هدایت و راهنمایی در اسلام ۹.mp3
38.85M
جلسه نهم استاد عجمی 🔷 اصل «شروع از خود» 🔶 امام علی علیه السلام: مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلیَبدَأ بِتَعلِیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه؛ آن كه خود را در مرتبه پيشوايى قرار مى‏دهد بايد پيش از آموزش دادن مردم به آموزش دادن خود اقدام كند. عمل کردن خلاف این قاعده، مذمت شده است: «أَتَأۡمُرُونَ ٱلنَّاسَ بِٱلۡبِرِّ وَتَنسَوۡنَ أَنفُسَكُمۡ (بقره، ۴۴) » 🔷 اصل چهارم، «زمینه سازی» انجام مقدمات کار اثرگذاری بیشتر را در پی دارد. در مقابل عجله است که به معنای انجام کار بدون مقدمه و یا انجام کار قبل از امکان آن می باشد. در روایات، عجله امری مذموم و تانی امری ممدوح است«التأني من الله والعجلة من الشيطان» البته سرعت در کار خیر با عجله متفاوت است و خوب است. 🔶 در هدایت و مشاوره، نباید راهکار سریع به مراجع ارائه شود، بلکه باید زمینه سازی شود تا خود مراجع به راهکار صحیح برسد. همچنین خود هادی و مشاور هم باید زمینه هدایتگری را در خویش فراهم کند، از نظر محتوا و از نظر مهارت. 🔷پنجمین اصل: «تدریج» به معنای به مرور انجام شدن هدایت می باشد. دقت شود در استفاده از این اصل، تجویز گناه صورت نگیرد. 🔶روش «تسویف» که در روایات ذکر شده است، مشابه اصل تدریج می‌باشد. 🔶در بسیاری از روش های تربیت و هدایت، از تدریج استفاده می‌شود. 🔷 ششمین اصل: توجه به توان مراجعه کننده سه اصل اخیر، از اصول بسیار مهم و مرتبط باهم در هدایت می‌باشند. 🔹@feqahat