📝جناب روحانی!پیامبر(ع) واهل بیت ایشان «نقدپذیر» بودند اما «قابل‌نقد» خیر ✅پاسخی درمورد افاضات جدید رئیس جمهور درمورد : ⛔️ وقتی کسی از «عاشورای امام حسین(ع)» و «مناظرات اعتقادیِ امام رضا(ع)» و «صلح امام حسن(ع)» بگیرد؛ یا با زبان روزه، مبنای اعتقادی شیعه دربارۀ ولایت الهیه‌ی امیرالمؤمنین علیه‌السلام و سخن صریح ایشان را با تقطیع، تفسیربه‌رأی کند، دیگر چندان عجیب نیست که چنین کسی طی یک هنرنمایی تازه، مسئله‌ی پیامبراعظم(ص) و اهل‌بیت(ع) را هم در بیانی ایهام‌دار و دوپهلو به مسلخ ببرد تا بتواند به استفادهٔ سیاسی‌اش را بکند! (دین سیاسی یا سیاستِ دینی؟...) 🔸 وقتی از «نقدپذیر بودن» سخن میگوید و یادی از حضرت ولی‌عصر(عج) میآوَرد که استثناءش کند، ناگهان انگار که امری تازه بر او منکشف شده باشد و از جایی به او الهام شده باشد، لحن سخن تغییر می‌کند و از مطلب قبلی اِعراض میکند که «حتی پیامبر(ص) هم قابل نقد است»! ✅گذشته از اینکه اصل حدیث و ماجرا هم آن چیزی نبوده که ایشان بیان کرد، در این باره لازم است چند نکته از مبانی اعتقادی شیعه مرور شود تا برای برخی موجب سوءتفاهم نسبت به معارف ناب شیعی پیش نیاید: 1️⃣ خداوند دربارۀ (ص) آنچنان محکم سخن میگوید که اگر در همان زمانه، رسوب جاهلیت مانع فهمیدنِ بعضی اعراب میشد، امروز دیگر با تأمل در قرآن جایی برای احتمال کوچکترین اشتباه و خطا در سخن پیامبر(ص) باقی نمیگذارد. از باب نمونه آنگاه که میفرماید «مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى؛ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحَی» که یعنی «پیامبرحتی یک کلمه هم از خودش سخن نمیگوید؛ هیچ سخنی نمیگوید مگر اینکه وحیِ الهی است» (۳و۴ سوره نجم) طبق این آیه شریفه، اساساً تفکیک میان «سخن خدا» و «سخن پیامبر» امری بی‌معنا است که اگر هم کسی چنین تصوری دارد، ناشی از بی‌اطلاعی‌اش نسبت به معارف قرآنی است. 2️⃣ براساس ادله‌ی قطعیِ قرآنی (از جمله آیه ۳۳ سوره احزاب معروف به آیه آیه ۵۹ سوره نساء معروف به که لزوم اطاعت مطلق از پیامبرواهل بیت را بیان میکنندوآیات دیگری ازاین قبیل ..) وبیان روایی و عقلی، آنچه که دربارۀ عصمت پیامبر گفته شد، عیناً راجع به اهل‌بیت نیز صادق است و از این جهت هیچ تفاوتی میان چهارده نور مقدس نیست. 3️⃣ پیامبر و اهل‌بیت (ع) همواره از اینکه اصحابشان از آن‌ها «پرسش» بکنند و «توضیح» بخواهند، استقبال می‌کردند. چرا که اساس اسلام بر پایۀ عقلانیت است و پرسش، نقطۀ آغازین «تفکر» است. همچنان‌که بسیاری از معارف نابی که از طریق روایات به دست ما رسیده، به دنبال پرسش‌هایی بوده که اصحاب نزد ائمه(ع) مطرح کرده اند. 4⃣همچنین پیامبر(ص )طبق آیه قرآن(وشاورهم فی الامر..) با اصحابشان میکردند اونم به دلیل رشد دادن صحابه واثبات حقانیت تصمیمات پیامبربه ایشان بوده؛بنابراین ونظرخواستن درسیره پیامبر دیده شده؛ 👈اما اگر پیامبر حکمی یا دستوری میفرمودند برای احدی جایز نبود که مخالفت کنند بنا به صریح آیات (نساء ۵۹؛ احزاب۳۶؛ نساء ۶۵؛ جن۲۳؛حشر۷؛وحدود ۱۶ آیه دیگر که مسلمانان را دربرابرفرمایشات پیامبرمیخواهدنه آنکه بخواهند پیامبررا نقدکنند) 5⃣ بنابراین گرچه روایات متعددی دلالت میکنند بر اینکه پیامبر و اهل‌بیت(ع) نقدهای جاهلانۀ دیگران را پاسخ داده و دلیل سخن یا عملکرد خویش را توضیح داده‌اند و به‌اقتضای اخلاق کریمانه‌شان «نقدپذیر» بودند، اما این نه بدان‌معناست که «قابل‌نقد» باشند و احتمال ارتکاب اشتباهی از سوی ایشان وجود داشته باشد. 6⃣اتفاقا صحابه ای که جناب روحانی مطرح میکنند بوده که بعد از اعلام جانشینی مولاعلی توسط پیامبر خطاب به پیامبر میگوید: اینکه گفتی ازطرف خودت بوده یا ازجانب خدا؛ وقتی پیامبرمیفرمایند از طرف خدا بوده؛این مردمیگوید :خدا اگراین سخنان حق است وازجانب توست بارانی از سنگ برماببار!که سه آیه اول سوره درموردعذابش نازل میشود.(منبع :تفسیرنمونه آیت الله مکارم شیرازی ذیل آیات ابتدایی سوره معارج) 💥7⃣اما درمورد دیدگاهی که جناب روحانی مطرح کردند نسبت به فرهنگ که به معنای صرف باشد؛این دیدگاه ناقص وسطحی است! ✅انتظار یعنی اعتراض به وضع موجود ودر کنارآن ؛امید و برای پذیرش وضع مطلوب 👈به عبارتی یک بخش از انتظار است اما اگر درهمان حد بماندمیشودفرهنگ که علیه امام عادل نیز اعتراض میکردند.وآخرسر با همون تفکراتشون امام را شهید کردند. 8⃣باید به جناب روحانی گفت: گویا قبل از اینکه درس سیاست بیاموزید باید درس امام شناسی یاد میگرفتید! 👈اما اگر این افاضات جدیدتان باز به خاطر منحرف کردن ذهن مردم از به حقشان است راه خطایی درپیش گرفته اید. هتک حرمت اهل بیت عاقبت خوشی ندارد. 📝حجت الاسلام ملااحمدی با اضافات