جلسه ششم.mp3
12.16M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه ششم) 🔰موضوع: ابطال‌گرایی 🔹ابطال‌گرایی، دیدگاه جذاب‌تری نسبت به استقراءگرایی بوده و حداقل این نظریه این است که می‌دانیم که نگاه منطقی که استقراءگرایی، توانایی دفاع از آن را نداشت، ابطال‌گراییی می‌تواند راضی کرده و لحاظ منطقی می‌تواند از دیدگاه خود دفاع کند؛ با این اسلوب که ادعا می‌کند که صرفا در جایی که مثال نقض آورده می‌شود، آن مثال را به عنوان یک ابطال گر می‌پذیرد و ادعای اثبات را کنار می‌گذارد. 🔹ابطال‌گرایان معتقداند که هر قدر فرضیه ما ابطال‌پذیر تر باشد، بهتر است؛ چراکه ابطال‌پذیری را معادل دقت می‌دانند. 🔹ابطال‌گرایان ساده معتقد بودند که هر قدر نظرات، ابطال‌پذیر تر باشند، ما خودمان را بیشتر در معرض آزمون و ابطال قرار می‌دهیم؛ زیرا که ما ادله خود را زیاد آورده‌ایم. 🔹ابطال‌گرایان پیشرفته می‌گویند: این ویژگی‌ها کافی نیست، بلکه اگر می‌خواهیم پیشرفت علم را در نظر بگیریم، باید فرضیه جانشین ما از فرضیه قبلی بهترباشد (ابطال‌پذیرتر باشد). 🔹بحث نسبی‌گرایی در خود علم از ابطال‌گرایی اغاز می‌شود. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1085 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net