🔴 تاملی در مدلهای انتخاباتی و نسبتشان با مبانی شیعی (قسمت اول)
✏ ️
#احسان_صفرزاده (پژوهشگر و فعال فرهنگی) در
#گفتار_عصر 40
🔹پيروان مكتب اهلبيت، بعد از تجربه كوتاه حكومت علوي، در طول تاريخ محروم از قدرت بودهاند. در دورههایی مانند
#آل_بويه و
#صفويه و حتي
#سربداران امكان ظهور و نظامسازي ایدههای بنيادين مكتب اهل بيت وجود نداشته است. حتی در حکومت
#لارستان که یک مجتهد شیعه در رأس قدرت بود عملاً فرصت نظام سازی و تفصیل ایدههای ایشان فراهم نشد.
🔹حکومتهای مقابل از خلافت
#بنياميه گرفته به بعد، جز چند استثنا اغلب درونمايه هاي
#جبري يا
#اشعري داشتهاند. دقیقاً نقطه مقابل تفكرات شيعي كه بر
#عقلانيت و
#اختيار تاكيد دارد. عقلانيت شيعه موضوعي معرفت شناختي است ولي وقتي حكومت و قدرت و امكانات به دست عالمان شيعه ميافتد طبيعي است كه در سطوح مختلف نظام سازي دلالتهایی پيدا كند.
🔹در سطح كلان، تدوين قانون اساسي در مجلس خبرگان قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ يكي از جلوههای ظهور اين عقلانيت بود. نکته اینجاست که در سطوح مياني و پاييني هم نخبگان انقلابی بايد ملزم به همان عقلانیت باشند.
🔹انتخابات يكي از ساحتهای نمايان شده اين عقلانيت است. تصويري كه از انتخابات ساخته میشود هم در دنيا نشان از ميزان آزادی و انتخاب است و هم در تاريخ به عنوان امتحان عملی پيروان مكتب اهل بيت(ع) به ثبت میرسد.
🔹مدلهایی مانند
#هوالمطلوب نه تنها تقويت كننده انتخابگری و عقلانيت نيستند بلكه بر جبری مسلكی و فروكاستن تعقل بنا شدهاند. رهبر انقلاب بر حق انتخاب بهعنوان يكی از حقوق مدني مردم تاكيد میکنند. در نقطه مقابل، كسانی كه انتخاب مردم را با
#دوگانههای_مصنوعی محدود میکنند و با حذف تكثر و تنوع گزینهها، مردم را مجبور به انتخاب بين دو گزينه میکنند بخشی از حقوق مدنی مردم را سلب کردهاند.
🔹
#آيتالله_خامنهای در نهی آقای
#احمدینژاد در سال ۱۳۹۶ از كانديداتوری جملهای داشتند كه مبنای تكثر را در نگاه ايشان نشان میدهد: «دوقطبی در كشور مضر است به حال كشور.» انتخابگری واقعی بين گزینههای متنوع و متكثری روی میدهد كه هركدام نقاط قوت خود را عرضه کردهاند نه اينکه دو قطب هر كدام بر اساس دافعههای قطب مخالف كاسبی به راه بيندازند و مردم را جذب كنند.
🔹حزبالله و بسيجيان در جمهوری اسلامی بايد به سان اهل فتوت از حقوق مردم دفاع كنند نه اين كه بر خلاف مبنای رهبری،
#دشمن_حقوق_مردم باشند و آنها را مجبور به انتخاب بين دو گزينه حداقلی كند.
🔹تلاش برای دوقطبیسازی انتخاباتها يك رفتار انقلابی نيست. چون مبنای انقلاب، اختیار و عقلانيت شيعی بوده و تئوریهای جمهوری اسلامی هم (آنگونه كه در آثار امام و شهيد مطهری و آيت الله خامنهای و شهید بهشتی پيدا است) گسترش و تفصيل عقل و عدل و اصولی از اين دست میباشد نه جبری مسلكی و اشعریگری كه نقطه مقابل
#مكتب_اهلبيت است.
🔹پذیرفتنی نیست که خود را در میدان نظر پیرو و میراث دار
#شیخ_طوسی و
#سید_مرتضی_علم_الهدی و
#خواجه_نصیرالدین_طوسی بدانیم ولی آنگاه که قدرت و امکان پیدا کردیم ضد مبانی آنها را پیاده و نهادینه کنیم.
✅
@goftare_asr