حكم نامگذاري فرزند به نام « امير » و « اميرعلي » و « اميرحسين » و غيره چيست؟ نامگذاري فرزند به نام «امير» و اميرعلي» : اخيرا برخي مي گويند نام پسرانتان را «امير» يا «امير علي» نگذاريد زيرا اين اسم پيامدهاي منفي براي پسر و والدين دارد! اين سخن گاهي به برخي از روحانيان مشهور نيز نسبت داده مي شود. جاي بررسي دارد كه اين ادعاها متكي به چه استدلالي است؟ آيا حديثي از معصومين(ع) وجود دارد كه ما را از نامگذاري فرزندان به نام «امير» نهي كرده است؟! اگر نه پس چرا نظرات شخصي را به دين خدا بيفزاييم؟! متاسفانه در فرهنگ عمومي ما اينگونه مطالب ضعيف كم نيست زيرا در برخي از محافل براي بيان « سخن نو » يا «جذب مخاطب» به «مطالب بي سند» توسل جسته مي شود. استدلال هاي نهي كنندگان و نقد آنها : استدلال نخست : يكي از استدلالهايي كه ممكن است ذكر كنند اينست كه بگويند : " «امير» يكي از القاب امام علي(عليه السلام) است و سزاوار ديگران نيست زيرا اين نام مسؤوليت سنگيني دارد كه كسي از پس انجام آن بر نمي آيد! " نقد استدلال نخست : روشن است كه اين استدلال درست نيست زيرا اولا نامهاي معصومان(ع) بهترين نامها هستند و نامگذاري فرزندان به نام اهل بيت(ع) حاكي از ارادت و احترام به آنان است. كساني كه نام فرزند خود را «امير» مي گذارند هرگز قصدشان اين نيست كه «اين فرزند –العياذ بالله- قرار است در رديف اميرالمؤمنين(ع) باشد» بلكه قصدشان اينست كه فرزندشان اميرالمؤمنين(ع) را امام و الگو و اسوه ي خود قرار دهد. نامگذاري فرزندان با اسم ها و لقب هاي علي(عليه السلام) حاكي از آنست كه براي پدر و مادر ها ، « نام و القاب علي عليه السلام» از ميان همه ي نام هاي موجود گوشنوازتر و دلنشينتر است. آنان مي خواهند كه «نامها مولاي متقيان (ع) » همواره در خانه شان تكرار شود و فضا را متبرك كند. از آنجا كه اين كار حاكي از « عشق به اهل بيت پيامبر(ص) » و از مصاديق « المودة في القربی » به شمار مي رود نه تنها هيچ پيامد و عوارض منفي ندارد بلكه پاداش الهي را به دنبال خواهد داشت. در روايات آمده كه اگر نام و كنيه فرزند مشتمل بر «محمد» و «علي» باشد موجب ايمني از شيطان است.( الكافي (ط - الإسلامية)، كليني، ج‏6، ص: 20) اگر قرار بود نامگذاري با نام معصومان(ع) مسؤوليت سنگين و عوارض ناگوار داشته باشد پس نام «محمد» بايد از همه نامها سنگين تر باشد و پيامدها و عوارض سنگين تري داشته باشد !! زيرا هيچ پيامبر يا امامي برتر و والاتر از پيامبر اعظم(ص) نيست در حاليكه در احاديث اهل بيت (ع) آمده كه نامگذاري با نام آن حضرت(ص) مايه دوري شياطين است و خانه اي كه در آن فرزندي با نام «محمد» باشد هر روز مورد تقديس قرار مي گيرد.( لَيْسَ فِي الْأَرْضِ دَارٌ فِيهَا اسْمُ مُحَمَّدٍ إِلَّا وَ هِيَ تُقَدَّسُ كُلَّ يَوْمٍ ). (الكافي (ط - الإسلامية)، كليني، ج‏6، ص: 20 و 29) اگر قرار بود نامگذاري فرزند به نام معصومان(ع) مسؤوليت سنگين داشته باشد پس هيچكس نبايد هيچ فرزندي را به نام هيچ معصومي نامگذاري مي كرد و بدين ترتيب اسماء اهل بيت (عليهم السلام) متروك و فراموش مي شد و از رواج مي افتاد. استدلال دوم : استدلال ديگري كه برخي ذكر مي كنند اينست كه درباره نام «اميرعلي» مي گويند : «امام علي (ع) خودشان اميرِ همه ي مؤمنان هستند و نياز به امير و رئيس ندارند»!! چنين استدلالي را حتي يكبار در ديالوگهاي يكي از فيلمها يا سريال هاي تلوزيوني نيز شنيدم. نقد استدلال دوم : اين استدلال نيز مغالطه است زيرا اولا نام « اميرعلي » ، «تركيب اضافي» نيست بلكه «تركيب مزجي» است يعني مثل «محمدحسين» و «محمدعلي» است. بنابراين «اميرِ علي » (با كسره حرف راء) نيست تا بگوييم كه العياذ بالله رئيس و اميرِ امام علي (ع) است!!. اساسا تركيب مزجي نبايد مانند مضاف و مضاف اليه ترجمه شود. ثانيا حتي اگر «اميرعلي» تركيب مزجي نباشد در اينصورت دو احتمال دارد: يا «تركيب وصفي» است يا «تركيب اضافي». اگر تركيب وصفي باشد معنايش « رهبرِ والا » است كه هيچ اشكالي در معنايش وجود ندارد. اما اگر تركيب اضافي باشد معنايش «اميرِ علي » است كه باز مقصود از آن مي تواند كسي باشد كه يك امير از اميران (فرماندهان و مقاماتِ ارشد) در دولت امام علي(ع) است. بنابراين نبايد از هر اسمي بدترين تفسير را ارائه بدهيم و بعد به افراد بگوييم برو اسمت را عوض كن زيرا ممكن است يك فرد بي سليقه از اسم تو مطلبي ناروا برداشت كند!! استدلال سوم: استدلال ديگري كه به نظر مي رسد در ذهن بعضي ها وجود دارد اينست كه در روايتي آمده كه امام صادق(ع) فرمودند: « لقب «اميرالمؤمنين» براي ديگران روا نيست و ...» راوي پرسيد پس به قائم(ع) چه خواهند گفت؟ امام (ع) فرمود : به او گفته مي شود: السلام عليك يا بقية الله، السلام عليك يا ابن رسول الله». ادامه دارد...