📝
#یادداشت
♦️زندگی با طعم
#کرونا
🔻(بخش اول)
🔰کرونا،خدا و مسئله شر
1⃣ کرونا تبدیل به مسئلهای جهانی شده است، نه تنها توانمندی های مادی بشر و تجربه انباشته و انبوه او را در مواجهه با بحرانها به چالش کشیده که از جنبه فکری و نظری نیز انسان را با دشواریهایی مواجه ساخته است.
2⃣ برای کرونا فقیر و غنی، خداباور و ملحد، مذهبی و غیر مذهبی فرقی نمی کند. این سخن واضح وروشن است اما مواجهه انسانها با کرونا متفاوت است.
🔹️خداباوران اغلب در شرایط بحرانی به خدا و دعا پناه می برند. دعا،مناجات و توسل به خدا،دبرای آنها حکم داروی آرامبخش دارد. اما پناه بردن به خدا اگر از سر ترس باشد برای مومنان، مزیتی به حساب نمیاید زیرا بیشتر انسانها در برابر بحرانهای فراگیر و ناشناخته ای چون کرونا به دلیل ترس به خدا پناه میبرند.
🔹️بر اساس تعالیم دینی،خداباوری،دعا و توسل اگر از ترس برخیزد بیارزش است. باور به خدا، دعا و توسل نباید به منزله واکسنی در برابر کرونا عمل کند.
🔹️قرآن، خداباوریِ ناشی از ترس را مذمت کرده است.
(وقتی در کشتی سوار میشوند خدا را با اخلاص میخوانند و چون خداوند انان را نجات داد و به خشکی رسیدند شرک میورزند/عنکبوت،۶۵).
🔹️آیات بسیاری در معنا ومضمون، به این آیه شبیهاند.خداوند در این آیات انسانهایی را مذمت میکند که زندگی خود را به دو بخش تقسیم میکنند، بخش آرام که خدا در آن حضور ندارد و بخش نا آرام و بحرانی که به یاد خدا میافتند و دست به دعا بر میدارند. چنین زیستی در منطق قرآنی برابر است با مرتبهای از شرک.
🔹️بر اساس تعالیم دینی باور به خدا برای مومنان باید از عشق و محبت ناشی شود، محبتی که از معرفت پدید آمده باشد. چنین خدا باوری ای در سراسر زندگی مومنان ساری و جاری است،در سطحی درونی و عمیق به زندگی آنان معنا میبخشد.
🔹️برای مومنان حقیقی،کرونا و غیر کرونا،سلامت و بیماری، فقر و غنا،خوشی و ناخوشی تفاوتی ندارد. برای آنان سراسر زندگی بدون خدا،دعا و توسل بی معنا و پوچ است.
3⃣ از نگاهی دیگر، اما،کرونا و پدیدههایی شبیه به آن پدیدههایی شوم و شر اند. وجود چنین پدیدههای شوم و شری در این جهان با وجود خدای مهربان، همهدان، همهتوان، سازگاری ندارد چون خدای همهدان میداند که چنین پدیدههایی وجود دارند و شر اند.
🔹️خدای همه توان میتواند چنین پدیدههای شری را برطرف کند.اگر خدای دانا و توانا چنین بلاهایی را دفع و یا رفع نکند پس مهربان و خیرخواه نیست.
🔹️مسئله شرور طبیعی که از آن در اینجا تقریری ساده و دم دستی به دست دادم برای عده ای از اساس با وجود خدای مهربان همه دان وهمه توان سازگاری ندارد و برای عده ای دیگر ،دست کم، دلیل است بر عدم دخالت خدا در جهان.
🔹️دستهی اول کسانی اند که منطقا وجود شر را با وجود خدا ناسازگار میدانند و وجود خدا را انکار میکنند.
🔹️دسته دوم خدا باوران عقلی یا طبیعیاند.
🔹️پیروان
#سکولاریزم دینی نیز هر چند با تقریری متفاوت اما کاملا مشابه در دسته دوم جای میگیرند.
✍🏻نویسنده؛دکتر محمد علی عبداللهی
🔻لینک مطلب درسایت:
💠
http://fekrat.net/?p=586
📌کانال فکرت:
🆔
@fekrat_net