✍️سنجش بنیادهای متافیزیکی اتاق چینی مجتبی رستمی کیا ✅در برهان اتاق چینی، سرل استدلال می‌کند که این سناریو نشان می‌دهد که رایانه‌ها، که اساساً ماشین‌هایی هستند که مجموعه‌ای از قوانین را دنبال می‌کنند، هرگز نمی‌توانند زبان را به درستی درک کنند یا هوشیاری داشته باشند. این استدلال بر این فرض استوار است که درک به چیزی بیش از توانایی دستکاری نمادها بر اساس مجموعه ای از قوانین نیاز دارد. در عوض، درک مستلزم درک واقعی معنای پشت آن نمادها است. که این درک مستلزم داشتن حیث التفاتی است. 🔸ند بلاک یکی از اولین کسانی بود که به همراه بسیاری دیگر از جمله جک کوپلند، دنیل دنت، داگلاس هافستاتر، جری فودور، جان هاگلند، ری کورزویل و جرج ری از جمله منتقدانی هستند که به مسئله اتاق چینی سرل پاسخ های معتنابهی دارند. از رهگذر این موافقت ها و مخالفت ها مبانی، لوازم و پیامدهای بی شمار متافیزیکی سر بر می آورد. ◽️ناگفته پیداست که در پس این ادعا و در انتقادات مخالفان مباحث متافیزیکی و فلسفی صریح و مضمونی وجود دارد که بایستی مورد نظر باشد. این سخن که "برخی مباحث در حوزه هوش مصنوعی همچون اتاق چینی وجود دارد که اساساً متافیزیکی برای آن تصور نمی شود" وارد نیست، در ذیل کوشیدم برخی از مباحث متافیزیکی را عرض کنم: 1️⃣تفاوت میان واقعیت طبیعی و واقعیت اعتباری توسط سرل و بحث قاعده و زبان خصوصی. ( سرل حقیقت زبان را اعتباری و مبتنی بر حیث التفاتی جمعی می داند از این رو بحث از قواعد و نفی زبان خصوصی از پیشفرض های متافیزیکی وی است) - تفکیک میان نحو زبان ( ترتیب نمادها) و معنای یک زبان ( معنای پشت آن نمادها) از مبادی و پیشفرض های متافیزیکی سرل است. ( بنگرید به استدلال فودور «تنها بازی در شهر» برای رویکردهای محاسباتی) 2️⃣ تعریف درک یا یادگیری عمیق و یا آگاهی در دستگاه فکری سرل نوعی مبنای متافیزیکی است که در پشت استدلال له اتاق چینی وجود دارد. 3️⃣حیث التفاتی فردی و حیث التفاتی جمعی، نوعی از ذهن محاسباتی که با پردازش اطلاعات صرف روبرو هست را رد می کند و نوعی بحث معرفت شناسی تلقی می شود. 4️⃣ ناشی شدن ذهن و آگاهی از فرآیندهای بیولوژیکی و شلیک نورون به نورون در حیث التفاتی فردی از جمله پیشفرض های متافیزیکی سرل در استدلال اتاق چینی است. 5️⃣کل گرایی/ جزء گرایی در شناخت واحد پردازش مرکزی CPU و الغای نگاه سیستمی و شبکه ای در شناخت از جمله پیشفرض های متافیزیکی سرل است. ( بنگرید به نقدهای جک کوبلند 2002) 6️⃣جدا سازی سخن گفتن از دانایی از جمله پیشفرض های شناختی استدلال اتاق چینی است (ماشین چینی صحبت می کند اما نمی داند) که بر این اساس، مخالفین سرل را به تناقض گویی متهم کرده اند. تناسب میان درونی سازی و برون سازی معرفت از جمله پیشفرض های متافیزیکی است. این دیدگاه که معنا با ارتباط با جهان تعیین می شود، رایج شد. سرل در برابر این چرخش به بیرون مقاومت کرد و همچنان به معنی ذهنی و مرتبط با آگاهی فکر می کرد. 7️⃣ذهن توسعه یافته و شناخت محیطی از جمله مواردی است که سرل آن را بر خلاف برخی فیلسوفان ذهن همچون کلارک و چالمرز نادیده می انگارد، این بحث نیز نوعی پیشفرض متافیزیکی است. 8️⃣مارگارت بودن، تیم کرین، دنیل دنت، جری فودور، استوان هارناد، هانس موراوک و جرج ری از جمله افرادی هستند که اتصال نمادی به محیط بیرونی در زبان طبیعی و ارتباطات علّی مناسب با جهان را قائل هستند که خود معنایی متافیزیکی در مباحث اتاق چینی محسوب می شود. 0️⃣1️⃣تجربه تجسم یافته یکی از مبادی متافیزیکی در اتاق چینی است، کارتر 2007 در کتاب درسی فلسفه و هوش مصنوعی نتیجه می گیرد: «درسی که می توان از آزمایش فکری اتاق چینی گرفت این است که تجربه تجسم یافته برای توسعه معناشناسی ضروری است» 1️⃣1️⃣ کارکردگرایی به عنوان یکی از جریان های اصلی هوض مصنوعی قوی ریشه در فلسفه فعل دارد که مورد پذیرش سرل نیز هست و به همین جهت جرج ری در سال 2002 سرل را به « سوء تفاهم کارکردگرایی و هوش مصنوعی قوی» متهم کرد. 2️⃣1️⃣"نظریه محاسباتی-بازنمایی اندیشه - را CRTT" می نامند. CRTT متعهد نیست که فکر را به هر سیستمی که آزمون تورینگ را پشت سر می گذارد (مانند اتاق چینی) نسبت دهد. همچنین به مدل دستی مکالمه درک زبان طبیعی متعهد نیست. در عوض، CRTT با هدفمندی، طبیعی و مصنوعی سروکار دارد. از این رو مباحث تکاملی زبان و آگاهی از جمله پیشفرض های حساس استدلال اتاق چینی است. فلسفه زبان اسلامی در ایتا : 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd """""""""""""""""""""""""'''''"""""""""""""""""""""" @hoomas