💠 💠 💢بخش 4️⃣ 🌐 مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) 4️⃣ابن سینا 🔺ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا (370_428ق) از بزرگ ترین و نامدارترین فیلسوفان جهان اسلام و معروف به رئیس مشائیان مسلمان است. نقش ابن سینا در فلسفه مشائی اسلامی بی نظیراست. 🔺او هرچند مانند فارابی بنیان گذار نظام فلسفی جدیدی نیست، اصول فلسفه ای را که فارابی پی ریزی کرد، تبیین نمود، اصول تازه ای بر آن افزود، فروعات و لوازم ناگفتۀ آنها را بیان کرد، موضوعات و مسائل پرشماری را به آن افزود، مباحث و فروع پراکندۀ آن را تبویب و تنظیم کرد، دربارۀ هر یک از شاخه های فلسفه اثر مستقلی نگاشت یا در یک اثر خود به همۀ آن شاخه ها پرداخت و به صورت متمایز و مستقل مسائل هر علم را در جای خود قرار داده و کار آموزش و آموختن فلسفه را آسان کرد. 🔺هه مشائیان بعدی _به جز یک استثنا، یعنی ابن رشد، آن هم تا حدی _ شارح صرف یا شارح انتقادی فلسفه او هستند و بنیان گذاران مشرب های اشراقی و متعالیه نیز در سراسر آثار خود به آرا و افکار ابن سینا نظر دارند. 🔺مهم ترین آثار فلسفی او عبارت اند از: الشفاء، الاشارات و التنبیهات، النجاة، دانشنامه علائی، عیون الحکمة، التعلیقات، المباحثات و المبدأ والمعاد. 5️⃣بهمنیار 🔺بهمنیار بن مرزبان ( متوفای 458ق)، برجسته ترین شاگرد ابن سیناست. او در درس های ابن سینا حضور فعالی داشت کتاب المباحثات استاد، حاصل پاسخ های ابن سینا به پرسش هایی است که بیشتر آنها ر ا بهمنیار مطرح کرده است. مهم ترین اثر فلسفی بهمنیار، کتاب التحصیل است که مشتمل بر یک دوره حکمت مشائی با تقریری تازه، منظم و جمع بندی نهاییِ دیدگاه های ابن سیناست. 6️⃣لوکری 🔺ابوالعباس فضل بن محمد لوکری ( قرن پنجم و اوایل قرن ششم) شاگرد بهمنیار بود و از طریق او با فلسفه ابن سینا آشنا شد. کتاب فلسفی لوکری بیان الحق بضمان الصدق نام دارد. لوکری گویا ترین عبارت ها را از کتاب های فیلسوفان گزینش کرده و کنار هم قرار داد و به ندرت دگرگونی هایی در آنها پدید آورد تا عبارت ها روان تر و فهم پذیرتر گردند. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 28_29 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac