2⃣ صرفه جویی و عوارضش: در جایی که عنوان دیگری بر مصداق یا عنوان صرفه جویی عارض شود حکم آن تفاوت می کند. صرفه جویی اگر همراه با عنوان: ↩️ عسر و حرج ↩️ ضرر ↩️ انحراف از هدایت ↩️ ظلم و... همراه شود صرفه جویی عقلا قبیح خواهد بود. 🔰 حال صرفه جویی در زمان اگر به قیمت عروض عناوین مذکور باشد صرفه جویی در زمان نه تنها ممدوح نیست بلکه قبیح است. 🔴 پاسخ نقلی: سرعت در زندگی در قرائت دینی به صورت ذاتی مذموم است چنانکه از موارد قبیح در روایت عجله دانسته شده: «اَلْغِيبَةُ أَنْ تَقُولَ فِي أَخِيكَ مَا سَتَرَهُ اَللَّهُ عَلَيْهِ وَأَمَّا اَلْأَمْرُ اَلظَّاهِرُ فِيهِ مِثْلَ اَلْحِدَّةِ وَاَلْعَجَلَةِ فَلاَ» اما در دو مورد حکم متفاوتی داده شده است: ↩️ سرعت در امور خیر: ممدوح است. ↩️ سرعت در امور دنیوی: مذموم است.