#خلاصه_کلبه_سلامت
🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۷/۲۵
💡موضوع:
#تقابل_مدرنیسم_و_اسلام۱۱
(فلسفه هلث)
✅ اسلام: حکمت سلامت ⬅️ مکتب تحول ⬅️ قاعده قلب سلیم
🔶 حکمت سلامت:
سلامت از ریشه ی سلم و به معنای عاری بودن از بیماری و عیب و نقص است.
سلامت انسان بیش از اینکه سلامت تن و جسم باشد با توجه به آیات قرآن سلامت قلب است.
حکمت سلامت چیستی و چرایی سلامت انسان به نسبت حال و چگونگی قلب او می باشد.
🔶 مکتب تحول:
تحول از ریشه ی حول به معنای تغییر و دگرگونی است؛ تحول نیز تغییر، تبدیل و دگرگونی در حال است.
✳️ مکتب تحول سه وجه تغییر را در حال انسان برای رسیدن به احسن حال برمی تابد:
1⃣ گردش و انقلاب
2⃣ دگرگونی و تغییر
3⃣ دگردیسی و تبدیل
🔶 قاعده ی قلب سلیم:
حکمت سلامت، مبتنی بر مکتب تحول به
قاعده ی قلب سلیم منتج میشود.
قاعده ی قلب سلیم تبیین چیستی و چرایی و چگونگی تطهیر و تهی ساختن قلب از هر تاریکی، شرک، شک، ظلم و گناه و از هر نوع تعلق خاطر با دارویی به نام تقوا است.
🔴 مدرنیسم: فلسفه هلث ⬅️ ایدئولوژی فیزیولوژی و آناتومی ⬅️ دکترین زیست شناسی سلولی و بیوشیمی
🔷 فلسفه ی هلث:
هلث مابه ازای تن درستی در فارسی و صحت در عربی است.
فلسفه هلث نبود بیماری، تعادل و توازن عملکرد، انطباق و هارمونی با محیط، تطابق با طرح طبیعی خود، طبیعی بودن در اندازه گیری آمار و رضایت کامل جسمی است.
💢 فلسفه هلث به ۲ دیدگاه منتج میشود:
1⃣ ایدئولوژی کل گرایی
2⃣ ایدئولوژی تقلیل گرایی
🔷 ایدئولوژی فیزیولوژی و آناتومی:
اصالت اثبات همه ی پدیدههای زیست شناسی به وسیله ی مکتب های فیزیکی و شیمیایی پذیرفته است.
ساز و کار تن درستی انسان در کارکرد صحیح و شکل و صورت طبیعی ارگان های بدن.
🔷 دکترین زیست شناسی سلولی و بیوشیمی:
🔰 دکترین سلولی تبین این موضوع است که سلولها، واحدهای سازنده ی کلیه ی موجودات زنده چه از نظر ساختمان و چه از نظر نحوه ی عملکرد می باشند و هر سلول از سلولهای ماقبل خود نشأت می گیرد.
🔰 دکترین بیوشیمی به تبیین مولکولی تمام فرآیندهای شیمیایی سلول زنده می پردازد.
این دکترین به چیستی و چرایی و چگونگی تن درستی انسان در نسبت با صحت ساختار سلول های آن و در مرتبه بعدی در مولکولهای بیوشیمیایی می پردازد.
❇️ اسلام: حکمت صحت ⬅️ مکتب بهداشت ⬅️ قاعده بهزیست
⭕️ حکمت صحت:
واژه ی عربی صحت در لفظ به معنای تندرستی است، این مفهوم در مقابل سقم و بیماری به کار میرود؛ در اسلام، صحت جسم و نفس انسان در مرتبه ی بعد از سلامت قلب موضوعیت دارد، صحت جسم و نفس مسئله ی روبنایی در نسبت با سلامت روح و قلب محسوب میشود.
حکمت صحت به پرسش از چیستی ابعاد مختلف تن درستی جسم و صحت نفس انسان میپردازد و سپس چرایی آن را تبیین میکند.
⭕️ مکتب بهداشت:
انسان دارای تن، نفس و روح است؛
هرگاه داشتن و داشت ابعاد مختلف جسمی، نفسی و روحی موضوعیت دارد در گام بعد "به داشتن" و "به داشت" آنها امری بایسته و ضروری است.
⭕️ قاعده ی بهزیست:
حکمت صحت، مبتنی بر مکتب بهداشت به قاعده ی بهزیستی منتج میشود. قاعده ی به زیستی تبیین چیستی و چرایی نسبت شناسی داشت مال، تن درستی جسم، صحت نفس، سلامت روح، سلامت دین در زندگی انسان و سپس تبیین چگونگی رقم زدن بهزیستی جهت نیل به تعالی است.
⭕️ امنیت:
گرچه فلسفه ی هلث، ایدئولوژی فیزیولوژی و آناتومی و دکتری سلولی، زیست سلولی و بیوشیمی از دستاوردهای غیرقابل انکار بشر محسوب می شود لیکن در حوزه ی سلامت، بایسته و شایسته نیست از حکمت صحت، مکتب بهداشت و قاعده ی بهزیست چشم پوشی نمود، زیرا که رویههای اسلامی در این حوزه طرح ریزی مکمل رویههای مدرنیستی محسوب می گردد.
@ghalbesalim_com | دکترین سلامت