موضوع: دین گریزی جوانان بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین‏ ♦️شعر این چه شوریست که در دور قمر می بینم همه آفاق پُر از فتنه و شر می بینم هر کسی روزبهی می طلبد از ایام علت آنست که هر روز بَتر می بینم ابلهان را همه شربت زگلاب و قند است قوت ِ دانا همه از خون جگر می بینم اسب تازی شده مجروح به زیر ِ پالان طوق ِ زرین همه در گردن ِ خَر میبینم دختران را همه جنگ است و جدل با مادر پسران را همه بدخواه ِ پدر می بینم هیچ رحمی نه برادر به برادر دارد هیچ شفقت نه پدر را به پسر می بینم پندحافظ بشنو خواجه برو نیکی کن که من این پند به از دُر و گهر می بینم 🔘مقدمه در احادیث ، یک کلید واژه، که شامل هشدار مهمی است به چشم می خورد؛ «تعرب بعد الهجرة» یعنی قرار گرفتن در محیطی که موجب نقص در دین فرد و بازگشت از فرهنگ دینی به فرهنگ جاهلی می شود. به عنوان مثال در حدیثی که امام صادق(ع) از کتاب علی(ع) نقل میکند «تعرب بعد الهجرة» یکی از اصلی ترین گناهان کبیره و در کنار مفاهیمی مانند کفر و قتل ، معرفی شده است. از رهگذر این اشاره حدیثی بنا داریم یکی از موضوعات مهم روز را که گاهی از آن به عنوان « دین گریزی» تعبیر می شود ،مورد بررسی قرار دهیم. 🔺نکته؛ رویش ها و ریزش ها🔺 در اول بحث لازم است این را متذکر شویم که اگر چه شاهد تاثیر پذیری برخی جوانان از محیط فضای مجازی در سست شدن از اعتقادات و اخلاقیات هستیم که از طریق شبهات اعتقادی و اغواگری های صنعت شیطانی پورن صورت میگیرد . اما روی دیگر سکه عبارت است روی آوردن اندیشمندان غربی به توصیه مخاطبان به معنویت. گوستاو یونگ می نویسد: «ما در عصر بزرگ ترین آشوب ها و بی قراری ها به سر می بریم؛ در عصر کشمکش های عصبی، اغتشاش های ذهنی و سردرگمی دیدگاه ها و باورها». فروم می گوید: زندگی ما توأم با آشفتگی و سرگردانی روحی است که به گونه ای خطرناک به حالت دیوانگی نزدیک شده است. فشارهای روانی بر انسان معاصر به اندازه ای است که 80٪ بیماری های جدید از فشارهای روانی ناشی می شود. این انسان با این دغدغه ها و مشکلات روحی و روانی، دین را عاملی برای نجات خویش می بیند و به سمت دین می رود. براین اساس یونگ برای دین خصلتی روان درمان گرانه قائل است و دین را معنی بخش وجود انسان و رهایی بخش او از مشکلات می شناساند. 👈البته لازم است این نکته را اضافه کنیم که اگر آرامش بخشی و معنویت، کارکرد اصلی دین دانسته شود ، جوانان تحت تاثیر شگردهای تبلیغاتی معنویت های جعلی را منبع آرامش دانسته و از دین واقعی فاصله خواهد گرفت. به قول خودمانی خنده با قلقلک را به خنده واقعی که از سر انبساط روحی است ترجیح خواهد داد. با این مقدمه بحث را در چند عنوان پی میگیرم؛ 🔷احادیث تکان دهنده سخن را با حدیثی تکان دهنده از پیامبر دنبال میکنیم؛ ➖ أنَّهُ نَظَرَ إلى بَعضِ الأطفالِ فَقالَ : وَيلٌ لِأَولادِ آخِرِ الزَّمانِ مِن آبائِهِم. فَقيلَ : يا رَسولَ اللّه ِ، مِن آبائِهِمُ المُشرِكينَ؟ فَقالَ : لا، مِن آبائِهِمُ المُؤمِنينَ ؛ لا يُعَلِّمونَهُم شَيئا مِنَ الفَرائِضِ، و إذا تَعلَّموا أولادُهُم مَنَعوهُم، و رَضوا عَنهُم بِعَرَضٍ يَسيرٍ مِنَ الدُّنيا، فَأنا مِنهُم بَرِيء ، و هُم مِنِّي بُرآءٌ. پيامبر (ص) به برخى كودكان ، نگاه كرد و فرمود : «واى بر كودكان آخر زمان از دست پدرانشان !» . گفته شد . اى پيامبر خدا! از پدران مشركشان ؟ فرمود : «نه . از پدران مؤمنشان كه چيزى از واجبات را به آنان نمى آموزند و چون فرزندانشان ، خود بياموزند ، آنان را باز مى دارند و نسبت به آنان از [داشتن] چيز اندكى از دنيا راضى مى شوند . من ، از آنان بيزارم و آنان ، از من بيزارند .(۱) ➖طبق حدیث معروف دیگری فرمود: «يأتي علي الناس زمان الصابر منهم علي دينه كالقابض علي الجمرة ؛رسول خدا فرمود: زمانی بر مردم می آید كه ماندن بر دین حق مانند نگه داشتن گلوله آتش در دست است» .(۲) ➖در حدیثی نسبتا طولانی سدیر صیرفی گریه شدید امام صادق(ع) را گزارش می کند وقتی راز گریه را سؤال میکند امام می‌فرماید: صبح امروز در کتاب جفر نظر کردم و درباره ولادت و غیبت طولانی و طول عمر قائم ما ،«بَلْوَی الْمُؤْمِنِینَ بِهِ مِنْ بَعْدِهِ و تَوَلُّدَ الشُّکُوکِ فِی قُلُوبِهِمْ مِنْ طُولِ غَیْبَتِهِ وَ ارْتِدَادَ أَکْثَرِهِمْ عَنْ دِینِهِمْ»و بلای مومنین، در آن زمان و ایجاد شک و تردید در اثر طول غیبت و ارتداد اکثریت مردم از دین و خروج آنان از تعهد به اسلام تامل و دقتی داشتم. در اثر آن، رقّت مرا فرا گرفت و حزن و اندوه بر من چیره شد.(۳) 🔻 ادامه دارد 👇👇 @fatemi222