. ⚜ سخنی با استاد گرانمایه حجت‌الاسلام والمسلمین برگی ✍ سیداحمد غفاری قره‌باغی ✨ در رسانه‌های عمومی مشاهده کردم که برادر ارزشمند و جهادی حجت‌الاسلام والمسلمین برگی در جلسه‌ی شورای شهر تبریز فرمودند امسال در انتخابات، ارومیه‌ای‌های عزیز شگفتی‌ساز شدند و بطور خاص کردهای عزیز، پاسخ دندان‌شکنی به مهتدی خبیث -رهبر گروهک جانی و تروریست کوموله- دادند و برخلاف خواسته‌ی گروهک‌های ضدانقلاب، مشارکت حداکثری را در ارومیه رقم زدند. ✨ سخنان فوق، سخنان ارزشمند و برخاسته از فهم دقیق ایشان از امور اجتماعی و منطقه‌ای است. لکن در ادامه، حضرت ایشان در سخنان مبهمی افزوده‌اند: «نام آذربایجان غربی نشان می‌دهد این استان برای آذری‌زبان‌ها است و کردهای عزیز، در این استان مهمان هستند... آذر‌ی‌ها به کردها اهمیت داده‌اند تا کردها نیز نماینده‌‌شان به مجلس برود!» ⚜ هرچه فکر کردم، نتوانستم منطقی روشن برای این سخن بیابم و بیشتر شگفت‌زده شدم که چرا یک عالم شیعی، مصالح عمومی امت اسلامی را یکباره نادیده گرفته و قواعد زیست حکیمانه را زیر پا گذاشته است! 1⃣ تفکیک و طبقه‌بندی امّت اسلامی به میزبان و مهمان، نیازمند مبنای تمدنی است. تنها مبنا برای حمایت از این ایده، ناسیونالیسم افراطی است؛ در حالی‌که مبنای رقیب ناسیونالیسم در اندیشه‌ی اسلامی، ایده‌ی ارزشمند و ناب است. با این ایده، نمی‌توان بین شیعه و سنی و کرد و ترک و شمال و جنوب، طبقه‌بندی کرد. 2⃣ طبقه‌بندی میزبان و مهمان، همان طبقه‌بندی شهروند درجه یک و دو است که توسط توسعه‌گرایان غربی و تکنوکرات‌های داخلی تبلیغ می‌شود. معنا ندارد که در شعار، ضد رویکرد غربی و تکنوکراتی شعار بدهیم و در مقام عمل، همان ایده را ترویج کنیم. 3⃣ به‌فرض‌محال، -تاکید میکنم به‌فرض‌محال- به‌نظر حضرتعالی، اگر روزی اهل‌سنت عزیزی که هم‌اکنون در غزه و فلسطین، زیر سیطره و ظلم دشمن هستند، به ایران مهاجرت کنند و ساکن ایران شوند، شما به همین صورت، با ادبیات منت‌گونه با آنها مواجه خواهید شد؟ صرفاً به دلیل تفاوت شیعه-سنی یا کرد-ترک؟ 4⃣ جالب اینکه رهبر معظم انقلاب، اصالتی ترک دارند و سپس با مهاجرت به شهر مشهد، مشهدی می‌شوند و اکنون ۴۵ سال است که ساکن تهران هستند. آیا مصلحت می‌بینند که رهبر معظم انقلاب را مهمان بدانیم و مشهدی‌ها یا تهرانی‌ها را میزبان بدانیم؟ 5⃣ فرمودید: «آذری‌ها به کردهای عزیز اهمیت داده‌اند که کردها بتوانند نماینده‌شان را به مجلس بفرستند!» آیا نماینده‌‌ای که کرد زبان است، یا ترک زبان است، یا فارس زبان است، صرفاً نماینده‌ی همان قوم است؟ نماینده‌ی همه‌ی مردم ایران نیست؟! حقیقتا درمانده‌ام از این همه کم‌دقتی در تحلیل و سخن! 6⃣ و در نهایت: ادبیات بزرگ‌بینی یک قوم بر قوم دیگر، ادبیاتی مشابه ادبیات برتری فارس بر ترک یا برتری فارس بر لر است؛ این ادبیات، فقط به توان صهیونیزم می‌افزاید و از توان امام شیعه می‌کاهد و سلب امنیت اجتماعی را به دنبال دارد. 🔰 مطمئن هستم استاد برگی، که حقیقتا مایه افتخار آذری‌ها و ایرانی ها است، با نظر لطف و رحمت، به سخنان این بنده توجه خواهد کرد و مرا از نقایص احتمالی سخنم مطلع خواهد نمود. 🆔 @ghafari_ir