eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
418 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ شواهد و مویدات روایی و فقهی برای پذیرش شخصیت حقوقی 🔻 آیت الله عابدی در درس خارج «فقه قانون تجارت» بیان کرد؛ ⬅️ در کتاب‌های فقهی مانند تحریر الوسیله، وسیله النجاه و شرح لمعه، فصلی به نام کتاب الشرکه وجود دارد که بحث ما نیست. آنچه در پی بیان آن هستیم با شرکت در کتب فقهی چند تفاوت دارد. ⬅️ نخست اینکه شکرت فقهی از مال مشترک بحث می‌کند در حالی که در شرکت مورد بحث، بحث از شرکت‌هایی مانند شرکت بازرگانی است. ⬅️ دوم اینکه شرکت فقهی بر محور افراد حقیقی است مانند شراکت دو نفر که منتهی به ضرر یا ورشکستگی آنان می‌شود. اما در شرکت مورد بحث، محوریت با اشخاص حقوقی است. ⬅️ سوم اینکه در کتاب الشرکه، شرکت‌هایی محل بحث قرار می‌گیرند که دو نفر با آورده مالی یا آورده غیر مالی شراکت در کسب‌وکار می‌کنند. اما شرکت محل بحث ما آن است که اگر شرکتی ثبت شد و شخصیتی حقوقی دارد، در صورتی که نتوانست طلب خود را پرداخت کند چه احکامی دارد. ⬅️ در روایات شرکت به این معنا وجود ندارد؛ زیرا در آن زمان وجود نداشت. اما در متون روایی می‌توان شواهد یا مؤیداتی مبنی بر اینکه آیا شرع شخصیت حقوقی را پذیرفته است یا نه، به دست آورد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d93416 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ عنوان مشارکت سیاسی و غیرسیاسی مردم در شریعت مطهر 🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد؛ ⬅️ «مشارکت سیاسی مردم» اصطلاحي است که در علوم سیاسی از آن بحث می‌شود. ما در این بحث کلمه «و غیرسیاسی» را به مشاركت سياسي اضافه نموده‌ام تا مواردی مانند مشارکت اقتصادی كه در اصل 44 قانون اساسي و اطراف آن مطرح شده است را در بر بگيرد. ⬅️ مشاركت سياسي قالب‌ها و مصاديق متعددي دارد. امروزه مي‌گويند از بارزترين مصادیق مشاركت سياسي، احزاب قوي هستند. تظاهرات و شركت در تجمعات سياسي، اعتراض و راي دادن، حضور دادن در صحنه هاي راي گيري، از جلوه هاي مشاركت است. ⬅️ اصل ۲۶ قانون اساسی بحث آزادي را مطرح مي‌كند که مشاركت سياسي را با خود به همراه دارد؛ زیرا مي‌خواهند انجمن و اجزاب تشكيل بدهند، مشاركت مي‌شود. در اين اصل گفته است هيچ كس را نمي‌توان از شركت در موارد مذكور منع ساخت. اين منع چه مستقيم باشد چه زمينه سازي باشد هر دوي آن اشكال شرعي دارد؛ زیرا سلب آزادي مردم است. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/k47989 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ شروط وجوب در نکاح/ کفر از اموری محسوب می‌شود که سلب کفویت می‌کند 🔻آیت الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام خانواده» بیان کرد؛ ⬅️ از شرایط وجوب، این است که کفوی برای شخص باشد. اما اگر کفوی نباشد، وجوب انکاج نمی‌آید؛ مانند حضرت مریم که برای او کفوی وجود نداشت لذا ازدواج نکرد. ⬅️ عناصری که کفویت از آنها تشکیل می‌شود، به دو صورت ایجابی و سلبی هستند؛ یعنی بعضی چیز‌ها موجب وجود کفویت می‌شوند و برخی چیز ها مانع کفویت می‌شوند. بحث ما در اموری است که موجب سلب کفویت می‌شود ⬅️ کفر از اموری محسوب می‌شود که سلب کفویت می‌کند؛ بنابراین مسلمان حق ندارد با کافر ازدواج کند. تزویج با کتابیه جایز است و مرد مسلمان با رعایت شروطی می‌تواند با زن نصرانی، یهودی و یا مجوسی ازدواج کند. ⬅️ تزویج با کتابیه، مشروط بر این است که تزویج بر مسلمه نباشد؛ یعنی کسی که زن مسلمان دارد نمی‌توانند با زن کتابیه ازدواج کند که او هووی زن مسلمه بشود. اما عکسش جایز است. 🌐متن کامل: https://b2n.ir/b82710 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ ﺷﺮوط ﻣﻌﺘﺒﺮ در ﻧﺸﺮ ﺣﺮﻣﺖ ﺑﺎ ﺷﯿﺮدﻫﯽ / شیر ناشی از آمپول‌های هورمونی نشر حرمت نمی‌کند 🔻آیت الله محمد محمدی قایینی در درس خارج « فقه احکام پزشکی» بیان کرد؛ 🔻ﺷﺮوط ﻣﻌﺘﺒﺮ در ﺷﯿﺮدﻫﯽ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: 1️⃣ ﺷﯿﺮ ﻧﺎﺷﯽ از ﺑﺎرداری ﺑﺎﺷﺪ؛ از این رو ﻣﻮاردی ﮐﻪ ﺷﯿﺮ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ دﯾﮕﺮی ﻏﯿﺮ از ﺑﺎرداری مانند آمپول‌های هرومونی اﯾﺠﺎد شود، ﻧﺸﺮ ﺣﺮﻣﺖ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﺷﺮط ﻣﻮرد وﻓﺎق ﻫﻤﻪ ﻋﻠﻤﺎء اﺳﺖ. 2️⃣ ﺷﯿﺮ ﻧﺎﺷﯽ از وﻻدت ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺷﯿﺮی ﮐﻪ ﻧﺎﺷﯽ از ﺑﺎرداری ﺑﺎﺷﺪ اﻣﺎ ﻗﺒﻞ از وﺿﻊ ﺣﻤﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪ شود ﺑﺮای ﻧﺸﺮ ﺣﺮﻣﺖ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ. اﯾﻦ ﺷﺮط اﮔﺮ ﭼﻪ ﻣﺸﻬﻮر اﺳﺖ اﻣﺎ در آن اﺧﺘﻼف وﺟﻮد دارد. ⬅️ اﮔﺮ زن از ﺷﯿﺮ دو ﺷﻮﻫﺮ ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﯽ را ﺷﯿﺮ ﺑﺪﻫﺪ، ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از ﺷﯿﺮ ﺷﻮﻫﺮ دوم نوشیده‌اند ﺑﻪ ﺷﻮﻫﺮ اول ﻣﺤﺮم ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ و ﺑﭽﻪﻫﺎی ﺷﻮﻫﺮ دوم ﺑﻪ ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از ﺷﻮﻫﺮ اول ﺷﯿﺮ ﺧﻮرده‌اﻧﺪ، ﻣﺤﺮم ﻧﻤﯽﺷﻮﻧﺪ و ﺑﺎﻟﻌﮑﺲ . 🌐 متن کامل: https://b2n.ir/n20426 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ حرمت مطلق ایذاء / تعارض ادله امربه‌معروف و نهی از منکر و ادله ایذاء و اضرار 🔻آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛ ⬅️ آیا می‌شود پذیرفت که ایذاء مطلقاً برای مؤمن حرام است؟ بیشتر فقها و کسانی که متعرض این مسئله شده‌اند، بر این باور هستند که به این اطلاق نمی‌توان پایبند شد. ⬅️ بحث مذکور به ‌صورت مستقل درجایی وجود ندارد بلکه به ‌تناسب در تضاییف فروع فقهی مشاهده می‌شود. به عنوان نمونه در باب امربه‌معروف و نهی از منکر به‌تناسب این بحث که مراتبی از امربه‌معروف و نهی از منکر همراه با ایذاء است، به این موضع نیز پرداخته شده است. ⬅️ از یک سو با اطلاقاتی مواجه هستیم که اباء از تخصیص آن بعید نیست؛ یعنی اگر به‌تنهایی بودند اطلاق خوبی داشتند. از سوی دیگر مقید لفظی هم نداریم اما ارتکاز قوی در کلام فقها مبنی بر این که نمی‌شود به این اطلاقات ملزم شد، وجود دارد. ⬅️ بعضی آقایان در تعارض ادله امربه‌معروف و نهی از منکر و ادله ایذاء و اضرار گفته‌اند ادله ایذاء مجمل است و به همین دلیل قدر متین‌هایی را می‌گیرند مانند موردی که شخص قصد کند و ایذاء شدید باشد. ⬅️ ما مسیری را طی می‌کنیم و خروجی‌های معینی را که ارتکاز بیش از آن نمی‌گوید، را انتخاب می‌کنیم و می‌گوییم اینها به دلیل مقیدهای لبی از حصه اطلاق خارج هستند. 🌐متن کامل: https://b2n.ir/e58859 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ برای مشخص کردن معنای بحث جهاد باید با منطق مقام معظم رهبری پیش رفت 🔻آیت الله عبدالکریم فرحانی در اولین جلسه از درس خارج «فقه جهاد» بیان کرد؛ ⬅️ در ابتدای امر باید معنای جهاد را بیان کرد به اینکه آیا جهاد به معنای قتال است یا جهاد کبیر؛ زیرا امان موضعا زمانی فهمیده می‌شود که بدانیم در کدام یک از فضای قتال یا فضای جهاد کبیر، بحث می‌شود. ⬅️ نکته مهم تعیین ماهیت قتال است. هر چند جهاد را به معنای قتال (اعم از ابتدایی یا دفاعی) بدانیم، اما در هر صورت باید ماهیت قتال معین شود. در آیه شریفه «قاتلوا هم حتی لا تکون فتنه ...»، موضوع قتال است نه جهاد. ⬅️ در کتب قدیمی تفکیکی میان جهاد و قتال وجود ندارد؛ از این رو مراد آنها از جهاد، همان قتال است. در این صورت باید تکلیف خود را با بحث روابط بین الملل، مشخص کنیم؛ زیرا وقتی دنبال جهاد کبیر باشیم، بحث جنگ مطرح نیست. بلکه بحث این است که می‌خواهم تکلیفم را با یک معاهده ای مثلا مثل برجام یا بیست سی روشن کنم. 🌐 ادامه متن: https://b2n.ir/x71147 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
💠 ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند: ✅️ سلسله دوره‌های مدیریت تحول علوم انسانی 🔹 مراکز ارائه کننده در این دوره؛ مرکز علوم انسانی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) دانشگاه امام صادق (ع)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، جامعه المصطفی العالمیه و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی 🔻محورهای ارائه: 🔸فرآیند تحقق علوم انسانی اسلامی 🔸الگوی تولید نظریات اسلامی در علوم انسانی اسلامی 🔸الگوی حل مسائل کاربردی در علوم انسانی اسلامی 🔸مسئله محوری در پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی 🔸روش شناسی تولید علوم انسانی اسلامی 🔸چگونگی آماده سازی پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی به منظور کاربست اجرایی آن 🔸و ... مکان: مرکز مدیریت حوزه علمیه زمان: متعاقبا اعلام می‌شود 🌐 متن کامل و لینک ثبت نام جهت حضور در جلسات: http://ihkn.ir/?p=31274 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
💠 مدرسه مطالعات فقه نظام با همکاری دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح و مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) برگزار می‌کند: ✅ سلسله دروس خارج نظام‌های اسلامی؛ 1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی 2️⃣ اصول فقه معاصر 🎙 استاد: حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی 📆 زمان: شنبه تا دوشنبه/ دو ساعت به غروب 🔹 محل برگزاری: قم، مدرسه فیضیه، حجره۳۱ ———————————————— 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ مراحل دست یابی به سیستم اقتصاد از متون دینی 🔻آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج « مبانی مکتب اقتصاد اسلامی» بیان داشت: ⬅️ گام نخست برای به دست آوردن سیستم اقتصادی، وجود نگاه سیستمی برآمده از پذیرش اخلاق، فلسفه، مکتب، نظام و سازوکار می‌باشد. ⬅️ مرحله دوم، تفکیک عناصر جهان شمول را از عناصر موقعیتی است. ⬅️ مرحله سوم به دست آوردن عناصر جهان شمولی می‌باشد که ممکن است در ورای فهرست عناصر جهان شمول اولیه ما نیامده است. ⬅️ در مرحله چهارم باید این عناصر طبقه بندی شوند و عناصر ناظر به تکوین از عناصر ناظر به تشریع جدا شوند. سپس از میان عناصر تکوینی عناصر ناظر به فلسفه و اخلاق را جدا کنیم. یا در حوزه اعتباریات و تشریعیات عناصر ناظر به مکتب و نظام را از همدیگر تفکیک کنیم. ⬅️ اکنون ما عناصر جهان شمول را در قالب فوق داریم که نیازمند هماهنگ سازی است. به این معنا که مثلا عناصر فلسفی چه نتایج اخلاقی دارند آیا همه نتایج آن در اخلاق ما هست؟ اگر نیست باید آن را تکمیل کنیم. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/f47939 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
💠 ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند: ✅️ سلسله دوره‌‌های مدیریت تحول علوم انسانی 🔹 ارائه موسسه امام خمینی ره 🎙 با حضور: 🔹️آیت الله محمود رجبی 🔹️حجت الاسلام دکتر علی مصباح یزدی 🔹️حجت الاسلام دکتر مصطفی کریمی 🔻محورهای ارائه: 🔸ضرورت‌های پرداختن به علوم انسانی در حوزه‌های علمیه و جایگاه موسسه امام خمینی‌ره در این موضوع 🔸چیستی و قلمرو علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی و مراحل تولید آن 🔸تحقق ساختاری و نهادی علوم انسانی اسلامی در موسسه 🔸روش و فرایند تولید علوم انسانی اسلامی 📆 زمان برگزاری: پنج‌شنبه ۲۰ بهمن‌ماه ⏰️ ۸ الی ۱۲:۱۵ و ۱۲:۴۵ تا ۱۴:۳۰ 🏢 مکان: قم، مدرسه دارالشفاء، سالن آمفی‌تئاتر 🌐 لینک ثبت نام جهت حضور در دوره‌ها: http://ihkn.ir/?p=31274 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تحلیل فقهی و حقوقی شرکت با مسئولیت محدود 🔻حجه الاسلام حمید دریاتی در درس خارج فقه خود، به بررسی شرکت با مسئولیت محدود پرداخت و در این خصوص مطرح کرد؛ ⬅️ اين شركت تجارى از آن جهت كه هريك از شركاء نسبت به ديون و تعهدات شركت مسئوليت دارند، از مصاديق شركت اشخاص بشمار می‎آيد. اما از اين جهت كه مسئوليت هريك از شركاء محدود به ميزان سرمايه اوست، از مصاديق شركت سرمايه نيز محسوب می‌شود ⬅️ از منظر فقه، شركاء به تناسب سرمايه خود ضامن ديون شركت و مسئول تعهّدات مالى آن هستند، محدود كردن آن ضمانت و مسئوليت به مقدار سرمايه و رفع مسئوليت بيش از آن (مانند شركت هاى سهامى)، خلاف مقتضاى شراكت است و نياز به اشتراط ضمن عقد خواهد داشت. ⬅️ شرط ضمن عقد اگر به صورت شرط نتيجة باشد، با محذور إبراء قبل از وجود دِين و حقّ روبرو خواهد بود كه در غير موارد طبابت مورد پذيرش اكثر فقهاء نمى باشد. اگر به صورت شرط فعل باشد، صرفا مستلزم يك حكم تكليفى بوده و طلبكار كما كان حقّ رجوع به شركاء را خواهد داشت. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/n70573 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️بررسی فقهی بیمه یا عقد تأمین 🔻آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه بیمه» بیان کرد؛ ⬅️ اولین شخص در میان علمای امامیه که مباحث بیمه از ایشان استفتاء شده مرحوم حاج سید محمد کاظم یزدی صاحب عروة است که استفتائات ایشان در کتابی به قلم مرحوم حاج شیخ احمد کاشف الغطاء جمع‌آوری به چاپ رسیده‌است. ⬅️در میان اهل سنت نیز در رابطه با این موضوع بسیار بحث شده‌است و تمامی اقسام بیمه را از حیث فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار داده‌اند که گاهی اوقات بررسی یکی از اقسام به نگاشتن کتابی قطور منجر شده‌ است. ⬅️بیمه با نگاه اجمالی و بدون در نظر گرفتن جزئیات و ضوابط آن امری حادث نیست بلکه از زمان‌های گذشته نیز موجود بوده‌است. البته ضابطه‌مند و به صورت عقد و پیمان نبوده‌است ⬅️به نظر ما حقیقت و جوهر اصلی بیمه -نه عقد بیمه- ریشه قرآنی دارد. در آیه «ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعَاسًا» خداوند متعال با توجه به حادثه، گرفتاری و غم عارض بر مسلمانان در جنگ احد، برای مجاهدان ایمنی یعنی خواب را فرستاد تا آن مسائل و مصائب جبران و تدارک شود. حقیقت بیمه نیز در این رابطه می‌باشد به این صورت که عمل و تعهدی برای تدارک خسارت و اعم از خسارت در نظر گرفته شود. ⬅️در فقه برای بیمه سه مورد وجود دارد: الف- ضمان جریره که در مباحث ارث مطرح می‌شود. ب- دیه بر عاقله در قتل خطائی. ج- ضمان درک مبیع 🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/e55847 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ ادخال سرور اصل اخلاقی و مستحب مؤکد فقهی / اولین دلیل عام آن قاعده طلایی اخلاق است 🔻آیت الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛ ⬅️ ادخال سرور این است که شخص کاری کند که در دیگری رضا، خشنودی و خوشحالی ایجاد شود. ⬅️در این بحث باید به تفاوت دو مفهوم توجه کنیم. یکی معنای ادخال سرور است و یکی هم تخریج الکرب یا تنفیس الشخص عن کربه. یک‌بار طرف را خوشحال می‌کند بدون این‌که غمی از دل او بردارد. گاهی خوشحال سازی خاصی است به معنای این‌که غم و اندوهی در شخص وجود دارد و او آن را برمی‌دارد. غم‌زدایی و آنچه در روایات با عنوان تنفیس یا تخریج کرب گفته می‌شود اخص از ادخال سرور است. ⬅️ در اینکه اصل ادخال سرور و خوشحال ساختن دیگران، اصل اخلاقی و مستحب مؤکد فقهی می‌باشد، تردیدی نیست و ادله‌ای که برای این مسئله می‌توان اقامه کرد شامل ادله عامه و ادله خاصه است. ⬅️ دلیل اول قاعده طلایی اخلاق است. «احبب لغیرک ما تحب لنفسک و اکره لغیرک ما تکره لنفسک» ‌یک قاعده عامه اخلاقی است که حکم استحبابی و ترجیحی بسیار گسترده‌ای را افاده می‌کند و بر بحث ما هم منطبق می‌شود؛ به این نحو که فردی که دوست دارد دیگران او را خوشحال کنند و با او به شکل مناسبی که موجب مسرت او شود برخورد کنند، او نیز همین رفتار را باید در برخورد با دیگران نیز انجام دهد. 🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/z44057 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ تعریف و ملاک شهر شرعی / مهاجر و شهرنشین چه کسانی هستند 🔻آیت الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام عمران شهری» بیان کرد؛ ⬅️ موضوع بسياری از مسائل فقهى، شهر با تعریف عرفی است و موضوع بسياری از احکام شرعى، مترتب بر شهر با تعریف آن و شهر شرعى است. در منابع دینى شهر شرع تعریف ویژه‌ای دارد. ⬅️ مردم و دولت ملاک شهر شرعى هستند. اگر بخواهيم دولت را به حاکم و قانون تقسيم کنيم، ملاک شهر شرعى سه چيز است؛ -1 وجود مردم -2 وجود حاکمى که بر آنها حکومت کند -3 قانونى که روابط بين آنها را نظم ببخشد. ⬅️ ابتدا لازم است روشن شود که چگونه از تعبیر «تَعَرَّبَ بَعدَ الهِجرَه» شهر شرعی به دست می‌آید. «تعرب» در زبان عرب به معنى طرد زندگی شهری و بازگشتن به زندگی بدوی و بادیه نشینی است. ⬅️ در زمان رسول اکرم و بعد از ایشان کسی را که از زندگی شهری روی گردان می‌شد و زندگی بادیه نشینی را بر می‌گزید، به منزله مرتد می‌شمردند. این مسئله مهمی است که در فضای عرف متشرعه آن روز چنین برداشتی ار یک شخص وجود داشت. ⬅️ مقصود ما از شهر شرعى ساختمان و خيابهان و پارک و جنگل نيست، بلکه منظور نظم و زندگى تحت مدیریت حاکم اسلامی شرعى بر مبنای قانون اسلامی و قانون شرعى است. ⬅️ فقهای اسلام دارالاسلام را با دارالهجرة مساوی می‌دانند و مقصود از مهاجر «من سَکَنَ دار الاسلام» و مقصود از دارالاسلام، یعنى هرجایى که ساکن آن محل به نظام ولایتى بپيوندد. 🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/h23026 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
ده پرسش اساسی مشارکت سیاسی و غیر سیاسی مردم/ امامت و ولایت نافی اصل مشارکت سیاسی مردم نیستند 🔻آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ 1️⃣ ادله شرعی و مبانی این مظهر سیاسی چیست؟ ⬅️ رأی مردم با تمسک به ملاک «تسلط الناس علی شئونهم» در محدوده اداره کار خود و امورالناس به حکومت مشروعیت می‌دهد. بر این اساس است که مردم باید نماینده مجلس، رئیس شورای شهر و رئیس جمهور انتخاب کنند. اما باید توجه داشت که مردم در امور شرعی جایگاه و نقشی ندارند. 2️⃣ نظام سیاسی اسلام بر بنیان امامت و ولایت است آیا این بنیان با اقتضائاتی که دارد قابل جمع با مشارکت سیاسی است؟ چگونه؟ ⬅️ نظام سیاسی ما بر اساس امامت و ولایت می‌باشد. به این معنا که حکومت کردن در عصر حضور برای امام معصوم و در عصر غیبت برای ولایت فقیه است. ⬅️ امامت و ولایت، هر چند تغییراتی در مشارکت سیاسی مردم ایجاد می کنند نظیر آن که آنها را در اداره امور خویش آزاد می گذارد نه در آنچه به شأن امامت و اداره امور شرعی مرتبط است. لکن با اصل مشارکت سیاسی تنافی ندارد. 🌐 متن کامل : https://b2n.ir/r06676 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ حکم وضعی تلقیح نطفه مرد به رحم همسرش 🔻آیت الله محمد قائنی در درس خارج «فقه احکام پزشکی» مطرح کرد؛ ⬅️ زن و شوهرهایی وجود دارند که نه اسپرم مرد مشکل دارد و نه تخمک زن، اما تلقیح آنها از روش متعارف و عادی (مواقعه) اتفاق نمی‌افتد. می‌توانند اسپرم مرد و تخمک همسرش را در خارج از رحم تلقیح کنند و بعد از شکل گیری جنین آن را در رحم همسر قرار می‌دهند. ⬅️ بحث ما هم در این مساله در مورد توابع این قضیه مثل لمس و نظر و ... نیست بلکه در مورد خود این کار بحث می‌کنیم. شاید گفته شود این کار از نظر حکم تکلیفی شرعا اشکال ندارد و جایز است اما از نظر حکم وضعی محل اختلاف می‌باشد. آیا فرزندی که بر اساس تلقیح خارج از رحم متولد می‌شود به صاحب اسپرم منتسب است؟ ⬅️ هر چند این مساله به این عنوان مساله‌ای مستحدث محسوب و در کلمات علمای سابق مطرح نیست اما عناوین و مطالبی در آن فقه وجود دارد که حکم این مساله هم قابل استنباط است. 🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/u43133 ————————————————————————————- 🔎@fiqhenezam_com
✅ ادله مشروعیت حقوق معنوی/ منشاء‌های مالکیت دارای مصادیق متفاوت هستند و در حقوق معنوی سخن از مصداق است 🔻آیت الله سید احمد خاتمی در درس خارج «حقوق معنوی» مطرح کرد؛ ⬅️ بزرگانی مانند امام راحل، محقق خویی، آیت الله گلپایگانی و آیت الله میرزا جواد تبریزی برای حقوق معنوی مشروعیت قایل نبودند. این فقها می گویند حقوق معنوی به عنوان اولی مشروع نیست؛ زیرا در زمان پیامبر و معصومین نبوده‌اند تا امضای امام علیه السلام را از تقریر یا سکوت معصوم ثابت کنیم. ⬅️ ادله قائلین مشروعیت حقوق معنوی: 1️⃣ حیازت، تصرف نسبت به اموال منقول و کار سه منشاء مالیکت هستند. منشاء‌های مالکیت به عنوان کبرای کلی دارای مصادیق متفاوت هستند. مانند احیاء الارض که در گذشته به گونه ای و در زمان حاضر به گونه دیگر است. ⬅️ بنابراین ملاک در احیاء الارض، در پژوهشگر و مولف کتاب نیز موجود است. بر همین اساس به همان ملاکی که برای محیی ارض حق قائل هستیم باید برای مولف و پژوهشگر نیز حق قائل باشیم. 🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/w52065 ————————————————————————————- 🔎@fiqhenezam_com
✅ تشریح حکم اولی مفسد اقتصادی / محصولات تراریخته در صورتی که موجب عقیم شدن شوند، از مصداق افساد فی الارض هستند 🔻آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «مفسد اقتصادی» مطرح کرد؛ ⬅️ عنوان مفسد اقتصادی همان گونه که در عرف ملاحظه می‌کنیم، به شخصی که یک بار احتکار کند، به کار نمی‌رود. باید احتکار آن در حدی باشد که در نظام اقتصادی یک کشور اخلال ایجاد کند یا اینکه بازار را دچار نوسان کند و مردم از این ناحیه دچار آسیب اقتصادی بشوند. ⬅️ عنوان مفسد اقتصادی و مشابه آن همچنین مجازات آن در روایات وجود ندارد. ولی با عناوینی مشابه مواجه هستیم که می‌توانیم بگوییم آن عناوین کلی بر اینجا منطبق شود. باید مورد بررسی قرار گیرد. ⬅️ با توجه به آیات «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ» و «وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا» إفساد حقیقت شرعیه ندارد و عرفیه محض است. لذا برای فهم معنای افساد باید به کلام اهل لغت مراجعه کنیم. ⬅️ قاعده‌ای که از معنای لغوی و عرفی به دست می‌آید این است که کلمه «إفساد» در آیات شریفه به معنای هرگونه تغییری است که موجب شود صلاحیت ذاتی از آن شیء سلب شود. ⬅️ اگر مفسد اقتصادی، افساد فی الارض هم نباشد یک عنوانی است که بر شخصی که نظام و سیستم اقتصادی یک کشور را برهم بزند و مختل کند صادق است. به گونه‌ای که اگر او این کار را نمی کرد این اختلال ایجاد نمی شد، و راه طبیعی آن این نبود. 🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/m46647 ————————————————————————————- 🔎@fiqhenezam_com
بررسی معنای لغوی غناء در آرای شیخ انصاری و آیت الله خامنه ای 🔻 آیت الله شیخ عبدالکریم فرحانی در درس خارج «فقه غناء» مطرح کرد: ▫️اشکال شیخ انصاری به برخی از لغوین که غنا را به شکل عام معنا کرده‌اند، در حالی که این مفاهیم عام نسیتند و صدق عنوان غنا بر آنها صادق نیست. ماموریت لغوی ذکر لغت است. لغت یعنی مفهوم معین عرفی و به دلیل اینکه مفهوم معین عرفی خلاف مفهوم عام است، تعریف لغویین اشکال دارد. ▫️برخی دیگر مانند آیت‌الله خامنه‌ای بر این باور می‌باشند که غنای به معنای عام حرام نیست اما از مصادیق غنا محسوب می‌شوند. ▫️اگر ماموریت لغوی بیان مفهوم عرفی و خارجی است، اشکل بر آن وارد است زیرا آنچه لغوی ذکر می‌کند چیزی نیست که الان عرف به آن غنا می‌گوید. ▫️محور نفی و اثبات بیانات شیخ انصاری و آیت الله خامنه‌ای در این است که آیا لغوی باید به مفهوم معین عرفی اشاره کند یا معنای حقیقی لغت را بیان کند. شیخ انصاری بر این باور است که لغوی باید به مفهوم خاص عرفی اشاره کند اما آیت الله خامنه‌ای بر این نظر است که لغوی در زمانی باید به مفهوم خاص عرفی اشاره کند که ابهامی وجود داشته باشد. 🌐متن کامل: https://b2n.ir/x24335 ————————————————————————————- 🔎@fiqhenezam_com
بررسی شخصیت حقوقی مستقل شرکت تعاونی در فقه 🔻 حجه الاسلام حمید درایتی در «درس خارج فقه» مطرح کرد: ▪️كه بنابر عدم پذيرش شخصيت حقوقى مستقل در فقه، احتمال اقتراض و هبة معوّضة در شركت‌هاى تعاونى منتقى خواهد بود. زيرا هردو احتمال مستلزم تمليك اموال به هيأت مديره يا مدير عامل است. ▪️بنابر پذيرش شخصيت حقوقى مستقل در فقه، احتمالات وكالت و اجاره و هبة معوّضة منتفى نباشد هرچند كه بر اساس اين سه تحليل فقهى، عمده مختصات شركت تعاونى بايد با شرط ضمن عقد تصحيح شود. اما احتمال اقتراض با درنظر گرفتن اختصاص سود سالانه به سهام، ناتمام خواهد بود و منجر به قرض ربوى می‌گردد. ▪️ديون شركت على القاعده متوجه شخصيت حقوقى او مى باشد و اعضاء پس از انحلال شركت و موت شخصيت حقوقى، بيشتر از سرمايه ى خود مسئوليتى نخواهند داشت (همچنان كه مولى ضامن جنايت عبد بيش از ارزش آن عبد نمى باشد) اگرچه ازدياد ديون شركت نسبت به دارايى آن عملا با وجود بازرسان و بيش بينى ها قانونى عموما محقق نمى شود 🌐 متن کامل: https://b2n.ir/f70643 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ کارکردهای ادیان مرسل، کامل کردن دین قبلی است / مقایسه حاکمیت قانون در اندیشه اسلامی و غرب 🔻 آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام قضایی اسلام» مطرح کرد: ▫️بخشی از دین نفس الامری توسط حضرت نوح بیان شد. در دوره حضرت ابراهیم بخش اضافه بر آن چیزی که حضرت نوح بیان کرد، بیان شد و همین گونه است تا زمان پیامبر اکرم. دین ایشان متشکل از هر آنچیزی است که ادیان نوح، ابراهیم، موسی و عیسی از دین نفس الامری بیان کردند با یک اضافه ای. از این مطلب مشخص می شود که یکی از کارکردهای ادیان مرسل، کامل کردن دین قبلی است. ▫️سخن ما در اندیشه مدون این است که در بین عناصر جهان شمول سامان سیستمی وجود دارد (فلسفه، اخلاق، مکتب و نظام) و عناصر موقعیتی از انطباق عناصر جهان شمول بر یک موقعیت شکل می‌گیرد نه اینکه عناصر جداگانه ای باشد. در نظریه اندیشه مدون توضیح می دهیم زمانی یک نظام که متشکل از مجموعه‌ای عناصر جهان شمول است که بخواهد در یک مجموعه‌ای منطبق شود، رنگ آن موقعیت را به خود می گیرد و به یک ساز و کار تبدیل می شود. ▫️با توجه به مطالبی که بیان شد از آیه 48 سوره مائده و آیه 13 سوره شورا، این چنین برداشت می‌شود که اساس دین بر یک نوع قانون و سامان دهی زندگی بشری، پابرجا است که منشأ آن تشریعات است. این حاکمیت قانون که از مسلمات اسلام به شمار می‌رود، در مباحث حقوقی جدید از جایگاه مهمی برخوردار است. متن کامل: https://b2n.ir/k24115 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ ارکان تشکیل‌دهنده شرکت در قانون/ تعریف حقوقی و فقهی شرکت 🔻 آیت الله احمد عابدی در درس خارج «فقه قانون تجارت» مطرح کرد: 🔹 از نظر قانونی شرکت سابقه زیادی ندارد. درگذشته و در زمان شیخ انصاری یا آخوند خراسانی شرکت در ایران به نام کمپانی شناخته می‌شد. شاید حداکثر سابقه شرکت دویست سال باشد. اینکه دو یا چند نفر کاری را به‌صورت شریکی انجام دهند و اموال برای آن‌ها باشد، سابقه طولانی دارد اما اینکه موسسه‌ای به نام شرکت باشد و اموال مال خود شرکت باشد، سابقه چندانی ندارد. 🔹شرکت در قانون ارکانی دارد. نخست اینکه شرکت باید اسم داشته باشد. دوم آنکه شرکت باید دارای محل مشخصی باشد و سوم ثبت اساسنامه است. 🔹در کتاب‌های اهل سنت تعریف‌هایی برای شرکت وجود دارد که هیچ‌یک از آنها شامل شرکت به معنای امروزی که یک شخصیت حقوقی است نمی‌شود. 🔹 می‌توان شرکت را این‌گونه تعریف کرد: «الشرکة: عقد بین اثنین فاکثر یلتزم به تصرف مخصوص لتحصیل ربح مشروع». یا اینگونه تعریف کنیم: «الشرکة: عقد مقتضاه التزام اکثر من شخص بان یساهم کل منهم لتحصیل ربح مشروع». 🌐 متن کامل: https://b2n.ir/s84097 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
📚 کتاب «فقه سیاسی» منتشر شد ✍️ مولف: استاد ابوالقاسم علیدوست 🔹 یکی از مهمترین عرصه‌های علوم انسانی در طول تاریخ، مباحث مربوط به سیاست و شیوۀ حکمرانی بوده است که اندیشمندان بسیاری متناسب با سیستم حکومتیِ موردپذیرش خود در این عرصه قلم زده و آثار فراوانی را به رشتۀ تحریر درآورده‌اند. 🔹 کتابی که پیش روی شماست تقریر بخشی از درس خارج فقه سیاسی عالِم و فقیه گرانقدر حضرت آیةالله ابوالقاسم علیدوست می‌باشد. 🔹 مؤلف محترم در این اثر تلاش نموده‌اند تا برخی از مسائل فقه سیاسی را به صورت نوین عرضه کنند و از این رو به مطالب مهمی پیرامون جایگاه حکومت بر اساس شریعت در عصر غیبت حضرت ولی عصر(عج)، مقوم‌های حکومت اسلامی، اصل عدم ولایت و اعتبار عهدنامۀ مالک اشتر به عنوان متنی مهم در عرصۀ فقه سیاسی پرداخته‌اند. بر این اساس کتاب حاضر می‌تواند مورد بهره‌گیری فراوان حوزویان و دانشگاهیان در رشتۀ علوم سیاسی و مباحث مربوط به فقه سیاسی واقع شود. 🔸سفارش اینترنتی: Https://B2n.ir/q06762 📱 شناسه ادمین: @ketab_menhaj ☎️ تلفن: ۰۲۵۳۷۸۳۰۱۸۳ ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ کارکردهای انتخابات در سطوح مختلف و تأثیر آن بر جامعه دینی/ مردم در چارچوب امور الناس باید انتخابات انجام دهند 🔻آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ ➖نباید چنین تلقی شود که با وجود امربه معروف و نهی از منکر یا نصیحت لائمه المسلمین، نیازی به نهاد نظارت نیست. مراد ما از نظارت، نظارت نهادینه است در حالی که امر به معروف یا نصیحت لائمه المسلمین که شامل امام مسلمین و ولی فقیه می‌شود، از محل بحث خارج است. بحث ما ناظر به نظارت نهادینه از مجرای قانون است و بهره ازنهادهای مزبور عموما نا نهادینه است. ➖انتخابات یا وکالت مردم به کارگزاران است یا امری شبیه وکالت و مستقل است. با این انتخاب است که نماینده مردم، حق مدیریت پیدا می‌کند و حقوق و تکالیفی متوجه او می‌شود. ➖البته در حکومت های غیر دینی کار به همین جا ختم می‌شود. اما در حکومت دینی شبه‌ای که در این صورت رخ می‌نماید گزاره‌ای «ولایت عالمان عاقل و عادل» است. با این شبه که این گزاره در فرض فوق چه جایگاهی دارد. اگر ولایت عالمان عادل و عاقل را بپذیریم، جایگاه انتخابات مردم چیست؟ ➖به عبارت دیگر از یک سو مشروعیت حکومت اعم از دینی و غیر دینی را انتخابات دانسته شد اما از سوی دیگر قائل به ولایت عالمان عادل و عاقل هستیم. اگر انتخابات لازم است نقش ولایت عالمان چیست و اگر ولایت است دیگر نیازی به انتخابات نیست. 🌐 متن کامل : https://B2n.ir/h06169 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ شاخص‌های سنجش توسعه در جامعه اسلامی 🔻 آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصاد اسلام» مطرح کرد: ➖پیشرفت و رشد می‌بایست ذیل مفهوم توسعه مطرح شود و توسعه امری فراتر از رشد است. لذا ابتدائاً لازم است شاخص‌های توسعه مطرح شده و سپس رشد و پیشرفت اقتصادی را در ضمن آن بسنجیم. توسعه در جامعۀ اسلامی شاخص‌هایی دارد که در هر جامعه‌ای با توجه به فلسفه و بنیان‌های فکری آن متفاوت است. ➖در دنیا توسعه در هر کشوری با توجه به ارزش‌های آن جامعه سنجیده می‌شود. به عنوان مثال اگر در یک جامعه ازدواج افراد هم‌جنس‌گرا یک ضد ارزش تلقی نشده بلکه مانند ازدواج‌های عادی نوعی خانواده محسوب شود، بالا رفتن تعداد ازدواج این افراد موجب توسعۀ امر ازدواج خواهد شد منتهی این امر اختصاص به آن جامعه دارد و به طور مثال در جامعه اسلامی نه تنها موجب توسعه نخواهد شد بلکه با توجه به ضد ارزش بودن آن خلاف روند توسعه محسوب می‌شود. ➖تعریف شاخص‌هایی که با مبانی اسلامی سازگار باشند از کارهای مهم و اساسی است که متأسفانه امروزه کمتر به آن پرداخته می‌شود و عمدتاً از شاخص‌هایی که جامعۀ غرب در تعریف توسعه بیان می‌کند، تبعیت می‌شود در حالیکه توسعه‌ای که آنان مطرح می‌کنند بر اساس نظام سرمایه‌داری و نظام ارزشی غرب است و با شاخص‌های توسعه و ارزشی که اسلام مطرح می‌کند فاصله دارد. 🌐 متن کامل : https://B2n.ir/p02239 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com