💢 دهها درس خارج رسمی و قوی عقلی_فلسفی راهاندازی کنید.
🔶 ضمن تحسین به خاطر حمایت و راه اندازی دروس خارج فقه با موضوعات مهم روز، از حوزه علمیه درخواست میشود که دروس خارج ابعاد اهم دین (که مربوط به بخش اندیشه و ایدئولوژی و عقیدهی آدمیان و جوامع است) را نیز رسما در کرسی های محوری درس خارج (از جمله مسجد اعظم و شبستانهای آن) برقرار کنند
🔶 چرا که اگر کسی خدا را قبول نداشته باشد (ملحدان و پوزیتیویستها و ...)
یا انسان را صرفا مادی بداند (فیزیکالیستها و فرویدیها و ...)
یا خدا را قبول ولی دین را قبول نداشته باشد (دادارباورها)
یا دین را قبول ولی قرآن را محرَّف یا رویاگونه یا ... بداند،
یا قایل به تعدد قرائات باشد
یا قایل به نسبی گرایی باشد
یا شناخت قطعی را ممتنع و قایل به شکگرایی باشد (کانتیها)
یا مدرنیتهای باشد (جانهیکیها)
یا سنتگرا باشد (گنونیها)
یا تلفیقی از موارد فوق ...
در این صورت اساسا نوبت به احکامِ فقهیِ مستخرج از متون و مربوط به افعال مکلفین، نخواهد رسید و اساسا موضوعا منتفی خواهد بود و محلی از اعراب نخواهد داشت.
🔶 در غرب و شرق که هیچ، حتی در جامعه و به ویژه دانشگاههای خودمان هم به وفور پیروان نحلههای فوق دیده می شود (البته برای پیرو یک اندیشه بودن نیاز نیست حتما خود را پیرو سردمدار آن اندیشه معرفی کنند؛ همین که اندیشه، اندیشهی او باشد کافیست، ولو اینکه حتی اسم صاحب مکتب را ندانند؛ چون مساله، تکوینی است نه اعتباری و عنوانی)
🔶 لذا توصیه میشود طلاب را مسلح به علم و فلسفه کنید و
دروس خارج زیر را (در مسجداعظم و امثال آن که محوریت داشته باشند و در مرکز دید باشند) برقرار کنید تا در مقابل دگراندیشان قدرت مقابله داشته باشند و خدای ناکرده موجبات شین امام صادق (ع) و معارف و اسلام، فراهم نیاید. به ویژه الان (قرن ۲۱؛ با همه پیچیدگیاش) که حوزه اصرار دارد که ردای دین را بر تن محصلین خود کند و عنوان "حجةالاسلام و کافةالمسلمین" و "نماینده خدا و دین خدا بودن" را بر تارک آنان نقش بندد.
🔶 دروس خارجی چون:
۱. براهین اثبات واجب تعالی بر اساس حکمت متعالیه صدرایی و ناظر به شبهات قرون اخیر و معاصر
۲. کیفیت ربط مخلوق با خالق (مساله عینالربط)
۳. هستی شناسی (قوس نزول) و انسان شناسی(قوس صعود) از منظر فلسفه و عرفان نظری
۴. فلسفه دین اسلامی
۵. انسان شناسی اسلامی و صدرایی (و ناظر به شبهات فیزیکالیستها و مادیانگاران ذهن)
۶. رابطه علم و دین
۷. معادشناسی (اتحاد عالم و معلوم و اتحاد عامل و عمل)
۸. جایگاه تکوینی انسان کامل و معصومین (با رویکرد عرفان نظری و حکمت متعالیه)
۹. مساله شناخت (با نقد شکگرایی و نسبیگرایی)
۱۰. بررسی و نقد پلورالیزم
۱۱. بررسی و نقد تعدد قرائات
۱۲. زبان دین
۱۳. وحی شناسی (نفس نبی و کیفیت تنزّل و سنخیت) و نقد شبهات وارده
۱۴. بررسی تطبیقی اندیشههای ملاصدرا و هایدگر
۱۵. بررسی تطبیقی معرفت شناسی اسلامی و کانت
۱۶. ادله تجرد نفس و ذهن (با توجه به دیدگاههای مادی انگار معاصر)
۱۷. بررسی تطبیقی مکاتب کلامی زنده معاصر
۱۸. رابطه فیزیک و کوانتوم با الهیات و فلسفه
۱۹. بررسی و نقد عرفانهای کاذب
۲۰. مساله شر (به تعبیر هانس کونگ: پناهگاه الحاد)
و ...
🔶 عباراتی از علمای جامع:
◽️
#امام_خمینی: فقیه حق ندارد بگوید که من اسلام شناسم. فقیه باید بگوید من فقه شناسم. (صحیفه نور، ج۸، ص۵۳۸)
◽️
#رهبرمعظم انقلاب: فلسفه اسلامی، فقه اکبر است / حوزه اسلام و اهل بیت در درجه اول حوزه کلام [و علوم عقلی] و بعد حوزه فقه بود./ فلسفه باید در حوزه ها رواج پیدا کند.
◽️ علامه
#طباطبایی: امروز بايد به درد طلاب رسید؛ و آن ها را برای مبارزه با ماتراليستها و ماديين بر اساس صحیح اماده کرد، و فلسفه حقه اسلامیه را بدانها آموخت. (مهرتابان، ص۱۰۵)
◽️ علامه
#جوادی_آملی: فلسفه، فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود. (خرداد۹۱، تفسیر سوره نمل، جلسه۲۶)/ در بیان اهل بیت (ع) آمده حوزه، زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد.(بیانات در اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه، اردیبهشت ۹۵)/ تقریبا یک سیزدهم قرآن درباره تعبدیات است و دوازده سیزدهم آن درباره عقلیات.
◽️ علامه
#مصباح_یزدی: آموختن فلسفه از آموختن فقه واجبتر است. (مباحثی درباره حوزه، ص۱۰۲)
◽️ علامه
#حسن_زاده_آملی: و لعمرى من اعتزل عن الکتب العقليه و الصحف العرفانيه فقد عزل نفسه عن فهم الخطاب المحمدى (ص) -يعنى قران- و حرمها من النيل بسعادتها القصوى. (تعلیقات بر اسفار، ج۲، ص۶)
◽️ علامه
#سبحانی: اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن میشود.
✍ امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅
@feghheakbar