🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۸/۱۶ 💡موضوع: (فلسفه بیماری) 🔷 مدرنیسم: فلسفه بیماری ⬅️ ایدئولوژی علیت و سبب شناسی ⬅️ دکترین پیش گیری و آسیب شناسی 🔶 اسلام: حکمت بهزیست ⬅️ مکتب ابتلاء ⬅ ️قاعده مرض و داء ⭕️ فلسفه بیماری: مخالف و معکوس راحتی و خوشی از نظر مدرنیسم ناخوشی و بیماری تلقی می‌شود، چیستی ماهیت بیماری در حوزه ی فلسفه ی بیماری تبیین می‌شود؛ بیماری در مقابل سلامت می باشد ولی تعریف بیماری بر اساس تعریف سلامت نیست. 💢 تعاریف متعدد فلسفه ی بیماری به شرح زیر می باشد: 1⃣ اختلال در احساس رفاه و تندرستی 2⃣ عدم تعادل در عملکرد و ساختار غیرطبیعی 3⃣ فقدان انطباق و هارمونی با محیط 4⃣ طبیعی نبودن در اندازه گیری آماری 5⃣ احساس کسالت ⭕️ ایدئولوژی علیت و سبب شناسی: ایدئولوژی علیت در مواجهه با بیماری و مرض، اصالت یافتن علت آن را مد نظر دارد و سبب شناسی به شناخت منشاء، سبب و علت و یا مجموعه ی علل بیماری ها می پردازد. ⭕️ دکترین پیش گیری و آسیب‌شناسی: سبب شناسی بیماری به دو دکترین پیش گیری و آسیب شناسی منتج می شود. در دکترین پیش گیری چیستی، چرایی و چگونگی مبارزه با منشاء و اسباب بیماری‌ها تبیین می‌شود، تا به این صورت از پیدایش بیماری پیشگیری شود. دکترین آسیب شناسی نیز به چیستی، چرایی و چگونگی تاثیر بیماری ها بر تغییر عملکرد و ساختار سلول ها، بافت ها و ارگان های بدن در صورت بروز بیماری می‌پردازد. ✅ حکمت بهزیست: حکمت بهزیستی پس از حکمت صحت، سلامت و بهداشت موضوعیت می‌یابد زیرا صحت، سلامت و بهداشت انسان سنگ‌بنای نیل به حیات طیبه در جهت تحقق و تعالی او را تشکیل می دهد. این تحقق تعالی در مفهوم به زیستی به معنای به سازی زندگی تجلی می یابد و تحقق آن منوط به نواندیشی و نوگرایی و نوسازی مبتنی بر دین است. ✅ مکتب ابتلاء: به سازی زندگی و به زیستی در گرو سربلندی در امتحان و ابتلاء الهی است، زیرا که خداوند متعال انسان را به واسطه ی شر یا خیر امتحان می‌کند تا بهتر و نیکوتر بودن زندگی او را در مقام عمل مشخص گردد. در سوره انبیا آیه ۳۵ به این موضوع اشاره شده است. ✅ قاعده ی مرض و داء: امام صادق(ع) مرض و بیماری را براین سه وجه تبیین می کنند: 1⃣ آن بیماری که آزمون است. 2⃣ بیماری که عقوبت و کیفر است. 3⃣ بیماری که علت مرگ و فنا است. حکمت بهزیست، مبتنی بر مکتب ابتلاء در روش‌شناسی بیماری به تبیین چیستی و چرایی این ۳ وجه بیماری می پردازد. ⭐️ نکته: 🌹 بیاندیشیم، بشنویم، تعقل کنیم و مثل چشمه بجوشیم. 🌹 کار را برای خدا نکنیم، بلکه برای خدا کار کنیم. 🌹 کسی که فکر می‌کند و عمل می‌کند، عاقل است؛ و تعقلی که به عمل منتج نشود تفکر نیست و فقط تخیل است. @ghalbesalim_com | دکترین سلامت