🔹
#تربیت_جنسی جلسه نهم
🔸 ادامه روشهای تربیت جنسی دوران ممیزی
▫️قالَ رَسُولُ اللَّهِ؟صل؟: «لَيْسَ لِلنِّسَاءِ مِنْ سَرَوَاتِ الطَّرِيقِ شَيْءٌ وَ لَكِنَّهَا تَمْشِي فِي جَانِبِ الْحَائِطِ وَ الطَّرِيق.» وسائل الشیعۀ، ج20، ص183.
«لیس» در حرمت، ظهور دارد؛ اما با توجه به سیره قطعی متشرعه بر عدم حرمت این امر، باید از ظهور آن در حرمت دست برداشت و آن را بر کراهت یا بر مواردی که فتنه باشد، حمل کرد!
▫️رسُولِ اللَّهِ؟صل؟ فِي حَدِيثِ الْمَنَاهِي قَالَ: «... وَ نَهَى أَنْ تَتَكَلَّمَ الْمَرْأَةُ عِنْدَ غَيْرِ زَوْجِهَا وَ غَيْرِ ذِي مَحْرَمٍ مِنْهَا أَكْثَرَ مِنْ خَمْسِ كَلِمَاتٍ مِمَّا لَا بُدَّ لَهَا مِنْهُ ... .» من لایحضره الفقیه، ج4، ص6.
این روایت از لحاظ دلالی بر کراهت نداشتنِ صحبت با نامحرم به مقدار ضرورت دلالت دارد و بیش از آن مکروه است
▫️أنَّهُ قَالَ لِفَاطِمَةَ مَا خَيْرُ النِّسَاءِ قَالَتْ: «(لَا يَرَيْنَ النِّسَاءَ) وَ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَوْنَهُنَّ... .» ، بحار الأنوار، ج37، ص69.
تعبیر «خیر النّساء» بر استحباب دلالت دارد و نشان از اینکه در مراتبی بالاتر، و در صورت ظرفیت برخی بیشتر رعایت کنند.
▫️روایات نهی از سوارکردن زنان بر اسب.
فقها معاصر قائل به حرمت صرف سوار شدن زنان به اسب نیستند بلکه در اسب سواری و تیراندازی بر عدم فسادی دیگر مانند اختلاط زن و مرد تاکید دارند.
آنچه در این روایات نهی شده است همان تهییج شهوت است.
🔹
@feqahat