8- تحلیل حکم «هایمنوپلاستی» از منظر فقه فریقین نوع مقاله: مقاله علمی ترویجی نویسندگان فتح الله قربانی 1 لیلا قربانی 2 علی نجیبیان 3 1 کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق دانشگاه پیام نور نهاوند (نویسنده مسئول) 2 کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه بوعلی همدان 3 عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران چکیده هایمنوپلاستی(ترمیم بکارت) گرچه فی نفسه از نظر فقهی حرمت ندارد، لیکن بهره‌گیری از آن به دلیل مقدمات و ملازمات ناپسند و منتهی شدن به مفاسدی چون اختلاط انساب و... تنها به صورت محدود قابل پذیرش است. در بسیاری از موارد از جمله ممنوعیت هایمنوپلاستی با قصد تدلیس و کتمان حقائق گذشته اتفاق نظر وجود دارد و در برخی موارد همچون موردی که فقد بکارت ناشی از زنای با رغبت باشد، لیکن مرتکب مشهور به زنا نباشد بنا به نظر اهل‌سنت اگر فرد توبه نکند، هایمنوپلاستی ممنوع است، حال آنکه در نگاه فقه شیعه اگر فقدان بکارت ناشی از رغبت به زنا و اصرار بدان باشد، هایمنوپلاستی در خصوص وی ممنوع است که حکایت از دو نگاه متفاوت نسبت به جواز یا عدم جواز هایمنوپلاستی دارد. دلیل تشتت آراء در این خصوص را می‌توان ریشه در استناد به دسته‌ای از قواعد فقهی همچون عسر و حرج، اضطرار و لاضرر دانست. این پژوهش بر این است که هایمنوپلاستی مطلقاً ممنوع نیست، بلکه به نحو مشروط مجاز است. برای دریافت اصل مقاله، از نورمگز و یا مگیران ، آدرس های زیر را کپی و در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید: مگیران: https://www.magiran.com/paper/2193441 نورمگز: https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1698085 کلیدواژه‌ها هایمنوپلاستی ازاله بکارت تدلیس اشاعه فحشا اضطرار عنوان مقاله [English] The analysis of the rule of "hymenoplasty" from the perspective of jurisprudence of the two Islamic schools نویسندگان [English] Fathollah ghorbani 1 lila ghorbani 2 ali najibiyan 3 1 Pnu 2 MA of Quranic sciences and Hadith, Buali University of Hamadan 3 Faculty member of Payame Noor University of Tehran چکیده [English] Hymenoplasty (restoration of virginity), although in itself is not forbidden from the jurisprudential point of view, but its use is acceptable only to a limited extent due to improper preliminaries and incidentals and leading to corruptions such as mixing of parentages, etc. In many cases, including the prohibition of hymenoplasty with the intention of falsifying and concealing past truths, there is a consensus, and in some cases, such as the case where the lack of virginity is due to voluntary adultery, but the perpetrator is not well-known to commit adultery, if she has not repented Hymenoplasty is forbidden according to the Ahl al-Sunnah, while in the view of Shiite jurisprudence, if the lack of virginity is due to the desire to commit adultery and insistence on it, hymenoplasty is forbidden for her, which indicates two different views on the permission or impermissibility of hymenoplasty. The reason for the divergence of opinions in this regard can be considered as citing a group of jurisprudential rules such as Osr and Haraj (hardship), urgency and no harm. This study suggests that hymenoplasty is not strictly prohibited, but is conditionally permitted. کلیدواژه‌ها [English] hymenoplasty removing virginity falsifying spread of depravity urgency