🔸 ا دموکراسی اسلامی! 🖊احمدحسین شریفی 🔸جناب دکتر علی پایا معتقد است: «دموکراسی تکنولوژیی است که در غرب برساخته شده است. این تکنولوژی نظیر هر تکنولوژی دیگر دربردارنده شماری از ارزش‌های عام و فراگیر است. در مورد دموکراسی برخی از این ارزش‌ها عبارت‌اند از احترام به آزادی افراد، رعایت عدالت، تأکید بر حکومت قانون، و نظایر آن. این تکنولوژی یا ماشین می‌تواند در زیست‌بوم‌های اسلامی به کار گرفته شود. در این زیست‌بوم‌ها علاوه بر ارزش‌های عام و فراگیری که در آن مندرج است، می‌توان ارزش‌های بومی و مورد اعتنای جوامع اسلامی را نیز درج کرد.» 🔻در این باره چند نکته را متذکر می‌شوم: اولاً، اینکه ما یک قالبی ذهنی درست کنیم و هر چیزی که نوعی ارزش‌گذاری و دستورالعمل در آن بود را در آن قالب ریخته و با زدن برچست «تکنولوژی» هر حکمی که درباره تکنولوژی‌ها گفته‌ایم بر آن تطبیق دهیم، کاری علمی نیست. ✔️ثانیاً، «دموکراسی» نظریه یا مدلی سیاسی است که بر پایه‌ بنیان‌های خاصی از انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی و دین‌شناسی استوار شده است، بدون پذیرش آن بنیان‌ها، یک واژه بی‌معنا و بی‌روح است. 📑ثالثاً، «دموکراسی اسلامی» چیزی شبیه «شراب اسلامی»! یا «تثلیث اسلامی» است. جز با تغییرات بنیادین در معنای دموکراسی نمی‌توان آن را متصف به اسلامی بودن کرد. 🔻توجه: معلوم است که در اینجا، دموکراسی به مثابه یک ارزش منظور است و نه دموکراسی به مثابه یک روش. و الا هیچ تنافی و تضادی میان دموکراسی به مثابه روش و اسلام وجود ندارد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت