فلسفه_تکنولوژی 🔘 پرسش: آیا تکنولوژی تغییر خلقت موجودات از نظر شرعی مجاز است یا نه؟ 🔴 پاسخ: بر اساس اطلاق آیه ۱۱۹ نساء کسی که اقدام به تغییر در خلقت موجودات می کند امر شیطان را پیروی کرده است. در آیه ۱۱۸ نساء آمده خداوند شیطان را لعنت کرده است: «لَعَنَهُ اللَّهُ ۘ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِكَ نَصِيبًا مَفْرُوضًا خدا شیطان را لعنت كرد، و شیطان گفت: «بى‌گمان، از ميان بندگانت بهره ای مشخص و حتمی به چنگ می آورم». 🔰 مقصود از نصیب مفروض، یعنی بهره ای مشخص و حتمی است، که اشاره به مهلت الهی است که برای اغوای انسان به جز مخلصین یافته است، برای همین عنوان می کند ایشان را گمراه می کنم: «وَلَأُضِلَّنَّهُمْ» 🔰 و این گمراهی با آرزوهای بلند پروازانه است و از این رو شیطان میگوید این دسته را دچار ارزو می کنم: «وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ» 🔰و فرد برای رسیدن به آرزوهای خود از اوامر شیطان پیروی می کند: «وَلَآمُرَنَّهُمْ». 🔻 یکی از اوامر شیطان تغییر خلقت الهی است و چنین شخصی خلقت الهی را تغییر می دهد: «فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ». مانند: بریدن گوش چهارپایان: «فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ» 🔻 کسی که اوامر شیطان را پیروی کند ولایت شیطان را پذیرفته است: «وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا» و از ولایت الله خارج میشود و نصیب شیطان هستند. ♻️ پذیرش ولایت شیطان منجر به خسران روشن میشود: «مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا». 🔘 پرسش: تعریف خلق الهی چیست؟ 🔴 پاسخ: خلق الهی یعنی صورت بخشی به وجود لا تعیین یعنی ایجاد ساختارهای که شی را تَشخص میدهد. یعنی همه ویژگی هایی شی را ترتیب و ترکیب میکند. 🔘پرسش: انواع خلق کدام است؟ 🔴 پاسخ: در تفسير نعماني از حضرت صادق ع نقل شده که در پاسخ از مشابه خلق در قران امیر المومنین پاسخ دادند، سه وجه دارد: 🧶 خلق اختراع: به معنی پدید آوردن یا خلق اختراق به معنی نفوذ کردن و پاره کردن است، مانند آیه: «خَلَقَ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ». هر دو ضبط در روایت وجود دارد، که منافاتی با هم ندارد، زیرا اختراع یعنی شکل دادن به چیزیکه حادث زمانی است و در گذشته نبوده است و اختراق نیز کیفیت حدوث شی را با نفوذ و شکافتن در هستی نشان می دهد ولی در هر دو معنا خلقی است که نبوده سپس جدید پدید می آید. 🧶 خلق استحاله یا تحولی: در آن ماهیت شی موجود تغییر می کند مانند تحولات جنین: «يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُماتٍ ثَلاثٍ» آیه: «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ» ولی فاعل این خلق خداوند است و تحولات آن بر اساس نظام احسن است. 🧶 خلق تقدير: مانند گفتار عیسی ع: «وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ»، این از خلق یعنی خلقی که با اراده انسان در طول مقدرات الهی شکل می گیرد. در روايتى از امام رضا ع پرسيده شد: معناى تقدیر چيست؟ فرمود: «تقدير الشى‏ء طوله و عرضه؛ اندازه‏ گيرى هر چيز اعم از طول و عرض آن است» (محاسن برقى، ج 1، ص 244) در روايت ديگر، فرمودند: «هو الهندسة من الطول والعرض والبقاء»؛ «اندازه هر چيز اعم از طول‏ و عرض و بقا است» (بحارالانوار، ج 5، ص 122)، پس تقدیر یعنی ساختارهای تکوینی شی که: 1⃣ در نظام احسن به بهترین نحو ممکن در آن زمان و مکان خلق شده است. 2⃣ به صورت هماهنگ با سایر موجودات است. 3⃣ خـلقت او بر اسـاس اراده و رضـایت الـهی است. 4⃣ وجود آن به سوی هدف واحد رجوع الی الله در حال حرکت است. 🔻پس در خلق تقدیری ویژگی های تکوینی شی که همان مقدرات آن است حفظ میشود. ولی این خلقت با واسطه نفس انسانی به اراده الهی شکل می گیرد و مطابق با مقدرات الهی و رضایت اوست. 🧶 خلق تغيير: که آیه مورد بحث است: «لآمرنهم فليغيرن خلق الله». خلقی است که توسط انسان انجام میشود ولی رضایت الهی در آن نیست و این خلقت سبب تغییر در مقدرات شی و هندسه وجودی وی میشود. 🔘 پرسش: تغییر در خلقت مد نظر آیه چیست؟ 🔴 پاسخ: با توجه به اطلاق آیه تغییر در خلق الهی شامل هر گونه تغییر در ساختار تکوینی موجودات است، بر این اساس تغییرات در ساختار تکوینی موجودات به صورت نفسی دارای ممنوعیت اسلام است که مصادیق مختلفی پیدا می کند و یکی از مصادیق آن تغییرات در اثر تکنولوژی زیستی است که مصادیق مختلفی دارد و در ذیل به آنها اشاره میشود: ✍️ میرزا محمد رضا صفائی تخته فولادی ♻️ ♻️ 💢@falsafeh_alaveyeh