💠 نقدی بر اظهارات ابراهیم فیاض در برنامه تلویزیونی شیوه؛ ⭕️ آیا عرفان، ضدّ عقل و هنر است؟ ✍️ دکتر محمد فنائی اشکوری 💢 در صحبت‌های دکتر ابراهیم فیاض این مدعا چندبار تکرار شد که مشکلات ما در حوزه اجتماعی و حکمرانی و کشورداری و در بحران‌های اجتماعی که پیش می‌آیند ریشه در عرفان دارد. ایشان ادامه دادند که الهیات و شعر هم ریشه بسیاری از مشکلات ما است. دکتر فیاض مدعی شدند که عرفان ضدهنر و ضدعقل و ضدزبان و ضدخانواده است. به‌عقیده ایشان عرفان نظام فکری و عملی خودخواهانه و اگوئیستیک است. در همین سیاق به ابن‌سینا حمله کردند و تفکر ابن‌سینا را در مقایسه با فارابی ریشه بسیاری از مشکلات معرفی کردند. 💢 آنچه عرض خواهم کرد ناظر به نکاتی حاشیه‌ای در صحبت‌های آقای فیاض است. این فرمایشات برای من مایه تعجب بود و شگفت‌زده شدم از اینکه صاحب‌نظری بگوید عرفان ضدهنر و ضدزبان و ضدعقل و ضدخانواده است و عارفان انسان‌هایی خودخواه و اگوئیست هستند. اگر می‌گفتند در میان صوفیان و برخی سنت‌های عرفانی ادیان دیگر کسانی پیدا شده‌اند که ضد عقل بودند و به هنر و خانواده چندان توجهی نداشتند شاید وجهی داشت، ولی ایشان اصولا نامی از تصوف و فرقه‌های صوفی و عرفان‌های انحرافی نبردند، بلکه تکیه و تاکیدشان بر عرفان بود به‌طوری که از نظر ایشان چنین برمی‌آمد که ذات عرفان ضدعقل و ضدهنر و ضدچیزهایی است که برای ما ارزشمند محسوب می‌شود. 👈 یادداشت کامل را از اینجا بخوانید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net