک همسری شروع میشود
آنچه به نظر صحیح هست با کنار گذاشتن این آیه با آیات دیگر اصل بر چند همسری ثابت میشود که ان شاالله در ادامه خواهد آمد
🌴
@taadodzojat🌴