بسم الله الرحمن الرحیم " ...وجاهدتم في الله حق جهاده " وجاهدتم فی الله" یک وقت می گویدجهادکردید الی الله یک وقت في سبیل الله، همه درست است امادرمورداهل بیت می گویدجاهدتم في الله یعنی درآغوش الهی جهادراانجام دادیدیعنی جهاد در اوج اتصال به حق بود.برای اهداف بزرگ ومقدس مجاهده بی کم وکاست نیازاست. روحیه جهادکردن یعنی عبورکردن ازطبع وطبیعت؛ طبیعت آدم این است که مثلا هروقت گرسنه اش است غذابخورداماروحیه مجاهده بانفس این است که هروقت احساس نیاز کرد غذابخورد،دیعنی روحیه مجاهده بانفس ازطبع وطبیعت بالاتراست.اگر ملتی خواست ازتنگناهای زندگی تاریخی اش عبورکندبا زندگی سطحی وحرکات عادی نمی تواندعبورکندباید یک روحیه جهادی بیابد و کسی می توانددرجهاددرست عمل کندکه روحیه جهادی را ازاهل البیت گرفته باشد، دراین فرازبه ماخبرمی دهدکه امامان ماباروحیه جهادی راه الهی راطی کردندوبرای ماگشودند. خطبه27 نهج البلاغه: «همانا جهاد دری است از درهای بهشت آن در بهشت را خدا برای اولیاء خاصش باز میکند و آن لباس تقواست...» . و آن ( یعنی جهاد ؛ چه جهاد اکبر چه اصغر) لباس تقواست.یعنی تا آن روحیه جهادی نباشدجان می کنیم تایک گناه نکنیم ،اما باروحیه جهادی اصلاً فردخیلی بالاتر از اینهاست که بخواهد گناه کند،خودش رادریک افق بزرگ می بینداصلاً دروغ وغیبت و... ازذهن او میرود.پس تا کسی روحیه اش جهادی نشودنه جهادنظامی می تواندبکندونه جهادفرهنگی نه.... وقتی روحیه جهادی شددر موقع نیاز جنگ نظامی میکند و به وقتش هم جنگ فرهنگی یعنی در همه زمینه ها روحیه اش جهادی است.امام خمینی در همه زمینه ها روحیه جهادی داشتند هم در فقه هم در عرفان هم در فلسفه و اینطور نبود که فقط در عرفان روحیه جهادی داشته باشند. امیرالمؤمنین در ادامه می فرماید: «...زره محکم وپایدار الهی است».اگرروحیه جهادی پیداکنی به زره استوارالهی می رسی دیگربه این راحتی ها گرفتار افکار غلط وسستی هانمی شوی،در قلعه محکم الهی میروی و «این روحیه سپرمحکم پروردگاراست» .می گویدبااین روحیه ،اینهمه که دشمن برای تهاجم فرهنگی برنامه ریزی میکند هیچکدامش برای شهید مغنیه و امثال او کارساز نیست روحیه جهادی یعنی اینکه آدم اراده کندباکفر باتمام وجود بجنگدچه کفرشخصی وفرهنگی وچه کفر استکباری. ما در ائمه روحیه جهادی زیاد میبینیم ولی چون روحیه جهادی رانمی شناسیم ائمه رادرست نمی توانیم ببینیم.روحیه جهادیی که درسیدالشهداء هست ،میبینیم که درسختترین خطرات یک ذره هم سست نمی شوند. حضرت زهرادرخطبه شان خطاب به انصار می گویند: شماکه اهل جنگ بودید ، چه شد شمشیرهایتان غلاف شد میفرمایند سقوط اسلام به جهت این شدکه مجاهدین رفاه طلب شدند.وگرنه مگرمی شودعلی را ول کنیدکسی دیگر را بگیرید. ادامه خطبه27 نهج البلاغه: «...اگرکسی بامیل خودش سختیهای جهادی راترک کندوازسختیها فرار کندو دنبال رفاه باشدخداوندلباس خواری به تنش می کند» _ زیرا آنی که سختی آمدتسلیم میشود. انسانی که به رفاه عادت کرد و روحیه جهادی راازدست داد برای زندگی مرفه تر خودش را به زحمت می اندازدوخوارمیکندومی فرمایند:«فوج بلابرسرش می آید».تمام بلا ها اشغالش می کند.یک زندگی می شودکه هیچ راه نجاتی درش نیست. 69/ عنکبوت )« والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و إن الله لمع المحسنین »_کسیکه با روحیه جهادی (با مبارزه با نفس) آمد به سمت ما، حتما حتما حتما به راهی که بسوی ماست هدایتش میکنیم. «إن الله لمع المحسنین»_یعنی تو با این روحیه جهادی محسن میشوی .حتما خدا با توست. مصداق کامل این آیه اهل البیت هستندکه ابتدا جهادفرهنگی داشتندولی ازجهادنظامی نیزگریزی نداشتند، در نظر داشته باشیم که تاجهادفرهنگی نکنیم جهادنظامی به هیچ دردی نمی خورد.بچه های ما چون روحانیت عالی داشتند جنگ نظامی هم برایشان انقدر ملکوتی بود. امیرالمؤمنین به مالک اشتر می فرمایند به بدنت تحمیل کن ، فشار بیاور ، برای نماز بلندش کن .آخر نامه حضرت به مالک اشتر میفرمایند که تو نباید تسلیم رفاه و میل بدنت شوی. روحیه جهادی آدم رابه اصلش برمیگرداند وروحیه رفاه طلبی آدم رابه نفس اماره می کشاندو نفس اماره اصلا از چیزی قانع نمیشود برعکس روحیه جهادی که به کمترین چیز قانع است. کسی که رفاه زده شد می تواند رشوه نگیرد؟ چون رفاه برایش مهم می شودنمی تواندرشوه نگیرد . درمقابل ،ائمه به راحتی می بخشیدندیعنی باکمترین امکاناتی که داشتند بقیه را می بخشیدند حتی خرج سالشان مشخص بود.امیرالمؤمنین برای خودشان قسم تعیین میکردند.