شبهه چهل و نهم بعضیا میگن که: «من امر به معروف و نهی از منکر رو بلد نیستم!» جواب: مقام معظم رهبری می فرمایند که: «امر به معروف و نهی از منکر هم مثل نماز است، آداب دارد و باید بروید یاد بگیرید.» [۱] مثل همون مثال قبلی که: ما چون وضو بلد نیستیم پس نماز هم نمی خونیم یا اینکه نماز رو بلد نیستم، پس نمی خونم! شبهه پنجاهم بعضیا میگن که: «ما نباید فضولی و تجسس کنیم!» جواب: ما تجسس نمی کنیم و خیرخواهی هم که فضولی نیست. وقتی که گناه دیده شد، امر به معروف و نهی از منکر واجب میشه، ما که فضولی نکردیم بریم تو خونه طرف مقابل! شبهه پنجاه و یکم بعضیا میگن که: «امر به معروف و نهی از منکر در قانون نیومده و یک کار خلاف قانون هست!» جواب: اصل هشتم قانون اساسی در مورد امر به معروف و نهی از منکر هست. شبهه پنجاه و دوم بعضیا میگن که: «برید جلوی اختلاس‌ها و دزدی‌های کلان رو بگیرید، جلوی گناهان بزرگی که در رسانه‌ها انجام میشه رو بگیرید!» جواب: فرافکنی نکنید! بله ما جلوی اون ها رو هم باید بگیریم، ما با اون‌ها هم تماس می گیرم، انتقاد می کنیم. باید جلوی هر گناه ریز و درشتی رو گرفت. اما الآن شما داری گناه می کنی! شبهه پنجاه و سوم بعضیا میگن که: «ما همش مشغول قرآن و دعا و هیأت و زیارت و این اعمال خیر هستیم، دیگه به امر به معروف و نهی از منکر نمی رسیم!» جواب: این ها همه مستحبات است و همه مستحبات به اندازه یک واجب ارزش نداره! برادران و خواهران عزیز! تا وقتی که واجب خدا روی زمین هست، سراغ مستحب نروید! امر به معروف و نهی از منکر واجباتی هستند که روی زمین موندند! شبهه پنجاه و چهارم بعضیا میگن که: «ما گفتیم ولی اثرش رو ندیدم!» جواب: قرار نیست که حتما اثرش رو ببینیم، احتمال اثر، شرط است همین که فقط احتمال بدیم در آینده اثرش رو میذاره، واجب میشه که تذکر بدیم. شبهه پنجاه و پنجم بعضیا میگن که: «امروز گفتیم، فردا چی؟!» جواب: آقای قرائتی می فرمودند که: «شما امروز دستتون رو می شورید، فردا ممکنه که دوباره کثیف بشه، فردا چی؟ خب فردا هم دوباره می شوریم پس امروز دستمون رو نشوریم چون ممکنه فردا دوباره کثیف بشه! امروز می شوریم، فردا هم دوباره می شوریم.» شبهه پنجاه و ششم بعضیا میگن که: «امر به معروف و نهی از منکر واجب کفایی هست!» جواب: اولا که برخی علما معتقدند امر به معروف و نهی از منکر واجب عینی هست نه کفایی دوما، با فرض اینکه این واجب، واجب کفایی باشد، من یک سوال از شما می پرسم: در ایران ما که ۸۰ میلیون جمعیت دارد، چند میلیون نفر این واجب رو انجام می دهند که کفایت کند و دیگر لازم نباشد که شما انجام بدید؟ واجب کفایی یعنی اینکه : اگر من الآن به اون خانم بدحجاب یا به اون آقای رشوه بگیر یا کسی که داره دروغ میگه تذکر ندم، تا مثلا پنج دقیقه دیگه ۲ نفر یا ۳ نفر بهش تذکر میدن اینجا دیگه کفایت می کنه که شما نگید چون یقین دارید که الان چند نفر دیگه بهش میگن اما، آیا الآن وضعیت جامعه ما اینطوری هست؟ در وضعیت الآن جامعه، این واجبِ کفایی برای بنده و شما، واجبِ عینی هست. شبهه پنجاه وهفتم بعضیا میگن که: «دین که زوری نمیشه، لا اِکراهَ فِی الدّین!» جواب: خیلی عجیبه شما هنوز که هنوزه جواب این شبهه رو نمی دونید؟ صدها ساله که خیلی ها اومدند و جواب این شبهه رو گفتند و حالا اینکه چطور شما ندیدی؟! این شبهه تازه‌ای نیست! اما جوابش اینه:↓ شما ادامه این آیه رو نخوندید؟ خدا فقط همین لا اِکراهَ فِی الدّین رو گفته؟ یا بعدشم ادامه داره! ادامش اینه: قَد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَی... [۲] خدا گفته: «در مورد اینکه کدوم دین رو انتخاب کنید اجباری نیست (لا اکراه فی الدین)» اما در ادامش گفته: «اما دیگه وقتی دین رو انتخاب کردید، باید همه چیزهای دین رو با هم انتخاب کنید.» مثلا تا زمانی که شما پیاده هستید و سوار ماشین نشدید و پشت فرمان ماشین ننشستید، نه کسی ازتون گواهینامه می خواد، نه کسی میگه که چرا تو این خیابون یک طرفه رفتی! اما به محض اینکه پشت فرمان ماشین نشستید، گواهینامه ازتون می خوان، بیمه نامه ازتون می خوان و... مثلا تا قبل از اینکه وارد دانشگاه بشی، آزادی که این دانشگاه بری یا دانشگاه دیگه ای بری اما دیگه وقتی وارد دانشگاهی شدی، باید قوانینش رو رعایت کنی! شبهه پنجاه و هشتم بعضیا میگن که: «من جهنم خودمو میرم، تو هم بهشت خودتو برو!» جواب: من به بهشت و جهنم شما کار ندارم، من دارم در مورد همین الآنِ شما صحبت می کنم شما الآن نباید این گناه رو انجام بدید! من که در مورد آینده شما حرف نزدم! شما الآن نباید این گناه رو انجام بدید! حالا تا بهشت و جهنم وقت بسیاره! شبهه پنجاه و نهم بعضیا میگن که: «اینایی که گناه میکنن، جاهلن، نادان اند، نمی دونن، لازم نیست که ما امر به معروفشون کنیم! از سر جهالته!» جواب: اولا که با این حجم از کارهای