🔻 آیت‌ الله محمد حسین ملک زاده در سومین جلسه از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه نظام که در مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار شد، بیان داشت: ⬅️ تفقه جامع در دین الهی ما را به این حقیقت رهنمود می‌کند که خداوند متعال دین را به صورت جامع برای در برگرفتن همه ابعاد زندگی فرستاده است و مطلوب الهی، تدین کل حیات است. فراگیری دین نسبت به زندگی و جامعیت او ناظر به حیات که از رهگز تفه جامع کشف می‌شود، شامل دو بعد افقی و عمودی است. ⬅️ اگر درپی تحقیق در همه دین برای تحقق در همه زندگی هستیم، اولا باید همه دین را لحاظ ‌کنیم؛ از این رو علاوه بر احکام، اخلاق و عقاید را نیز باید مورد لحاظ قرار ‌دهیم. دوم مراد و غایت ما این است که دین در همه زندگی تحقق پیدا کند. از سویی دیگر باید بدانیم تحقق دین در سطوح اجتماعی، حکومتی و تمدنی بدون نظام سازی میسر نمی‌شود. ⬅️ مراد از نظام، مجموعه‌ای از اجزا و عناصر مرتبط است که برای دست یابی به برایندی مشخص به صورتی منظم و هم افزا عمل میکنند. حال نظام اجتماعی را می‌توان چنین تعریف کرد؛ الگویی متشکل از مجموعه‌های منظم، هماهنگ، منسجم و به هم پیوسته از باورها و ارزشها برای سامان بخشی به بعدی از ابعاد زندگی اجتماعی در راستای دستیابی به هدفی مشخص. ⬅️ کشف، ساخت و پرداخت چارچوبهای منسجم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... مبتنی بر دیدگاه‌های استنباط شده الهی برای تنظیم و سامان بخشی به ابعاد گوناگون زندگی بشر و جهت دهی به انسان در راستای دست‌یابی به سعادت دنیوی و اخروی، نظام سازی اسلامی نام دارد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/t61894 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com