💠💠⚜️💠💠 ✅رشد کردن هزینه دارد اصلاً روح طرح این مسأله چه بود؟ برای حل و فصل چه چیزی بود؟ حل و فصل بعضی از بحران‌ها و معضلات اجتماعی. به حکم اینکه انسان اند و عواطف دارند چه زن و چه مرد. می‌بینند این فرد دارد ضایع می‌شود. به حکم انسان بودن و عواطف داشتن باید در مقابل دیگرانی که مشکل دارند واکنش نشان بدهد (تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی) از کجا ما انسانیم؟ دوم به حکم اینکه می‌خواهند رشد کنند. شما چرا در ماه مبارک رمضان در مرداد ماه، از روزه گرفتن اذیت نمی‌شوید، حتی اگر کار بدنی هم داشته باشید، چرا این کار را می‌کنید؟ 🌱 برای رشد باید هزینه هایش را پرداخت. یک کاسه آش را کسی در این عالم مفت به کسی می‌دهد؟ این مساله واجب که نیست، اما کسانی که می‌خواهند بیشتر رشد کنند توجه می‌کنند. این حکم می‌گوید آنها که در سطح ایمانند آن قدر مسؤولیت پذیری دارند، خانم هایشان هم در سطحی از ایمان هستند که می‌خواهند به خداوند نزدیک تر شوند. اگر شما به خانواده‌ای که بچه هایی را تحت پوشش و سرپرستی خود می‌گیرند سری زده باشید، چه حسی به شما دست می‌دهد؟ آیا در این فضا رشد نمی‌کنید؟ منتها یک نکته‌ای اینجا دارد: ❇️وَ قَالَ ابا عبد الله الحسین فِی مَسِیرِهِ إِلَى كَرْبَلَاءَ «...إِنَّ النَّاسَ‏ عَبِیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیانُونَ» - مردم‏ بندگان‏ دنیا هستند و دین لعابى است كه تا زندگى روبراه است، به دور زبان مى‏گردانند و چون دوران آزمایش رسد دینداران كمیاب شوند -چقدر این حرف پشت مرا می‌لرزاند. این حرف کمر مرا شکسته. با دین همراهند، اما تا کجا؟ تا سر زدن به خانه، تا هفته‌ای یکبار، تا اینکه خرج این خانواده کمر مرا نشکند، تا که یک تفننی باشد که حس کنم عجب من آدم خوبی ام. گاهی ما کمکی که می‌کنیم برای خودمان است نه آنها. می‌خواهیم با به دست آوردن یک حس خوب، گرهی از معضلات درونی خودمان باز کنیم. انما نطعمکم لوجه خودم. حس خوبی دارم چون دلم سوخته! «إنما نطعمکم لوجه الله لا نرید... »در این فضا اگر شما به من فحش بدهی یا تشکر کنی برایم فرق نمی‌کند. چون اصلاً برای شما نبود که بعد بگویم دیگر من دستم را داغ می‌کنم که به کسی خوبی نکنم. «من پشت دستم را داغ کنم» یعنی برای شما انجام دادم، نه برای خداوند. در قضیۀ نزول سورۀ هل أتی، اصلاً آن نفر سومی که اسیر بود بد و بیراه به حضرت امیر علیه السلام گفت؛ در مقابل بد و بیراه هایش حضرت پنج تا نان را داد. اما ما تا کجا همراهیم؟ ما دَرَّت معایشهم؛ تا به زندگیمان لطمۀ جدی نخورد. «و اذا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیانُونَ» وقتی کار سخت بشود، آنها کمند، خیلی کمند. نه مردش زیر بار این مسؤولیت می‌رود نه خانمش حاضر است این کار را بکند. خانم به واسطۀ خودش، مرد هم به واسطۀ خودش؛ درست است یا نه؟ 🌿چرا خانم‌ها اکثراً با این حکم مخالفند؟ فکر می‌کنند آقایان به نفعشان است؛ درست است؟ مگر راه شهوات در این جامعه بسته است. اتفاقاً مردها هم با این حکم مخالفند. خیلی هم مخالفند؛ چرا؟ چون بار روی دوش او می‌آورد. مرد شهوت ران مگر احمق است که زیر بار خرج دو تا خانواده برود؟ زیر بار دعوا با دو تا زن برود؟ زیر بار یکی اش هم نمی‌رود. این ضرب المثل شیطانی در لسان برخی پسران رایج شده که می‌گویند مگر ما احمقیم، برای خریدن یک لیوان شیر که آدم نمی‌رود گاو بخرد. الله اکبر!! اگر مرد شهوت ران باشد، مرادش در کوچه و بازار فراوان پیدا می‌شود. و نوع آقایانی که این کار را می‌کنند، یا ارتباطاتشان از راه نامشروع است یا حداکثر صیغه می‌کنند. از هر هزار مردی که با زنی ارتباط دارند یک دانه اش زیر بار ازدواج دوم نرفته است. اگر خیلی متدین باشند نهایتاً صیغه می‌کنند. در حالی که خود مردان از این باب فرار می‌کنند و اصلاً تمایلی ندارند. یعنی خود مرد هم حس می‌کند که یک تکلیف است، یک بار است، نه یک لذت آنچنانی و گرنه اگر یک لذت خیلی آنچنانی بود همه مردان حتی اگر شده دور از چشم همسرشان، می‌رفتند یک زن دوم ثابت غیر از همسرشان می‌گرفتند نه صیغه ای؛ با تمام بارهایی که باید برایش بکشند. لاابالی‌ها چطور دور از چشم همسرانشان دور هم جمع می‌شوند، فیلم نگاه می‌کنند و مواد مخدر استفاده می‌کنند؛ همین کار را با این مسأله هم می‌کردند. اکثراً یا شاید تمام مواردی که ما دیدیم و موجب اشکال و اختلاف در این حکم شده است دقیقاً مردانی اند که خصوصیات این آیه را ندارند. اصلاً زن دوم نگرفته اند یا زن دوم مصیبت زده گرفته اند. ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1