eitaa logo
نگاشت وقایع | زهرا ملکی
35 دنبال‌کننده
4 عکس
1 ویدیو
0 فایل
نگاشت در علوم رياضيات، به معنای رابطه‌ای است که هر نقطه از یک مجموعه را بر نقطه‌ای از مجموعه‌ی دیگر می‌نگارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊️لاتقربوا الزنا! 🔹نقل است که روزی شیطان و زن بدکاره و زنازاده‌ای به مصاف هم می‌روند و برای اثبات قدرت و برتری خود به رقابت می‌پردازند. آن دو با یکدیگر قرار می‌گذارند که بدترین فسادهای ممکن را انجام دهند و به پیش یکدیگر باز گردند. 🔹شیطان به سراغ دختر و پسری می‌رود و سعی در اغوا کردن آن‌دو نموده تا به یکدیگر نزدیک گردند و از این طریق آنان را وارد یک رابطه نامشروع نماید. 🔹زن بدکاره در پی اثبات قدرت خود، به ویران نمودن آبادی‌ها، روستاها، شهرها، مُلک‌ها و ایجاد اختلاف و گسست میان روابط افراد همت می‌گمارد. 🔹هنگامی که آن دو در موعد مقرر پیش یکدیگر باز می‌گردند زن بدکاره، مسرور و سرخوش از کردار خویش، به نقل خرابکاری‌های خود زبان می‌گشاید: " بسیار آبادی‌ها و روستاها ها را به هم ریختم و ویران نمودم، بسیاری انسان ها را به جان یکدیگر انداختم، شمار زیادی از مردان و زنان را به انحراف کشاندم، شمار زیادی از خانواده‌ها را برافکندم، بسیاری از حاکمان رابه جنگ وادار نمودم". آنگاه خطاب به شیطان می‌گوید: از عمل خود بازگو! شیطان در پاسخ زن می‌گوید: همان قدر که تلاش کنم تا فرزند نامشروعی متولد شود و شخص بدکاره‌ای چون تو در هر جامعه‌ای باشد، ماموریت خود را انجام داده‌‌ام! 🔸مقصود از نگارش متن نقل حکایتی کوتاه و عبرت‌آموز است برای آنکه خطر تولد فرزندان نامشروع و غیرحلال‌زاده را در جامعه متذکر شود و تحذیر دهد. ✍️ نگاشت وقایع | زهرا ملکی 🌐لینک: https://eitaa.com/events_mapping https://t.me/events_mapping
🖊️قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخدُودِ! (بخش نخست) 🔹كلمه اخدود به معناى شكاف بزرگ زمين است. اصحاب اخدود جباران ستمگرى بودند كه زمين را مى‌شكافتند و آن را پر از آتش می‌نمودند و مؤمنين مسیحی را به جرم اين‌كه ايمان دارند و از گرایش به یهودیت اعراض داشتند، در آن مى‌انداختند و مى‌سوزاندند. 🔹آیت الله مکارم شیرازی ذیل این آیات می‌فرمایند: پادشاهى به نام ذونواس در یمن حکومت مى‌کرد. وى به آیین یهود گرایش پیدا کرد و یهودى شد و نام یوسف را براى خود انتخاب کرد. سپس فرمان داد که همه مردم باید یهودى شوند. به وى خبر دادند که در شمال جزیرة العرب در شهر نجران عدّه اى مسیحى هستند که حاضر نیستند دست از آیین خود بردارند. این پادشاه با شنیدن این خبر فرمان داد: «باید به آن‌جا رفته، آن‌ها را ادب کنیم». بدین منظور به همراه لشکر انبوهى به نجران رفت، گودال‌هاى متعدّدى حفر کردند، سپس آتش بسیار شعله‌ورى در درون گودال‌ها تهیّه نمودند. آن‌گاه مؤمنان به حضرت مسیح(ع) را در اطراف گودال‌ها جمع کردند. آن‌هایی که دست از آیین خود برداشته و یهودى مى‌شدند را رها مى‌کردند و کسانى که استقامت کرده و دست از آیین مسیح برنمى‌داشتند را روانه گودال‌هاى آتش مى‌کردند. 🔹بر طبق تفسیر المیزان، منظور از قُتِل ، لعنت و طرد از درگاه خداى تعالى است. وصف نار به وَقود در آیه‌ی « النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ»، براى اشاره به عظمت امر آن آتش و شدت اشتعال و افروختگى آن است. «إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ»، اشاره بدان دارد كه ستمكاران، لب آتش و پيرامون آن نشسته بودند تا سوخته شدن مؤمنين را نظاره كنند «وَ هُمْ عَلى‌ ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ»، يعنى حاضر بودند و عمل سوزاندن و سوخته شدن مؤمنين را مشاهده مى‌كردند. قرآن کریم به شدت نفرت ستمکاران از مومنین به سبب ایمان آن‌ها به خدا اشاره می‌نماید که به خاطر داشتن ايمان‌شان، آنان را سوزاندند. ادامه آیات با یادآوردی مقاومت مسیحیان آن برهه، خطاب به مسلمانانى که گرفتار آزار، اذیّت و شکنجه‌هاى مشرکان قریش بودند، متذکر می‌گردد شما هم مقاومت کنید و همان‌گونه که انتقام مؤمنان به مسیح(علیه السلام) از ذونواس گرفته شد، به زودى خداى تعالى به اينان عذاب دوزخ را مى‌چشاند و برای مومنین « لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ» است. ⬅️ ادامه در پست بعدی... ✍️نگاشت وقایع | زهرا ملکی 🌐لینک: https://eitaa.com/events_mapping https://t.me/events_mapping
🖊️قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخدُودِ! (بخش دوم) 🔹 در میان اخبار مختلف این روزهای اخیر، خبر مربوط به کمبود داروی حیاتی‌ای به نام وارفارین موضوع مهمی است. اگر اخیر به داروخانه رفته باشید حداقل به یک بیمار مستأصل برخورد خواهید کرد که عاجزانه و ملتمسانه در پيشخوان داروخانه متقاضی قرص وارفارین است. این قرص، داروی حیاتی بیماران قلبی است که میزان غلظت خون آنان را تنظیم می‌کند، اگر میزان دوز دریافتی این دارو یکی دو روز تغییر یابد و بیمار داروی خود را به هنگام دریافت نکند، زندگی و حیات فرد بیمار قلبی با خطر جدی مواجه خواهد نموده و ممکن است منجر به سکته و مرگ آنان گردد. اگر در اطرافیان یا در خانواده خود یک بیمار قلبی داشته باشید که نیازمند مصرف منظم داروی وارفارین است، آنگاه خطر کمبود و فقدان این دارو را بهتر درک خواهید نمود. نه تنها بیمار لحظات خود را با نگرانی و استرس سپری می‌کند، بلکه اطرافیان آنان ساعات متمادی خود را همراه با تشویش بسیار به دنبال تهیه داروی مذکور از داروخانه‌ای به داروخانه دیگر می‌گذرانند. 🔹کمبود داروی انسولین، کمبود شیر خشک کودکان، کمبود قرص پرازوسین و اکنون نیز کمبود داروی حیاتی وارفارین از جمله بازهای خطرناک مافیای دارو است که هر از چندگاه با به هم ریختن بازار داروهای مورد نیاز بسیاری از بیماران، موج التهاب و دل‌واپسی را روانه جامعه می‌کنند تا بتوانند خبرسازی‌های داغ انجام دهند، در حالی‌که خودخواهانه و متفرعنانه شاهد و ناظر گرفتاری و تعب مردم هستند. اما در این بازی که بسیاری ممکن است جان خود را از دست دهند و خانواده‌هایی را داغ‌دار کنند و کودکانی پدر و مادر خود را از دست دهند، سود هنگفت آن در جیب مافیای دارو خواهد رفت. 🔹گرچه این امر سبب می شود که دولت به جای تمرکز بر امور جاری و مهم، زمان را صرف مدیریت تامین دارو کند و علاوه بر آن هزینه‌های پزشکی و درمانی و بعضا اقتصادی را به بخش بهداشت و درمان تحمیل می‌نماید؛ اما مهم‌ترین هدف آن‌ها فراهم نمودن اسباب نارضایتی مردم از کشور و ناکارآمد نشان دادن مجریان دولت در عدم تامین پایدار داروهای بیماران خاص و به‌هم ریختن سلامت روانی جامعه است. 🔸 خداوند به کسانی که در جامعه مسلمین فتنه بر پا می‌کنند و بر سر مرگ و زندگی دیگران به راحتی قمار می‌کنند، وعده‌ی عذاب جهنم و عذاب حريق‌ را می‌دهد به گونه‌ای که «إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ». هم‌چنان که در ماجرای اصحاب اخدود خداوند باری تعالی یاد‌آور می‌شوند که «إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا، فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذابُ الْحَرِيقِ». اندیشه و تعمق در آیات شریفه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی بروج این دقیقه را متذکر می‌گردد که محنت و شكنجه‌ای که به سبب فتنه دشمنان و منافقین، بر مومنین و مومنات وارد می‌گردد و آنان را در تنگنا قرار می‌دهد و سلامت و آرامش آنان را نشانه می‌گیرد، بی‌شک به دلیل ایمان آنان است؛ لذا اولا، همانند مومنین به حضرت مسیح مامور به استقامت هستند، ثانیا این وعده‌ای الهی است که سرانجام خداوند انتقام‌شان را از عاملین آن خواهد گرفت. ✍️نگاشت وقایع | زهرا ملکی 🌐لینک: https://eitaa.com/events_mapping https://t.me/events_mapping
🖊️إنما المؤمنون الذين... 🔹بشر اساسا در طول حیات خود به طور فطری به مجموعه‌ای از گزاره‌ها و اصول پایبند است و این پایبندی عموما ناشی از افکار، باورها، تمایلات و عقاید او است. غور در تاریخ زندگی بشر بر این نکته اذعان دارد که هم در میان ادیان الهی من جمله یهود، مسیحیت، اسلام و هم در آئین‌های غیرالهی همچون بودیسم، کنفسیوئیسم و غیره، هر یک به نحوی اصول و ارزش‌هایی را برای پیروان خود به ارمغان آورده و آن‌ها را دعوت بدان می نماید. چنان‌که اعمال و رفتار هر فرد نیز تا حدود زیادی بازگو کننده‌ی تمایلات، گرایش‌ها و باورهای وی است. حتی پیروان و معتقدین به مکتب نیهیلیسم یا پوچ‌انگاری که وجود یک بنیان عینی برای نظام ارزشی بشر را رد می‌کنند، در واقع این گزاره نیز بازگو کننده‌ی اعتقادات و باورهای آنان است. لذا نمی‌توان فرد یا گروهی را یافت که فاقد گرایش، تمایل و باور معینی باشد. 🔹مجموعه‌ی تمایلات و گرایش‌های دینی در تلقی اسلام، تحت عنوان ایمان بیان می‌شود. امام خامنه‌ای(ره) در بیانات خود پیرامون مقوله‌ی ایمان می‌فرمایند:«مسأله ایمان، این گروش قلبی، وابستگی فکری و اعتقادی و روانی به یک مطلب، به یک شخص به یک قطب و به یک مرکز، که نامش ایمان است. اما مقوله‌ی ایمان تنها به همین تعریف خلاصه نمی‌شود که قلب انسان، این گروش و گرایش و گرویدگی را داشته باشد؛ بلکه آن وقتی ایمان به صورت راستین در کسی وجود دارد که بر طبق آن ایمان عمل کند. آن وقتی کسی می‌تواند ادعا کند که مومن واقعی است که به لوازم ایمان و تعهدات ایمان پایبند باشد. آن وقتی کسی می‌تواند بگوید من به خدا مومن و معتقدم که زندگی او و متنِ واقعیتِ وجود او، با آن کسی که منکر خداست، تفاوتی داشته باشد.» 🔹اهمیت ایمان در نگاه اسلام آنگاه فهم می‌گردد که بدانیم خدواند در قرآن کریم، قرین به 70 مرتبه با تعابیر و مضامین مختلف به ذکر عبارت شریفه‌ی «الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» می‌پردازند. از فرهنگ قرآنی چنین مستفاد می‌گردد که در قرآن کریم، تقدم ایمان بر عمل صالح مطمح نظر است و شرط پذیرش عمل صالح، داشتن ایمان می‌باشد؛ کمااینکه برای خودِ عمل نیز، خصیصه‌ی صالح بودن را متذکر می‌گردد. مقصود از عمل صالح نیز، انجام آن دسته از تعهدات متناسب با ایمان است. در مقام تمثیل، اگر در عدد ریاضی ‹ 100000›، هر ‹صفر› را به منزله یک عمل نیک و صالح در نظر بگیریم، زمانی اعمال صالح ما واجد ارزش خواهند بود که حتما ایمان که به مثابه عدد ‹یک› در نظر گرفته شده است، قبل از صفرها قرار گیرد. همان‌گونه که صفرها به تنهایی و بدون عدد یک، به لحاظ کمیت فاقد ارزش هستند، از منظر اسلام و قرآن نیز انجام عمل نیک و صالح بدون داشتن ایمان مورد پذیرش نیست. در اندیشگاه رهبر معظم انقلاب، عمل صالح یعنی تعهد متناسب با ایمان. همچنین ایشان مومن راستین را چنین تعبیر می‌فرمایند: "مومن راستین، آن مومنی است که اگر یک کلمه از حقایق و معارف دینی و الهی در دل اوست، آن یک کلمه را با تدبیر، با دقت نظر، با اندیشیدن، با هر چه نسبت به آن یک کلمه مساعد است، ایمان خود را زیادتر کند و این ایمان را از زایل شدن نجات دهد". 🔹مضاف بر این، ایمان از منظر اسلام و قرآن شرایط و خصیصه‌هایی را دارا است که در جای جای قرآن و به طور متعدد بدان‌ها اشاره گردیده است. نخست آن‌که ایمان مورد نظر قرآن، ایمانی است که همراه با آگاهی،فهم، بصیرت و شعور است و به‌دور از هرگونه تقلید کورکورانه و تعصب جاهلیت است. چه بسا قرآن در آیات مختلف پیروی کورکورانه و از روی تعصبِ اعراب جاهلیت را مذمت می‌نماید. بی‌شک ایمانِ توأم با آگاهی، درک و شعور است که ایمان مستقر را رقم می‌زند و در قلب مومن ریشه می‌دواند و در نهایت در عمل و رفتار او ظهور و بروز می‌نماید. نکته دوم پیرامون ایمانِ مورد نظر قرآن، مقوله‌ی مولد بودن ایمان و تعهداتی است که در پی آن بر هر فرد مومنی موجب می‌گردد، درواقع مقصود تعهدآفرین بودن ایمان است. در منطق قرآنی، مومن حقیقی فردی مکلف، متعهد و عامل به حدود و دستورات الهی است. 🔸نتیجه ایمان با چنین خصیصه‌هایی، مومنی حقیقی است که به موارد ذیل متصف می‌باشد: 1. با یاد خدا، وجلت قلوبهم در مورد وی رقم می‌خورد؛ 2. با شنیدن آیات الهی، ایما‌ن وی افزون می‌گردد؛ 3. همواره بر خدا توکل دارد، هماره جزء اقامه‌کنندگان نماز است؛ 4. از آن‌چه خدا روزی او می‌کند انفاق می‌کند. مومنینی که واجد چنین خصیصه‌هایی باشند، بی‌شک در نزد پروردگارشان دارای درجاتی هستند و مشمول مغفرت و رزق کریمانه‌ی الهی می‌باشند.(سوره مبارکه انفال آیات 1 تا 4) ✍️نگاشت وقایع |زهرا ملکی 🌐لینک: https://eitaa.com/events_mapping https://t.me/events_mapping
🖊️جاویدان انقلاب اسلامیِ عزیزِ ما! 🔹 در میان انقلاب‌های مختلف دنیا، انقلاب اسلامی ایران در سال 57، همواره از حیث ماهیت، چگونگی و علل تحقق آن مورد مداقه و مطالعه‌ی اندیشمندان حوزه‌های مختلف بوده است. 🔹گرچه انقلاب اسلامی ایران در سال 57 در جهت تغییرات بنیادین ساختار سیاسی حکومت رقم خورد؛ اما چند خصیصه‌ی مهم پیرامون آن می‌توان برشمرد که آن را از سایر انقلاب‌ها متمایز می‌نماید. 🔹یکی از علل شکل‌گیری انقلاب اسلامی، مردمی بودند که نیاز به تغییر را در خود و در جامعه‌ی خود احساس نمودند. حکومت پهلوی آن روزگار بسیاری از حدود و خطوط قرمز مردم را زیر پا نهاده بود و همین امر سبب نارضایتی و خروش بسیاری گردید. لذا این انقلاب کاملا مردمی بوده و تکیه‌ی آن بر مردم بود، چه آنکه این عامل مهم منطبق بر سنت قرآنیِ «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» بود. 🔹بشر فطرتا آزادی‌خواه است و هیچ‌گونه ظلمی را برنمی‌تابد و همین خصیصه‌ی وی در همیشه‌ی تاریخ، عامل حرکت و تحول جوامع بشری بوده است. علت دیگر تحقق این انقلاب حس آزادی‌طلبی و استقلال‌خواهی مردم بود که توسط امام راحل (ره) در مردم زنده شد و جان دوباره یافت. 🔹 نکته‌ی درخور توجه و مهم دیگر، داشتن ماهیت الهی و معنوی انقلاب اسلامی و ممزوج بودن آن با متغیر بنیادین ایمان می‌باشد. مردم به کمک باورهای دینی خود و در جهت حفظ حدود و ارزش‌های دینی‌ای که بدان پایبند بودند با یکدیگر همگام شدند و توانستند چنین تحولی را سبب گردند. 🔹بی‌شک تحولی که مولفه‌ی مهم مردمی بودن زیربنای آن باشد و به مردم تکیه داشته باشد و مطابق فطرت بشری و قوانین الهی نیز رقم بخورد، مستحکم‌تر و پایدارتر خواهد بود و بقای آن تضمین شده است. همچنین بر خلاف برخی نظریه پردازان که برای بسیاری از انقلاب‌ها دوره‌های تولد، رشد و نزول را متصور هستند، انقلاب‌ اسلامیِ ما به دلیل آنکه واجد ویژگی‌های دینی و مطابق قوانین الهی است، و به جهت آنکه قوانین الهی محدود به زمان و عصر و مکان خاصی نیست، همواره پویا و در حال رشد است. 🔹امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، انقلاب اسلامی را شجره طیبه‌ای تنومند و تناور می‌دانند که از استحکام ساخت درونی برخوردار است و ریشه‌دار می‌باشد و چون قائل به مقاومت در سایه‌ی ایمان و باورمند به وعده‌ی الهی است، بیان می‌دارند هیچ طوفانی نمی‌تواند آن را از جای برکند. ایشان بر این باورند که این انقلاب یک نظم جدید برای بشریت ارائه نموده است و نسخه‌ی حرکت و پیشرفت همه‌ی مسلمان در جهان اسلام می‌باشد. 🔸بر همین اساس، مادامی که این انقلاب ماهیت معنوی و الهی خود را حفظ نماید و پایبند به صیانت از هویت انقلاب اسلامی خود باشد و ارزش‌های آن از سوی آحاد جامعه شناخته و ارج نهاده شوند، با پشتیبانی مردم فقید، ایرانِ عزیز پابرجا و جاودان خواهد بود. 🔸ضمن آنکه قادر است روحیه‌ی انقلابی خود را صادر کند و یقینا برای مظلومان عالم از حیث ایستادگی در مقابل زورگویان، عبرت‌آموز است. ✍️نگاشت وقایع | زهرا ملکی 🌐لینک: https://eitaa.com/events_mapping https://t.me/events_mapping
🖊️تَبَرُّج جاهلی 🔹یکی از نیاز‌های طبیعی بشر، کسب محبت و اعتماد اطرافیان خود و مورد احترام و اکرام قرار گرفتن از سوی دیگران است؛ اما مشکل هنگامی رخ می‌دهد که این نیاز به درستی پاسخ داده نشود و در فرد مشکل‌ساز گردد، به گونه‌ای که افراد به منظور حصول توجه و تمجید کسانی که در دایره‌ی ارتباطی آنان هستند به شکلی افراطی سرمایه‌ی حیات خود را برای آن صرف می‌نمایند. 🔹از منظر مباحث روان‌شناسی، «اختلال شخصیت نمایشی» عارضه‌ای است که فرد مبتلا بدان علاقه‌مند است کانون توجه دیگران قرار گیرد و همواره به دنبال تایید دیگران می‌باشد. از ویژگی‌های بارز این اختلال، احساساتی بودن و توجه‌طلبی مفرط است. در این الگوی رفتاری بی‌ثبات و بیش از حد هیجانی، افراد غالبا دارای وضعیت روحی ناپایداری هستند و خودباوری و اعتماد به نفس در آن‌ها متاثر از میزان توجه دیگران بدان‌ها است. افرادی که دچار این عارضه می‌باشند بیش از اندازه به ظاهر و فیزیک خود اهمیت می‌دهند و استفاده از لباس‌های نمایشی از عادات بارز آن‌ها است . فرد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی ( هیستریونیک)، عموما از طریق رفتارهای متفاوت و هیجانی، شیوه‌های اغواگری و عشوه‌گری‌های جنسی و زننده در صدد جلب توجه اطرافیان خود است؛ به گونه‌ای که اگر توجه لازم را دریافت نکند دچار سرخوردگی و احساس یاس می‌گردد. این صفات موجب پریشانی ذهنی در فرد می‌گردد و آسیب‌های اجتماعی و کارکردی را به دنبال خواهد داشت. شایان ذکر است که صاحب‌نظران این حوزه تصریح می‌نمایند این اختلال در زنان شایع‌تر است. 🔹امروزه این دست کنش‌ها و اعمال نمایشی، بیش از هر روزگار دیگری در جوامع مرسوم گردیده است. مضاف بر شیوه‌ی حضور افراد در محافل خانوادگی و اجتماعی و نحوه‌ی رفتار و کردار آنان هنگام حضور در جامعه، متاسفانه فضای مجازی، انواع شبکه‌های اجتماعی، صفحات شخصی وِب و غیره، همگی بستری برای خود‌آرایی و به نمایش گذاشتن خویش به منظور دریافت توجه بیشتر از سوی دیگران گردیده است. این مسأله به گونه‌ای است که فرد با پوشش ظاهری و رفتار نامتعارف خود همچون برج و سکویی می‌ماند که از فاصله نزدیک و دور، پیوسته توجه و التفات دیگران را به خود جلب می‌نماید. 🔸این مساله در جهان بینی اسلام تحت عنوان تبرج بیان می‌گردد و مطابق احکام الهی هر گونه رفتار و عملی که شکلی از تبرج محسوب گردد حرام است. خداوند در قرآن کریم خطاب به همه‌ی بانوان به طور عموم، و به زنان پیامبر به طور خاص، دستور می‌فرمایند که هنگام حضور در جامعه و در زمانی که بیرون از خانه هستید، به گونه‌ای ظهور پیدا نکنید که موجب جلب توجه دیگران گردید، «وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى»! 🔸مطابق اندیشه‌ی مفسرین، بَرْج، مکان و قلعه‌ای است که برای همه آشکار است و مراد از تبرج، خودنمایی و جلوه‌گری زن در مقابل انظار دیگران است به گونه‌ای که منجر به جلب نفوس و تحریض مردان گردد. قرآن کریم بدین منظور به زنان مومن پیرامون نحوه‌ی رفتار و کردار و شیوه‌ی عمل آن‌ها دستوراتی را متذکر می‌گردد: 1. زینت‌های خود را بر بیگانه آشکار مسازید (‌آیه‌ی 31 و 60 سوره‌ی نور)؛ 2. اندام و جسم خود را با لباس مناسب بپوشانید (آیه‌ی 31 سوره‌ی نور)؛ 3. هنگام راه رفتن پاهای خود را به گونه‌ای که خلخال و زینت پنهان آن آشکار گردد بر زمین مکوبید (‌ایه‌ی31 سوره‌ی نور)؛ 4. به گونه‌ای سخن مگویید که مورد طمع کسانی قرار بگیرید که دچار مرض قلب هستند و به درستی و به شکل قول معروف سخن بگویید (آیه‌ی 32 سوره احزاب). ✍️نگاشت وقایع | زهرا ملکی 🌐لینک: https://eitaa.com/events_mapping https://t.me/events_mapping
🖊️چرایی دستور پوشش در اسلام برای بانوان! 🔹 در نگاه مدرن شیوه‌ی پوشش بانوان متاثر از فلسفه‌ی اباحي‌گری است و از منظر مباحث روان‌شناسی تنها هنگامی بدان اشکال وارد است که فرد به منظور کسب توجه دیگران دچار نوعی افراط می‌گردد؛ لذا آن را نوعی اختلال و عدم اعتماد به نفس وی تلقی می‌نماید. این نگاه بیشتر از حیث فردی به مساله می‌پردازد و تاثیر سبک پوشش زنان بر تنظیم مناسبات میان زن و مرد و آثار اجتماعی ناشی از آن در این نگاه نادیده انگاشته می‌گردد. بر خلاف این تلقی، دیدگاه و احکام اسلام برای بانوان مطابق با فطرتی است که بر اساس آن خلق شده‌اند و به همین سبب برای آن حدودی را مترتب می‌داند. 🔹استاد مطهری در این خصوص می‌فرمایند: "علت اینکه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است این است که میل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است. 🔹از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شکار است و زن شکارچی، همچنان‌که از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار است و مرد شکارچی. میل زن به خودآرایی از این نوع حس شکارچی‌گری او ناشی می‌‏شود. در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که مردان لباسهای بدن نما و آرایشهای تحریک کننده به کار برند. این زن است که به حکم طبیعت خاص خود می‏خواهد دلبری کند و مرد را دلباخته و در دام علاقه به خود اسیر سازد. لهذا انحراف تبرّج و برهنگی از انحراف‌های مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است"(1). 📗(1)استاد مطهری، مسئله حجاب، ص۸۰ ✍️نگاشت وقایع | زهرا ملکی 🌐لینک: https://eitaa.com/events_mapping https://t.me/events_mapping
⬛ اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَیْرا» ▪️غایت جهاد مخلصانه و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر انسان مؤمن در راه خدا، عاقبتی جز شهادت نیست! ▪️گرچه به هنگامه گفتن و نوشتن از فقدان عزیزان نفس تاب نمی‌آورد و قلم می‌لغزد و اشک بی‌اختیار سرازیر می‌گردد؛ اما ما همچنان مأمور به «فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ» هستیم، باشد که خداوند ما را در زمره‌ی صدیقین و شهداء بپذیرد، إن شاء الله. 🤲 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اخْتِمْ لِی بِخَیْرٍ. ✍️نگاشت وقایع | زهرا ملکی 🌐لینک: https://eitaa.com/events_mapping https://t.me/events_mapping