| 🔻عنوان مقاله جایگاه و نقش امام در تحقق امت ـ تمدن اسلامی (در پرتو آیۀ 47 سوره یونس) 🔻نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی جمالی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم چکیده 🔻هدف محوری برپایی در دورۀ کنونی است. فهم این مهم و نقشۀ عظیم تحقق آن از ضروریات جامعۀ کنونی ما و به‌ویژه نخبگان حوزه و دانشگاه به‌شمار می‌رود. برای دریافتن دقیق این موضوع باید با تدبر در آیات الهی و در پرتو مفاهیمی قرآنی همچون مدینه، ، بلد، رسول و به درک دقیقی از جایگاه و نقش امام در تحقق تمدن اسلامی برسیم. ازجمله آیات الهی، آیۀ 74 سورۀ یونس «وَلِکلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ قُضِی بَینَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لَا یظْلَمُونَ» است که در آن به دو مسئلۀ اساسی دربارۀ تمدن و امت اشاره می‌کند: نخست، براساس این آیه می‌توان به تبیین نظریۀ اجتماعی اسلام در تشکیل امت و تمدن پی برد و همان نظریۀ امامت-امت است.این نظریه با نظریۀ اجتماعی استیلا در جوامع پیش از مدرن و نظریۀ اجتماعی بازار در جوامع مدرن، تفاوت جوهری دارد. در این نظریه، امام رکن امت و تمدن است و حول ولایت امام و با تولی از سر محبت امت، تمدن ساخته می‌شود. تمدن و امت بر مدار نظام اراده‌ها با محوریت ارادۀ محوری شکل می‌گیرد که ظهور این نظام اراده‌ها را در ساحت‌های گوناگون امت می‌توان ملاحظه کرد؛ دوم، مهم‌ترین فعل امام در امت برپایی قسط و عدل است و این یعنی پایبند شدن به تناسبات اقامۀ که تنها از مسیر جریان ولایت امام و تولی انسان‌ها به آن ولایت محقق می‌شود که این مسیر درست مانند مسیر جریان ولایت الهیه و تولی به ولایت الله است. بنابراین، به معنای تحقق تناسبات جریان ولایت و تولی به امام است. 📄دو فصلنامه علمی مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی|شهریور 1402 صفحه 61-80 فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات