💠 مواجه ناصحیح با متشابهات قرآن در بیان صدرالمتالهین (ره):
🔹مردم در بخش متشابهات قرآن یا حیراناند یا نابینا. عده ای همه متشابهات را به معانی عقلی و امور اخروی مثل بهشت و دوزخ و آتش و حساب و میزان تأویل می کنند، و برخی همه را بر تجسّم و بدون تنزيه حق، و عده ای نیز بعضی را تأویل و بعضی را بر معنای ظاهر حمل می کنند؛ مثل کسی که ایمان به بعضی و کفر به بعضی دارد هرچه در باب مبدأ است تأويل، و هر چه در باب معاد است تقریر و تثبیت می کنند و بر ظاهر حمل می نمایند.
🔸علت این همه تفرق و گمراهی این است که از درِ اصلی وارد خانه نشدند و علم کتاب را از خدا و رسول نگرفتند، بلکه از ظاهر الفاظ و نقل محسوس از محسوس گرفتهاند؛ «مثل گرفتن مرده از مرده» یا بدنهایی که بعضی بر بعضی تکیه دارد و اجسادی که بعضی بر بعضی چسبیدهاند. از این رو، هیچ گاه به علم بالله و علم به آیات خدا و کتب و رسل او و روز قیامت نمیرسند.
📚 شواهد الربوبیه: ص۵۹.
_______________________
🔹توضیح آنکه رویکردهای متفاوتی در قبال مبداء و معاد صورت گرفته. عدهای مانند اسماعیله تمام آیات ناظر به مبداء مانند سجده ملائکه بر حضرت آدم س و رانده شدن حضرت آدم س و... و نیز آیات مربوط به معاد از صحنهی محشر و عذاب و... را تاویل مینمایند. عدهای دیگر مانند اشعریان تمام آیات مربوط به مبداء و معاد را بر ظاهر حمل مینمایند.
🔸متاسفانه امروزه عوام شیعه نیز در حالی که آیات مربوط به مبداء را مؤول میدانند، تمام آیات مربوط به معاد را بر ظاهر حمل مینمایند. در این بین حکمای الهی و اهل معرفت لاسیّما صدرالمتالهین شیرازی (ره) طریق وسط را در مواجه با مبداء و معاد پیمودهاند.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐
felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔
@felhekmat