🔰إنما المؤمنون الذين... 🔹بشر اساسا در طول حیات خود به طور فطری به مجموعه‌ای از گزاره‌ها و اصول پایبند است و این پایبندی عموما ناشی از افکار، باورها، تمایلات و عقاید او است. غور در تاریخ زندگی بشر بر این نکته اذعان دارد که هم در میان ادیان الهی من جمله یهود، مسیحیت، اسلام و هم در آئین‌های غیرالهی همچون بودیسم، کنفسیوئیسم و غیره، هر یک به نحوی اصول و ارزش‌هایی را برای پیروان خود به ارمغان آورده و آن‌ها را دعوت بدان می نماید. چنان‌که اعمال و رفتار هر فرد نیز تا حدود زیادی بازگو کننده‌ی تمایلات، گرایش‌ها و باورهای وی است. حتی پیروان و معتقدین به مکتب نیهیلیسم یا پوچ‌انگاری که وجود یک بنیان عینی برای نظام ارزشی بشر را رد می‌کنند، دوراقع این گزاره نیز بازگو کننده‌ی اعتقادات و باورهای آنان است. لذا نمی‌توان فرد یا گروهی را یافت که فاقد گرایش، تمایل و باور معینی باشد. 🔹مجموعه‌ی تمایلات و گرایش‌های دینی در تلقی اسلام، تحت عنوان ایمان بیان می‌شود. امام خامنه‌ای(ره) در بیانات خود پیرامون مقوله‌ی ایمان می‌فرمایند:«مسأله ایمان، این گروش قلبی، وابستگی فکری و اعتقادی و روانی به یک مطلب، به یک شخص به یک قطب و به یک مرکز، که نامش ایمان است. اما مقوله‌ی ایمان تنها به همین تعریف خلاصه نمی‌شود که قلب انسان، این گروش و گرایش و گرویدگی را داشته باشد؛ بلکه آن وقتی ایمان به صورت راستین در کسی وجود دارد که بر طبق آن ایمان عمل کند. آن وقتی کسی می‌تواند ادعا کند که مومن واقعی است که به لوازم ایمان و تعهدات ایمان پایبند باشد. آن وقتی کسی می‌تواند بگوین من به خدا مومن و معتقدم که زندگی او و متنِ واقعیتِ وجود او، با آن کسی که منکر خداست، تفاوتی داشته باشد.» 🔹اهمیت ایمان در نگاه اسلام آنگاه فهم می‌گردد که بدانیم خدواند در قرآن کریم، قرین به ۷۰ مرتبه با تعابیر و مضامین مختلف به ذکر عبارت شریفه‌ی «الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» می‌پردازند. از فرهنگ قرآنی چنین مستفاد می‌گردد که در قرآن کریم، تقدم ایمان بر عمل صالح مطمح نظر است و شرط پذیرش عمل صالح، داشتن ایمان می‌باشد؛ کمااینکه برای خودِ عمل نیز، خصیصه‌ی صالح بودن را متذکر می‌گردد. مقصود از عمل صالح نیز، انجام آن دسته از تعهدات متناسب با ایمان است. در مقام تمثیل، اگر در عدد ریاضی ‹ ۱۰۰۰۰۰›، هر ‹صفر› را به منزله یک عمل نیک و صالح در نظر بگیریم، زمانی اعمال صالح ما واجد ارزش خواهند بود که حتما ایمان که به مثابه عدد ‹یک› در نظر گرفته شده است، قبل از صفرها قرار گیرد. همان‌گونه که صفرها به تنهایی و بدون عدد یک، به لحاظ کمیت فاقد ارزش هستند، از منظر اسلام و قرآن نیز انجام عمل نیک و صالح بدون داشتن ایمان مورد پذیرش نیست. در اندیشگاه رهبر معظم انقلاب، عمل صالح یعنی تعهد متناسب با ایمان. همچنین ایشان مومن راستین را چنین تعبیر می‌فرمایند: "مومن راستین، آن مومنی است که اگر یک کلمه از حقایق و معارف دینی و الهی در دل اوست، آن یک کلمه را با تدبیر، با دقت نظر، با اندیشیدن، با هر چه نسبت به آن یک کلمه مساعد است، ایمان خود را زیادتر کند و این ایمان را از زایل شدن نجات دهد". 🔹مضاف بر این، ایمان از منظر اسلام و قرآن شرایط و خصیصه‌هایی را دارا است که در جای جای قرآن و به طور متعدد بدان‌ها اشاره گردیده است. نخست آن‌که ایمان مورد نظر قرآن، ایمانی است که همراه با آگاهی،فهم، بصیرت و شعور است و به‌دور از هرگونه تقلید کورکورانه و تعصب جاهلیت است. چه بسا قرآن در آیات مختلف پیروی کورکورانه و از روی تعصبِ اعراب جاهلیت را مذمت می‌نماید. بی‌شک ایمانِ توأم با آگاهی، درک و شعور است که ایمان مستقر را رقم می‌زند و در قلب مومن ریشه می‌دواند و در نهایت در عمل و رفتار او ظهور و بروز می‌نماید. نکته دوم پیرامون ایمانِ مورد نظر قرآن، مقوله‌ی مولد بودن ایمان و تعهداتی است که در پی آن بر هر فرد مومنی موجب می‌گردد، درواقع مقصود تعهدآفرین بودن ایمان است. در منطق قرآنی، مومن حقیقی فردی مکلف، متعهد و عامل به حدود و دستورات الهی است. 🔸نتیجه ایمان با چنین خصیصه‌هایی، مومنی حقیقی است که به موارد ذیل متصف می‌باشد: ۱. با یاد خدا، وجلت قلوبهم در مورد وی رقم می‌خورد؛ ۲. با شنیدن آیات الهی، ایما‌ن وی افزون می‌گردد؛ ۳. همواره بر خدا توکل دارد، هماره جزء اقامه‌کنندگان نماز است؛ ۴. از آن‌چه خدا روزی او می‌کند انفاق می‌کند. مومنینی که واجد چنین خصیصه‌هایی باشند، بی‌شک در نزد پروردگارشان دارای درجاتی هستند و مشمول مغفرت و رزق کریمانه‌ی الهی می‌باشند.(سوره مبارکه انفال آیات ۱ تا ۴) ✍️نگاشت وقایع |زهرا ملکی 🌐لینک: https://eitaa.com/events_mapping https://t.me/events_mapping ✅کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست 🌐 @strategistladies